Auto Świat Porady Eksploatacja Napęd rozrządu, czyli łańcuch nieszczęść

Napęd rozrządu, czyli łańcuch nieszczęść

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

"Daliśmy tu łańcuchowy napęd rozrządu, wytrzyma przez całe życie silnika, niczym nie trzeba się martwić, same zalety" – producenci samochodów od lat stosują ten sam stary marketingowy chwyt. Sęk w tym, że coraz częściej to już nieprawda, a kłopoty związane z uszkodzonym rozrządem potrafią być kosztowne. A nawet bardzo kosztowne – oto kilka najbardziej spektakularnych wtop z ostatnich kilku, kilkunastu lat

Łańcuch nieszczęść – napęd rozrząduŻródło: Auto Świat
  • Łańcuchy rozrządu nie są już tak trwałe jak kiedyś
  • Koszt wymiany uszkodzonego łańcucha jest z reguły wysoki
  • Sprawdzamy, które jednostki są wyjątkowo narażone na awarie

Bajki opowiadają jednak nie tylko koncerny samochodowe, ale często i handlarze. Proszę pana, tu łańcuszek jest. Trwały i bezproblemowy, nie trzeba co chwilę płacić za wymianę paska. Pół biedy, gdy faktycznie chodzi o silnik z trwałym rozrządem, gorzej że takie sztuczki sprzedawcy chętnie stosują wobec silników, w których łańcuchowy napęd rozrządu okazuje się... wyjątkowo nietrwały. Świadoma część klientów dany egzemplarz omija i robi się kłopot, bo czas leci, a samochód stoi. No więc tych nieświadomych klientów – którym nadal wydaje się, że mamy lata 80. lub 90 XX w., kiedy łańcuchy faktycznie były trwałe – trzeba przecież jakoś do zakupu zachęcić. I wtedy do gry wchodzi opowieść o trwałym łańcuchu, równie prawdziwa, co np. oświadczenia majątkowe co poniektórych parlamentarzystów.

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel