Mowa o stosowaniu świateł mijania niezależnie od pory dnia, roku i pogody.Co ciekawe, społeczności krajów skandynawskich znane ze wszelkich dzia-łań proekologicznych, nie uznały argumentu przeciwników o wzroście zużycia paliwa i co za tym idzie zanieczyszczeniu środowiska. Zresztą zdrowy rozsądek powinien podpowiedzieć, że o wiele większe negatywne skutki mają dla środowiska uliczne korki niż włączone w ciągu dnia światła mijania. Także społeczne koszty wypadków (uszkodzenia pojazdów, wielotygodniowa rehabilitacja ofiar itd.), których można by uniknąć, gdyby stosowano światła przez cały dzień, były argumentem, który na północy Europy zaważył na wprowadzeniu takiego obowiązku. Ile to kosztuje?Argumentem przeciwników powszechnego wprowadzenia obowiązku jazdy na światłach przez cały rok jest przede wszystkim wzrost zużycia paliwa. Włączenie typowych świateł mijania to wzrost zapotrzebowania na moc w wysokości 150 watów (wliczając w to oświetlenie tylne). Spowoduje to w normalnych warunkach drogowych wzrost zużycia benzyny na poziomie 1/4 litra na każde 100 kilometrów przebiegu. Czy to dużo? Większość zmotoryzowanych nawet tego nie zauważy. BezpieczeństwoMiędzy październikiem 1998 roku a wrześniem 1999 w Dolnej Saksonii lokalne władze ustawiły przy szlakach komunikacyjnych tablice zalecające włączenie w ciągu dnia świateł mijania. Wynik: analiza statystyk - aż o 25 proc. zmalała liczba osób, które uległy wypadkom. Zmalała także liczba wypadków, które były efektem wyprzedzania. Badania przeprowadzone w Holandii wykazały, że stosując światła do jazdy dziennej w całej Unii Europejskiej teoretycznie udałoby się ocalić około 5500 istnień ludzkich rocznie!Nowe rozwiązaniaW kierunku unormowania kwestii stosowania świateł podczas jazdy dziennej wystąpiła także Unia Europejska, która zdecydowała się wprowadzić nową regulację ECE, nakazującą stosowanie świateł do jazdy dziennej, jednak o specyficznych wymogach technicznych. Przede wszystkim mają mieć one moc 12 watów (para) i muszą być pod względem widoczności porównywalne ze światłami mijania. Ich włączenie ma następować automatycznie po przekręceniu kluczyka w stacyjce, a wyłączać się muszą po włączeniu świateł mijania. Jako jedna z pierwszych zareagowała na to firma Hella oferując specjalny zestaw, dostępny już także w Polsce.
Jasność przez cały dzień
W całej Skandynawii jest to obowiązek. Powszechnie respektowany i co najważniejsze - rozumiany.