Przede wszystkim takie zabrudzenia najlepiej usunąć jak najszybciej, szczególnie jeśli auto jest pomalowane tanim lakierem jednowarstwowym albo lakierem renowacyjnym. Im jaśniejszy kolor, tym łatwiej go trwale zaplamić.
Nawet tak niewinna rzecz jak liść brzozy, jeśli przyklei się do lakieru na kilka dni, a w tzw. międzyczasie zostanie zmoczony deszczem, zostawi na lakierze „pieczątkę”. Co do resztek owadów, to pozostawione na lakierze mogą uszkodzić chemicznie zewnętrzną warstwę lakieru tak, że zaczyna się ona łuszczyć. Uwaga na żywicę drzew: mycie jej wodą z szamponem nie ma sensu – żywica nie rozpuszcza się w wodzie, również może zareagować z lakierem.
Usuwanie owadów z szyb i reflektorów
O ile reflektory są wykonane ze szkła (w przypadku szyb to wciąż standard), można śmiało użyć gąbki do szorowania, przy czym zmywak kuchenny może okazać się jednak za ostry. Reflektory dawniej były robione z solidnego, twardego szkła, któremu nawet kuchenne zmywaki niestraszne, obecnie są wytwarzane z poliwęglanu i należy je traktować z taką samą ostrożnością jak lakier – mogą się porysować.
Bezpiecznie można użyć: szmaty z mikrofibry, gąbki do usuwania owadów z lamp i szyb, a także zwiniętej w kulkę gazety. Ta ostatnia opcja jest... szczególnie warta polecenia. Używając jednego z powyższych narzędzi oraz odpowiedniego nacisku, wystarczy nam zwykły płyn do szyb (może być płyn do spryskiwacza), jakkolwiek płyn do usuwania owadów zawierający więcej rozpuszczalnika organicznego ułatwi nam pracę.
Usuwanie owadów z lakieru
Ostre gąbki do mycia naczyń zostawmy w kuchni – lakier uszkodzą skuteczniej niż papier ścierny! Bez ryzyka możemy użyć szmatki z mikrofibry (może być zwykła, miękka bawełna), a także gąbki do czyszczenia lakieru z owadów, jednak jeśli gąbka wydaje się być ostra, lepiej zamiast silnego nacisku użyć więcej płynu do zmywania owadów lub więcej wody z szamponem.
Nie wolno szorować na sucho! Jeśli po umyciu auta pozostały widoczne plamy, a lakier wydaje się już gładki w dotyku, oznacza to, że brud wniknął w wierzchnią warstwę lakieru. By go usunąć, najlepiej jako narzędzia użyć miękkiej szmatki, a jako chemii zmywacza wstępnego do lakieru, środka do głębokiego czyszczenia albo zwykłej, lakierniczej pasty polerskiej. Może być też amatorska pasta Tempo. Musi dać radę!
Usuwanie zabrudzeń z plastików
Do lakierowanych tworzyw właściwe są zasady dotyczące lakierowanych elementów blaszanych, natomiast czarne zderzaki i listwy są odporne na szorowanie dowolną szmatką czy gąbką z wyłączeniem zmywaków kuchennych. Uwaga! – mogą być nieodporne na niektóre środki chemiczne.
Jak umyć dorze auto w myjni?
Jadąc do myjni automatycznej, warto wziąć płyn na owady i na 2-3 minuty przed wjazdem (albo już po wprowadzeniu auta do myjni) spryskać elementy zabrudzone owadami dużą ilością płynu. Dzięki temu jest szansa, że wstępnie rozpuszczone zabrudzenia myjnia skutecznie usunie – inaczej nie ma szans.
Uwaga ogólna w kwestii chemii
Nie pozwalajmy, by płyn wysechł na lakierze, szczególnie jasnym, gdyż pozostawi plamy. Jeśli lakier jest rozgrzany, używamy płynu tylko na niewielkiej powierzchni, którą od razu szorujemy, pozostałości chemii trzeba koniecznie wytrzeć lub zmyć wodą, zanim wyschnie.
