Na Słowacji, podobnie jak w Polsce i innych krajach europejskich, głównymi przyczynami wypadków, a w konsekwencji liczebności ofiar śmiertelnych i rannych, jest zbyt szybka jazda, ryzykowne wyprzedzanie oraz alkohol. Znaczący wpływ na liczbę ofiar i ciężko rannych mają także same drogi. Zaledwie 26 proc. ocenianych odcinków cechuje się niskim oraz średnim ryzykiem wystąpienia tragicznego zdarzenia. Pozostałe 74 proc. to drogi o dużym i bardzo dużym ryzyku.Najniebezpieczniejsze odcinki to wszystkie drogi tranzytowe Najnowsze wydanie mapy EuroRAP opracowano na podstawie statystyk z lat 2006-08. Oceniono 5 tys. km dróg na Słowacji, w tym wszystkie autostrady, drogi ekspresowe, pierwszej kategorii i niektóre drugiej kategorii. Uznanie 74 proc. dróg za niebezpieczne oznacza, że nawet jadąc odcinkiem pierwszej kategorii, kierowca, który popełni błąd, narażony jest na wysokie ryzyko tragicznego zdarzenia, np. zderzenia czołowego lub uderzenia w niechronioną przeszkodę (drzewo, słup). Aktualnie do najbardziej niebezpiecznych odcinków należą: wschodnia część drogi pierwszej kategorii I/18 (odcinek Poprad-Michalovce), droga pierwszej kategorii I/65 (odcinek Nitra-Tekovské Nemce) oraz niektóre drogi pierwszej i drugiej kategorii we wschodniej części kraju (okolice miejscowości Bardejov i Svidnik). Liczba ofiar i wypadków maleje, ale jeszcze daleko do ideałuObserwowany na słowackich drogach trend jest podobny do tego, który widzimy również w Polsce. Spada liczba wypadków i ofiar śmiertelnych, ale bardzo nieznacznie (tabela). Liczba zabitych (558 w 2008 r.) daleka jest od celu, który miał być osiągnięty w 2010 r. (300 ofiar śmiertelnych). Co ciekawe, w 2008 r. na Słowacji w wyniku wypadków doszło do 255 pożarów aut. W ich efekcie 27 osób zginęło, a 173 osoby zostały ranne.
Mapa niebezpiecznych dróg
Wiele osób sądzi, że polskie drogi są najniebezpieczniejsze w tej części Europy. To prawda, ale warto także zauważyć, że równie niebezpiecznie jest u naszych południowych sąsiadów.