• Im wyższy samochód, tym trudniej zamontować jakikolwiek ładunek na dachu
  • Bagażniki dachowe zwiększają opory aerodynamiczne samochodu i zużycie paliwa, bagażniki zakładane na hak utrudniają manewrowanie
  • Koszty bagażników zakładanych na hak i na dach samochodu są obecnie bardzo porównywalne

Bagażniki do przewożenia rowerów za samochodem są coraz bardziej popularne i to widać na drogach. Nie ma się jednak co dziwić: coraz popularniejsze są w Polsce SUV-y i crossovery. To samochody dość wysokie, a włożenie jakiegokolwiek ładunku na wysoki dach jest problematyczne. Prawda jest jednak taka, że umocowanie jakiegokolwiek ładunku za samochodem, nawet pomijając już wysokość dachu, jest po prostu interesującą alternatywą.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Bagażnik na hak: co musisz mieć, żeby go używać?

Jaki bagażnik rowerowy wybrać? Foto: Auto Świat
Jaki bagażnik rowerowy wybrać?

Po pierwsze, samochód trzeba wyposażyć w hak holowniczy. Po drugie, trzeba zamówić w wydziale komunikacji trzecią tablicę rejestracyjną. Potem trzeba wybrać bagażnik, przy czym bagażniki rowerowe (a także kufry) montowane na haku holowniczym są uniwersalne. Choć nie każdy będzie optymalny do każdego samochodu, to jednak co do zasady każdy bagażnik powinien pasować do dowolnego haka holowniczego.

Bagażnik na dach: co musisz kupić?

Na dachu można przewozić większość nowoczesnych rowerów, także wyposażonych w ramy kompozytowe. Wykluczone jest natomiast przewożenie w ten sposób „elektryków” – są za ciężkie Foto: Thule
Na dachu można przewozić większość nowoczesnych rowerów, także wyposażonych w ramy kompozytowe. Wykluczone jest natomiast przewożenie w ten sposób „elektryków” – są za ciężkie

Po pierwsze, trzeba dobrać do samochodu bagażnik bazowy – poprzeczne belki dachowe, do których następnie można przyczepić akcesoria: uchwyty do przewożenia rowerów, nart, namiot dachowy i inne "gadżety". Belki oraz ich mocowania nie są uniwersalne: belki muszą mieć odpowiednio dobraną do naszego samochodu długość, również mocowania muszą pasować do naszego modelu (a czasem i wersji) samochodu. Obecnie nawet relingi dachowe mają różne standardy i wymagają różnych mocowań, dlatego zdecydowanie najłatwiej jest kupić bagażnik bazowy w sklepie z bagażnikami, do którego pojedziemy naszym samochodem, powierzając dobór odpowiednich modułów fachowcom. Ewentualnie możemy skorzystać z narzędzia na stronie internetowej wybranego producenta bagażników, które pomoże nam dobrać zestaw kompatybilny z naszym samochodem.

Po drugie, trzeba dokupić uchwyty do przewożenia rowerów – po jednym na każdy rower. W zależności od szerokości dachu zmieścimy na nim od trzech do czterech uchwytów.

Bagażnik na tylną klapę: co musisz kupić?

Bagażnik na tylną klapę: dobry jest np. do busa lub kampera, jeśli ma na nim jeździć już zawsze, a przynajmniej długo. Po zdjęciu odsłaniają się rysy na klapie... Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Bagażnik na tylną klapę: dobry jest np. do busa lub kampera, jeśli ma na nim jeździć już zawsze, a przynajmniej długo. Po zdjęciu odsłaniają się rysy na klapie...

To najprostszy sposób na wożenie rowerów, jeśli nie mamy haka holowniczego. Wystarczy kupić bagażnik kompatybilny z naszym samochodem.

Rada: warto kupić też małą rolkę bezbarwnej folii ochronnej do lakieru i okleić nią starannie krawędzie klapy w miejscach, w których ma ona kontakt z elementami montażowymi bagażnika. Folia nie gwarantuje, że nie porysujemy klapy samochodu, niemniej zmniejsza to ryzyko.

Zanim kupimy bagażnik dachowy...

