Na wielu, ale nie na wszystkich, nowych oponach (bywa także, że na felgach) można spotkać kolorowe oznaczenia. Często są to kolorowe kropki, ale nie tylko, bo występują także inne kształty, np. trójkąty. Według niektórych nie mają one żadnego znaczenia, mają być oznaczeniami poszczególnych partii produktu. Tak jednak nie jest – mogą ułatwić życie nam i naszym wulkanizatorom.

Kolorowe kropki i symbole na oponach – co oznaczają?

Kolorowe kropki czy też inne znaki są umieszczane na oponach przez producentów. Warto zauważyć, że nie są one w żaden sposób standaryzowane (to nie są znaki umieszczane przez sprzedawców czy importerów, ani nie regulują ich żadne przepisy). Każdy z producentów ma własny system, a często zdarza się także, że nawet w przypadku tego samego producenta różne modele opon są oznaczane w inny sposób według schematu znanego tylko pracownikom fabryki.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Znaki te umieszczane są na zewnętrznej, widocznej stronie opony. Spełniają kilka funkcji. Po pierwsze, każda nowa opona musi przejść przez rygorystyczną kontrolę jakości – i często kropki właśnie o tym informują. Jednak żadna opona, nawet ta najwyższej jakości, nie będzie jednak idealnie wyważona. Kropki stanowią wskazówkę przy montażu – umieszczane są najczęściej punkcie wyważenia (ale nie zawsze, szczegóły podajemy poniżej), czyli tam, gdzie opona jest najcięższa. Jednocześnie taka kropka oznacza, że dana opona przeszła testy w fabryce i może trafić na rynek.

Warto przy okazji sprostować mit o tym, jakoby opony bez oznaczeń były niższej jakości niż te z kropkami. Każda opona, która jest na rynku, poddawana jest kontroli jakości i ma wszystkie niezbędne certyfikaty. Niektórzy producenci po prostu nie stosują kolorowych symboli.

Kropki (i inne symbole) mogą być podpowiedzią czy też ułatwieniem dla wulkanizatora przy montażu – wskazuje, jak umieścić oponę względem wentyla, aby nie musieć zakładać dużej liczby ciężarków czy pasków wyważających. Ich brak nie stanowi jednak przeszkody w poprawnym montażu. Doświadczony fachowiec poradzi sobie z wyważeniem i bez nich.

Kropka na oponie Foto: Auto Świat
Kropka na oponie

Poniżej znaleźć można przykłady oznaczeń stosowanych przez niektórych producentów opon.

  • Biała kropka – część z producentów oznacza w ten sposób fakt, że opona przeszła kontrolę jakości.
  • Biała kropka z czarnym środkiem – j.w.
  • Zielona kropka – najczęściej oznacza miejsce na oponie, w którym powinien znaleźć się wentyl, najlżejsze miejsce opony.
  • Żółta kropka – w oponach Bridgestone oznacza najlżejsze miejsce opony, czyli to, które w celu jak najlepszego wyważenia koła powinno znaleźć się w najcięższym miejscu felgi, najczęściej na wysokości wentyla.
  • Czerwona kropka – w oponach Bridgestone oznacza najcięższe miejsce opony, które powinno znaleźć się dokładnie po przeciwnej stronie niż najcięższa cześć felgi, czyli wentyl.
  • Czerwone lub żółte kropki – w oponach Yokohama stosuje się je podobnie jak w oponach Bridgestone, przy czym na jednej oponie z reguły znaleźć można tylko jedną kropkę czerwoną lub żółtą.

Kolorowe kropki na felgach – co oznaczają?

Kropki na felgach najczęściej stosowane są w przypadku fabrycznego wyposażenia nowych samochodów. Stosuje się je w ramach umów pomiędzy producentami felg i opon, aby ułatwić montaż dużych partii i uzyskać jak najlepsze parametry takich zestawów. Bardzo często również na oponach markowych producentów można znaleźć znaczniki ułatwiające ich montaż na referencyjnych felgach.

Kolorowe paski na oponach – co oznaczają?

 Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Kolorowe paski znajdujące się na oponach mogą sugerować, że ich barwy oznaczają jakieś cechy. Nic bardziej mylnego. Paski te są tzw. oznaczeniami konfekcyjnymi, które dla użytkownika, ani nawet dla wulkanizatora, nie niosą żadnych praktycznych informacji. Stosuje się je w fabrykach podczas konfekcji (jeden z etapów produkcji), aby ułatwić umieszczenie danego bieżnika na konkretnym typie i rozmiarze opony. Co więcej, nierzadko zdarza się, że różne zakłady nawet tego samego producenta stosują inny układ znaczników. Dlatego nie trzeba się martwić, jeśli dokładnie ten sam model opony ma dwa różne układy pasków – mogły po prostu powstać w dwóch różnych miejscach.