Niestety zapewnienie takiego komfortowego zachowania w większości samochodów jeżdżących po naszych drogach jest niemożliwe. Na podsterowność lub nadsterowność (która notabene występuje niezależnie od rodzaju napędu) wpływ ma tak wiele czynników (budowa konstrukcyjna auta, zawieszenie, obciążenie i jego rozkład, rodzaj opon i głębokość bieżnika), że nie na wszystkie mamy wpływ. Jednak rozwój techniczny powoduje, że wszelkiego rodzaju elementy sterujące, kontrolujące i wspomagające prowadzenie samochodu (ESP) pomagają kierowcy w utrzymaniu zamierzonego toru i kierunku jazdy.NadsterownyNadsterowność to tendencja samochodu do zacieśniania toru jazdy podczas pokonywania zakrętu. Dla kierującego objawia się w ten sposób, że siłą odśrodkową tył auta jest wypychany na zewnątrz łuku. Najczęściej z nadsterownością stykamy się, kiedy za szybko wejdziemy w zakręt i nagle na łuku ujmiemy gaz. W autach z napędem z przodu nadsterowność będzie występowała także wtedy, kiedy dociążymy przednie, a odciążymy tylne koła (np. podczas hamowania). Przednia oś będzie wtedy miała większą przyczepność niż tylna. Dlatego też tak niebezpieczne jest nagłe i intensywne hamowanie na łuku. Ale również bardzo podobnie zachowa się auto z tylnym napędem i z napędem na obie osie. Warto też przy tym pamiętać, że ogromny wpływ na zachowanie się samochodu ma stan opon (głębokość bieżnika), a przede wszystkim zapewnienie właściwego ciśnienia powietrza.PodsterownyRównie niebezpieczna jak nadsterowność jest podsterowność. Występuje ona wtedy, kiedy pojazd pomimo skrętu kół (zgodnie z zakładanym kierunkiem jazdy) ma tendencję do wypadania na zewnątrz łuku, po którym porusza się auto. Poczas skrętu w prawo samochód będzie miał tendencję do przecinania osi jezdni i wjeżdżania na przeciwny pas ruchu, a podczas skrętu w lewo auto (pomimo skręconych kół) będzie zmierzało na wprost. Najczęstszą reakcją na to jest jeszcze mocniejsze operowanie kołem kierownicy i całkowite skręcenie kół, co tylko jeszcze bardziej pogłębia tę tendencję. I to niezależnie od posiadanego napędu (przedniego, tylnego czy na obie osie). Wszystkie te auta będą też miały tendencję do podsterowności podczas odciążania kół przednich (na przykład podczas ruszania). Jak opanować samochód, napiszemy w następnych odcinkach.
Nad- i podsterowność
Neutralne zachowanie samochoduTo prawdziwy ideał, do jakiego wszyscy dążą. A założenie jest proste - by samochód podczas jazdy na zakręcie zachowywał przewidziany przez kierującego tor i kierunek jazdy.