...trzeba wiedzieć, że kupując przypadkowy bagażnik bazowy (belki) i przypadkowe uchwyty na rowery, narażamy się na poważne mankamenty tego rozwiązania. Najtańszy zestaw ma sens, jeśli zamierzamy go używać naprawdę okazjonalnie. Jeśli jednak mają być używane częściej, to lepiej zainwestować w lepszy sprzęt. Pomijając już ryzyko porysowania rowerów zamontowanych w kiepskim uchwycie, to zamontowanie na dachu belek i czterech uchwytów skręcanych na śrubki może zająć nam za każdym razem godzinę lub dłużej. Z drugiej strony rozpiętość cenowa tego typu produktów jest bardzo duża: najtańszy pojedynczy uchwyt rowerowy kupimy za mniej niż 100 zł, najdroższy kosztuje ok. 1200 zł. Oznacza to, że na porządny zestaw (bagażnik bazowy plus trzy uchwyty) możemy bez problemu wydać 3-4 tys. zł, a jeśli chcemy sprzęt najdroższy — to więcej. Warto to nieco wypośrodkować, oglądając w sklepie wybrany uchwyt, sposób jego montażu i sposób mocowania roweru w uchwycie.

Bardzo ciekawy i bardzo drogi uchwyt dachowy do przewozu roweru, kry nie ma kontaktu z ramą jednośladu – przytrzymuje go za koło. Thule UpRide 599 Foto: Materiały producentów
Bardzo ciekawy i bardzo drogi uchwyt dachowy do przewozu roweru, kry nie ma kontaktu z ramą jednośladu – przytrzymuje go za koło. Thule UpRide 599

Uwaga: rowery mające ramy z włókien węglowych wymagają zastosowania bardzo dobrych uchwytów, a najlepiej także podkładek rozpraszających nacisk na ramę roweru!

Zalety bagażników dachowych:

  • podczas jazdy w deszczu rowery nie są narażone na zachlapanie brudną wodą, która leci spod kół samochodu
  • nie trzeba mieć haka holowniczego w aucie
  • najtańszy zestaw można skompletować za kilkaset zł

Wady bagażników dachowych:

  • Zamontowanie roweru na dachu wymaga nieco sprawności fizycznej
  • Im wyższy samochód, tym trudniej zamontować rowery na dachu
  • Uchwyty dachowe klasy premium z patentami ułatwiającymi montaż rowerów są horrendalnie drogie
  • Na dachu nie da się przewozić ciężkich rowerów, w tym rowerów elektrycznych
  • Bagażniki i rowery wytwarzają hałas podczas jazdy, tworzą także wysokie opory aerodynamiczne
  • Montaż bagażnika bazowego uraz uchwytów – zwłaszcza tych tańszych – jest dość czasochłonny
  • Autem z rowerami na dachu nie wjedziemy do garażu

Zanim kupisz bagażnik na hak...

Platforma Atera Strada Evo 3 – bagażnik, który nie tyle odchyla się, co odsuwa od samochodu, aby umożliwić dostęp do bagażnika. Jeśli masz auto z nisko zachodzącą klapą, która koliduje z większością bagażników zwyczajnie odchylanych, przetestuj ten. Foto: Auto Świat
Platforma Atera Strada Evo 3 – bagażnik, który nie tyle odchyla się, co odsuwa od samochodu, aby umożliwić dostęp do bagażnika. Jeśli masz auto z nisko zachodzącą klapą, która koliduje z większością bagażników zwyczajnie odchylanych, przetestuj ten.

...upewnij się, jaka jest nośność kuli haka w twoim samochodzie. Kolejną przeszkodą, która nie wyklucza, ale utrudnia wożenie rowerów za samochodem, jest miękkie tylne zawieszenie samochodu. Pamiętajmy, że bagażnik plus trzy rowery tworzą istotny ciężar, w dodatku wysunięty na znaczną odległość za tylną oś samochodu. To tym ważniejsze, że często jadąc z rowerami, mamy mocno obciążony bagażnik. Zbyt mocno obciążone auto... "siada". Trzeba też wiedzieć, że zamontowanie bagażnika na haku holowniczym utrudnia manewrowanie i parkowanie w mieście, w wielu autach wyłącza kamerę i (zawsze) czujniki parkowania. Trzeba mieć świadomość, że w praktyce bez problemu na haku wozi się do trzech rowerów (dotyczy bagażników, które są do tego przystosowane), natomiast wożenie czterech rowerów na haku choć możliwe, to jednak jest większym wyzwaniem. Rozpiętość cenowa bagażników (o konstrukcji z podparciem kół rowerów) to od ok. 800 do 5000 zł.

