Co możemy podpowiedzieć takim osobom?- Każdy właściciel auta zadaje sobie podobne pytanie. Z tym, że właściciele samochodów na gwarancji mają ograniczone pole menewru. Warunkiem utrzymania gwarancji, narzuconym przez producenta, jest bowiem serwisowanie auta z określoną częstotliwością i tylko w autoryzowanych stacjach. Można więc wybierać tylko spośród warsztatów będących w danej sieci. Takie rozwiązanie jest zrozumiałe. Producent, aby odpowiadać za samochód, musi mieć pewność, że zajmować się nim będzie ?jego? stacja. Ale te autoryzowane stacje są droższe od innych. Trudno się temu dziwić. W autoryzowanych stacjach są tylko firmowe części i akcesoria. Takie stacje muszą mieć ponadto kompletne wyposażenie w specjalistyczne narzędzia i urządzenia diagnostyczne (szczegółowe warunki określa producent samochodu). To wszystko kosztuje. W zamian za wysoki rachunek klient powinien mieć pewność, że jego autem zajmowali się perfekcyjni fachowcy. Na marginesie dodam, że niestety nie zawsze tak jest, o czym świadczą chociażby testy stacji serwisowych "Auto ŚWIATA".- Czy zatem klient nie ma możliwości zmniejszenia kosztów serwisowania i naprawy swojego auta?- Widziałbym taką możliwość, ale wymaga ona pewnej ostrożności. Otóż producenci części dla danego producenta samochodów oferują je dla stacji autoryzowanych w opakowaniach z logo danej firmy. Ale oni tych części produkują znacznie więcej niż te autoryzowane stacje są w stanie wchłonąć. Więc ta "nadwyżka" oferowana jest także innym odbiorcom, ale już nie w firmowych opakowaniach, z logo producenta samochodu. Takie części mają tę samą jakość co firmowe, ale są od nich tańsze. - Jeśli chcąc zaoszczędzić zdecyduję się na takie części, to jaką mam pewność, że nie trafię na nędzne podróbki, które spowodują za chwilę awarię w moim aucie?- Dlatego na takie części można zdecydować się, ale pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim stacja, która je oferuje, może nie mieć autoryzacji (mogą więc z niej korzystać właściciele samochodów w okresie pogwarancyjnym), ale musi mieć certyfikat i zapewniać odpowiedni poziom usług. Coraz częściej dobre stacje mają certyfikat ISO i jest on wówczas wywieszony w punkcie obsługi klienta. Taki certyfikat gwarantuje, że w tej stacji przestrzegane są odpowiednie procedury przeglądów i napraw. Wszystko jest szczegółowo opisane (demontaż, montaż, naprawa, używane narzędzia, materiały). Poza tym oferowane części muszą mieć certyfikat producenta, a stacja musi dawać na nie gwarancję. To zabezpiecza klienta przed skutkami złej naprawy i złej jakości części. Oczywiście, zdaję sobie sprawę, że wobec stale rosnących kosztów eksploatacji samochodu wielu kierowców szuka tanich warsztatów i jak najtańszych części, nie zwracając uwagi, czy są oryginalne, mają certyfikat itp. Szczególnie dotyczy to właścicieli starszych i wysłużonych aut. Ale taka oszczędność bardzo szybko może okazać się nieopłacalna. Auto nie tylko że nie będzie sprawne, może zawieść w najmniej spodziewanej sytuacji, to jeszcze nie gwarantuje bezpiecznej jazdy.- Jak uniknąć podróbek?- Przy naprawie auta nie należy kierować się wyłącznie kryterium niskiej ceny, nie korzystać z warsztatów nie udzielających gwarancji zarówno na wykonane prace, jak i na części. I nie godzić się na montaż części bez certyfikatu producenta.RozmawiałRoman Dębecki
Jaki warsztat wybrać?
- Panie doktorze, "Auto ŚWIAT" przeprowadza co jakiś czas test stacji serwisowych, aby sprawdzić, jak one działają i wybrać najlepsze oraz wskazać najgorsze. Wielu Czytelników pyta nas o to, jaki warsztat mają wybrać, aby mieć pewność, że auto będzie tam solidnie przejrzane i naprawione.