Wiele osób nie przejmuje się, że w dowodzie rejestracyjnym ich samochód określony jest jako ciężarowy, i po samodzielnym zdjęciu kratki oddzielającej część ładunkową od kabiny pasażerskiej użytkuje go jako normalną osobówkę. Jest to jednak postępowanie niezgodne z prawem, nawet jeśli (co zdarza się dość często) przy zakładaniu kratki nie zdemontowano pasa i zagłówka dla środkowego pasażera tylnej kanapy. Jeśli chcemy jeździć bez kratki, lepiej to zalegalizować, zanim zmusi nas do tego skrupulatny funkcjonariusz policji.

  1. Udajemy się do firmy uprawnionej do przeróbki pojazdów z ciężarowych na osobowe (w razie kłopotów ze znalezieniem warsztatu najlepiej spytać w wydziale komunikacji lub stacji kontroli pojazdów). Tam zdejmujemy kratkę, montujemy brakujące elementy wyposażenia auta osobowego i otrzymujemy dokumenty (fakturę, zaświadczenie) potwierdzające wykonanie zmian konstrukcyjnych oraz fakt, że firma posiada uprawnienia do ich wykonywania. Koszt:100--750 zł. Jedziemy do stacji kontroli pojazdów.Tam wykonujemy badanie techniczne potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami określającymi warunki techniczne pojazdów (82 zł). Zła wiadomość: z mocy prawa jednocześnie musimy wykonać teżstandardowy przegląd techniczny pojazdu za 98 zł. W wydziale komunikacji składamy wniosek o zmianę danych pojazdu, a wraz z nim – dowód i kartę pojazdu, tablice rejestracyjne, dokumenty z firmy, która dokonywała przeróbki, oraz ze stacji diagnostycznej. W kasie urzędu płacimy 72,50 zł za nowy dowód rejestracyjny, legalizację tablic i pozwolenie czasowe. To ostatnie otrzymujemy od ręki, a nowy dowód stałynajczęściej za 2-3 tygodnie.Z nowym dowodem warto możliwie szybko odwiedzić ubezpieczyciela w celu dokonania zmian w polisach.

Jak zapłacić mniej?Zaoszczędzić można, montując pas i zagłówek samodzielnie. Firmę uprawnioną do przeróbki trzeba jednak odwiedzić nawet wtedy, gdy auto ma już pełne wyposażenie samochodu osobowego! Zazwyczaj bez problemu już za 50-100 zł wystawi potrzebne dokumenty! Wiele z nich ma własne stacje kontroli pojazdów. To dobre rozwiązanie – "w pakiecie" będzie taniej.