• Nowe samochody zabezpiecza się przed korozją inaczej niż stare
  • W sprzedaży są środki antykorozyjne na bazie wosków i olejów – mają różne właściwości
  • Z nakładaniem zabezpieczeń antykorozyjnych nie należy zwlekać zbyt długo – widoczny wykwit korozji z reguły oznacza znacznie większe zniszczenia niż się początkowo wydaje

Niby większość współczesnych samochodów ma nadwozia ocynkowane, a jednak niektóre rdzewieją bardziej niż inne. Przyczyny to, po pierwsze, niezwykle cienkie zewnętrzne powłoki ochronne – jeśli całkowita grubość powłoki to 80 mikrometrów (czyli 0,08-0,09 mm), to na trwałość lakieru lepiej nie liczyć; po drugie, oszczędności na etapie produkcji – preparaty antykorozyjne wpuszczane w profile zamknięte dużo kosztują i mają istotny wpływ na masę pojazdu; po trzecie, wiele aut transportowanych jest do Europy na statkach – kontakt z solanką, która wnika w zakamarki nadwozia, robi swoje. Pozostałe, nawet porządnie wykonane samochody, rdzewieją ze starości. Z rdzą jeszcze nikt nie wygrał, ale wielu zabezpiecza auta na tyle skutecznie, że przez kilkanaście lat dobrze wyglądają i są bezpieczne.

Gdy korozja staje się widoczna z zewnątrz, od spodu często auto wygląda jeszcze gorzej – w przypadku Mazdy 6 z lat 2003-2004 to raczej norma niż wyjątek. Takie auto w razie wypadku jest skrajnie niebezpieczne! Foto: Auto Świat
Gdy korozja staje się widoczna z zewnątrz, od spodu często auto wygląda jeszcze gorzej – w przypadku Mazdy 6 z lat 2003-2004 to raczej norma niż wyjątek. Takie auto w razie wypadku jest skrajnie niebezpieczne!

Czym to zrobić i od czego zacząć?

Jako że najgroźniejsze procesy korozyjne rozpoczynają się w większości przypadków w profilach zamkniętych – czyli w miejscach niewidocznych z zewnątrz, podstawowe zabezpieczenie antykorozyjne samochodu polega na tym, by w profile zamknięte (progi, słupki, ale także w drzwi, we wzmocnienia maski, wzmocnienia podwozia, itp. wprowadzić środek antykorozyjny. Taki preparat, gdy zastygnie, tworzy powłokę nieprzepuszczającą wody, soli i innych substancji sprzyjających korozji.