Sposoby na żywicę
Plamy z żywicy drzew bardzo dobrze zmywa się spirytusem etylowym (spożywczym lub technicznym), a także izopropylowym. Nie mając pod ręką specyficznych środków, można spróbować zmyć plamy (także z asfaltu) WD-40 lub podobnym preparatem uniwersalnym na bazie ropy. Do mycia szyb (z czegokolwiek) tłuste preparaty jednak się nie nadają – będziemy je zmywać z równym trudem co żywicę.
Galeria zdjęć
Ani zwykłe mycie na myjni automatycznej, ani zwykła gąbka i woda z odrobiną szamponu mogą nie wystarczyć. Trzeba dużo wody, czasu, więcej szamponu lub trochę specjalnej chemii.
Doskonałym jednorazowym narzędziem do umycia szyb jest gazeta zwinięta w kulkę. Dobrze zmywa szkło i nie pozostawia zacieków.
Im ostrzejsza gąbka czy też zmywak, tym lepsze efekty. Wraz z ostrością zmywaka rośnie jednak ryzyko porysowania powierzchni. Szkło jest odporne, poliwęglan – nieco mniej, lakier bardzo łatwo porysować, szczególnie renowacyjny.
Ostra gąbka-zmywak do szyb i reflektorów. Uwaga: w przypadku lamp z poliwęglanu należy stosować umiarkowany nacisk, lepiej dać więcej chemii i wody – najlepiej pod ciśnieniem.
Gąbka do lakieru a także do tworzyw Sonax, to gąbka obszyta materiałem o średniej szorstkości, w przypadku twardych, dobrze położonych lakierów usunie zabrudzenia i nie pozostawi zarysowań.
Z jednej strony dość ostra powierzchnia do zmywania wżartych zabrudzeń z lakieru i tworzyw sztucznych, z drugiej – rodzaj irchy do wytarcia brudnych bądź zaparowanych szyb.
Mając więcej czasu albo myjkę ciśnieniową, wystarczy dolać do wody więcej szamponu. Przed myciem na myjni albo w celu szybkiego oczyszczenia szyb w drodze pomocne będą preparaty zawierające odpowiednią ilość detergentów.
Środek zmywający owady z szyb, zderzaków, spojlerów, pozostawia błyszczącą powierzchnię.
Płyn do zmywania owadów i ptasich odchodów, do stosowania także przed myjnią.
Środek do usuwania zaschniętych owadów z szyb, lakieru, chromu oraz plastiku.
Środek do szybkiego oczyszczenia szyb zabrudzonych zaschniętymi robalami.
Płyn do szyb z dodatkiem rozpuszczalnika zmywającego resztki owadów. Wygodna w użyciu pompka.
Skuteczny produkt, ma, niestety, sporo barwnika. Na jasnych lakierach nie można dać mu wyschnąć!
Ani asfalt, ani żywica nie rozpuszczają się w wodzie, za to dobrze przyklejają się do lakieru. Żywica drzew iglastych może odbarwić lakier! Do usunięcia takich zabrudzeń konieczne są specjalne rozpuszczalniki, może być alkohol.
Preparat w spreju do zmywania asfaltu i zabezpieczeń antykorozyjnych. Bardzo skuteczny.
Środek w spreju zawierający rozpuszczalnik i do smoły, i do żywicy. Dobra cena.
Niedrogi sprej, którym usuniemy czarne kropki z kół czy błotników. Środek dostępny też w butelce z pompką.
Zmywacz uniwersalny do żywicy, asfaltu oraz resztek owadów. Trudno dostępny i drogi.
Środek występuje w płynie (butelka z pompką – fot.) i w spreju. Jest to rozpuszczalnik dość skuteczny, niemniej pozostawiony zbyt długo na lakierze (szczególnie renowacyjnym lub na nowym aucie) może spowodować uszkodzenia. Producent odradza stosowanie na plastiku.