Pora pozbyć się samochodu albo tego, co z niego pozostało. Jeśli nie ma chętnych na odkup (prócz skupu złomu), to pozostaje oddać pojazd do kasacji. Zanim jednak trafi do zgniatarki czy rozbiórki w licencjonowanej Stacji Demontażu Pojazdów (wykaz przedsiębiorców SDP prowadzony przez Marszałka Województwa znajdziemy na stronie właściwego urzędu wojewódzkiego) pora się przygotować i zadbać o dokumenty.
Zazwyczaj na złom trafia niesprawny samochód, a nie taki, który bez problemu przejdzie kontrolę techniczną i może dalej dobrze służyć. Nie dziwi, że im wyższe koszty naprawy, tym łatwiej pozbyć się dość poważnego problemu. Wbrew pozorom dotyczy to nie tylko już dość leciwych aut, ale także nawet najmłodszych egzemplarzy (np. wrak po pożarze czy auto po dość poważnym wypadku). O złomowaniu można pomyśleć także wówczas, gdy koszty ubezpieczenia wiekowego i dość zużytego auta mogą okazać się zbyt wysokie, a chętnych na zakup brak. Do stacji SDP możemy także przekazać to, co pozostało z naszego pojazdu, gdy to, co się dało, sprzedaliśmy w formie używanych części.
Jakie dokumenty przygotować do złomowania pojazdu?
Nie wystarczy tylko dowód osobisty i dowód rejestracyjny. Potrzebna jest także karta pojazdu (o ile była wydana). Przyda się także pisemne upoważnienie w sytuacji, gdy występuje współwłasność. Gdy nie zdążyliśmy przerejestrować auta przed demontażem, potrzebna będzie umowa kupna – sprzedaży.
Nieco inaczej jest, gdy do kasacji trafia auto użytkowane przed przedsiębiorcę (służy jako firmowe). Gdy samochód jest zarejestrowany na firmę, to wówczas potrzebny jest wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:
Ile otrzymamy za auto oddane na złom?
Stawki w punktach demontażu na terenie kraju mogą się nieco różnić (wyliczenia za kg). Właściciele stacji nie kryją, że w niektórych przypadkach można liczyć na indywidualną wycenę. Zwykle wyższą kwotę można otrzymać, gdy oddajemy auto młodsze lub w dobrym stanie. Na tym nie koniec.
Na wyższą wycenę można liczyć, gdy samochód oddamy z oryginalnym katalizatorem. Mniej zaś, gdy oddajemy pojazd zdekompletowany (w wycenie uwzględnia się elementy karoserii, koła, skrzynię biegów, silnik, a nawet akumulator). Od ceny odlicza się także koszt transportu, jeśli nie możemy samodzielnie dostarczyć pojazdu do stacji.
Przykładowe stawki za kompletne samochody do złomowania
Miejsce
|
Przybliżona
cena skupu za tonę
|
Chorzów
|
Ok. 1300 zł
|
Gdańsk
|
1250 zł
|
Gdynia
|
Ok. 1000 zł
|
Giżycko
|
700 – 900 zł
|
Kraków
|
Ok. 1000 zł
|
Mysłowice
|
Ok. 900 zł
|
Siedlce
|
Ok. 700 zł
|
Sokołów Podlaski
|
Ok. 500 zł
|
Tymbark
|
Ok. 1000 zł
|
Złomowanie i wyrejestrowanie samochodu
Stację opuszczamy nie tylko bogatsi o kwotę oszacowaną przez stację demontażu. Zabieramy także tablice rejestracyjne oraz dokumenty, takie jak dowód rejestracyjny, karta pojazdu i zaświadczenie o przekazaniu samochodu (wystawiane przez SDP). Dokumentacja przyda się podczas wizyty w urzędzie (wydział komunikacji), w którym składamy wniosek o wyrejestrowanie samochodu. Warto także powiadomić firmę ubezpieczeniową i ubiegać się o zwrot składki OC.
Złomowanie samochodu. Jak ustrzec się oszustów?
Nawet gdy pozbywamy się auta, możemy stracić. Najłatwiej w sytuacji, gdy oddajemy pojazd do punktu działającego bez odpowiedniego zezwolenia (nie znajduje się w wykazie prowadzonym przez Marszałka Województwa). Wówczas zamiast świadectwa o przekazaniu auta do kasacji otrzymamy zwykłą umowę kupna – sprzedaży. Możemy wówczas zapomnieć o zwrocie składki za niewykorzystany okres ochrony ubezpieczeniowej. Eksperci serwisu Rankomat alarmują, że przekazane auto może także być wykorzystane do popełnienia przestępstwa, a samą transakcją sprzedaży zainteresuje się urząd skarbowy, by zainkasować należny podatek (o ile spełniamy ustawowe wymogi, czyli zbycie przed upływem 6 miesięcy od nabycia auta).