Zalety bagażników na hak

  • Montaż przeciętnej platformy do przewozu rowerów na haku trwa minutę: "klik" i gotowe. Potem trzeba jeszcze tylko podłączyć wtyczkę do gniazda elektrycznego haka.
  • Rowery wożone na haku nieznacznie (lub wcale) zwiększają opory aerodynamiczne i zużycie paliwa.
  • Rowery schowane za samochodem nie wytwarzają dodatkowego hałasu słyszalnego w samochodzie.
  • Na dobrej platformie na haku holowniczym można przewozić rowery elektryczne.
  • Rowery na platformie montuje się łatwo – nie trzeba ich wysoko podnosić.
  • Bagażniki na hak są uniwersalne: można je montować na różnych samochodach. Po zmianie auta bagażnik wciąż będzie się przydawać.
  • Niektóre modele bagażników składają się, zajmując po złożeniu bardzo mało miejsca. Przykładowo składany bagażnik na dwa rowery może zmieścić się we wnęce na koło zapasowe w samochodzie.
Bagażnik Uebler i21: po złożeniu ma takie wymiary, że w wielu autach zmieści się we wnęce na koło zapasowe. Można też zapakować go do torby i trzymać w szafie. Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Bagażnik Uebler i21: po złożeniu ma takie wymiary, że w wielu autach zmieści się we wnęce na koło zapasowe. Można też zapakować go do torby i trzymać w szafie.

Wady bagażników na hak

  • Najtańsze uchwyty przykręcane są do kuli haka kluczem, co jest średnio wygodne.
  • Niektóre bagażniki "hakowe" są nie dość stabilne – niebezpiecznie bujają się podczas jazdy po nierównościach.
  • Podczas jazdy w deszczu rowery są narażone na pobrudzenie – to problem zwłaszcza związany z wożeniem drogich rowerów szosowych.
  • Utrudnione manewrowanie (cofanie) samochodem.
  • Dotyczy to tylko tzw. wieszaków na hak – uchwytów bez szyn, na których opierają się koła rowerów: rowery są niestabilne, obijają się o siebie.

Zanim kupisz bagażnik na klapę...

Thule OutWay – luksusowy bagażnik na tylną klapę Foto: Thule
Thule OutWay – luksusowy bagażnik na tylną klapę

...musisz wiedzieć, że tego typu bagażniki wymagają bardzo starannego montażu. Mają one tylko dwie przewagi nad bagażnikami mocowanymi do haka holowniczego: po pierwsze, nie wymagają posiadania haka. Po drugie, po zdjęciu rowerów przestają ograniczać mobilność samochodu – nie wystają bardzo ani w górę, ani do tyłu. Z tego rodzaju bagażnikami wiąże się jednak podwyższone ryzyko porysowania (uszkodzenia) lakieru na klapie samochodu. Taki bagażnik wymaga bardzo starannego montażu i kontroli zamocowania co pewien czas. W praktyce jest to dobre rozwiązanie np. do minibusów, na których taki bagażnik montujemy na stałe albo przynajmniej na dłuższy czas.

Zalety bagażników na klapę

  • Nie wymagają haka holowniczego
  • W minimalnym stopniu wydłużają samochód – po zdjęciu rowerów nie utrudniają manewrowania i nie zmieniają wysokości samochodu

Wady bagażników na klapę

  • Bardzo wymagający montaż
  • Duże ryzyko uszkodzenia lakieru samochodu
  • Utrudniony dostęp do bagażnika, jeśli mamy zamontowane rowery
  • niska uniwersalność

Reasumując...

W większości przypadków zdecydowanie najwygodniejszym i najłatwiejszym do "ogarnięcia" typem bagażnika rowerowego jest platforma montowana na haku holowniczym. Bagażnik szybko montuje się na samochodzie, a żeby zamontować rowery, nie jest potrzebna wyjątkowa sprawność fizyczna. Wysokość samochodu w tym wypadku nie jest przeszkodą. Kupując taki bagażnik, warto zwrócić uwagę, aby miał "szybkozamykacz" – system beznarzędziowego mocowania do haka holowniczego oraz aby możliwe było beznarzędziowe odchylenie bagażnika wraz z rowerami. Dzięki temu rowery nie ograniczają dostępu do bagażnika samochodu. Reszta zalet bagażników klasy premium to przyjemne dodatki, bez których jednak wielu kierowców może się obyć.