Galeria zdjęć Motocykle i skutery trójkołowe – drogie, ale bez ograniczeń pojemności i mocy Na tym jednak wybór się nie kończy, bo przecież są jeszcze motocykle trójkołowe, w przypadku których nie trzeba się ograniczać do 125 cm3 i 15 KM mocy, ale za to trzeba sięgnąć znacznie głębiej do portfela. Na polskim rynku przybywa też jednośladów elektrycznych – zarówno tych rejestrowanych jako motorowery, jak i elektrycznych motocykli. 11 kW mocy w maszynie z silnikiem elektrycznym naprawdę wystarcza do bardzo dynamicznej jazdy, a ograniczony zasięg nie jest tu aż tak bardzo dokuczliwy, jak w przypadku samochodów elektrycznych. Zasięg 100-150 km w przypadku jednośladów wykorzystywanych głównie na krótkich trasach, które można ładować ze zwykłego gniazdka 230 V i z których raczej tylko nieliczni będą korzystać zimą, to nie taka zła wartość. Radzimy jednak, żeby przed zakupem przejechać się wybranym pojazdem – niektóre "125-ki", choć na zdjęciach wyglądają świetnie, w rzeczywistości są tak filigranowe, że wygodnie będzie na nich tylko niewyrośniętym nastolatkom. Jeżeli maszyna ma służyć do nabrania doświadczeń i nauki przed zrobieniem prawa jazdy kategorii A, to lepiej od razu zacząć od motocykla z klasyczną skrzynią biegów – na skuterze zbyt wiele się tu nie nauczycie, można wręcz nabrać złych nawyków.
"125-ki" dla koneserów: klasyczne jednoślady na kategorię B Jeśli jednoślad chcesz kupić głównie dla zabawy, a nie do codziennych dojazdów, warto pomyśleć o klasyku. Ale uwaga: tu łatwo złapać bakcyla i często na jednej maszynie się nie kończy! Przy zabytkowych motocyklach pracuje się znacznie łatwiej niż przy starych autach, więcej da się zrobić samodzielnie, często nawet w domu czy w ciasnym garażu. Obok prezentujemy kilka maszyn, które mimo wieku i klasycznego wyglądu nadają się do codziennej jazdy – wciąż da się do nich kupić części zamienne i maszyny te radzą sobie w dzisiejszym ruchu.
MZ TS 125 3/21 Źródło: Wikimedia. Commons/Pibwl
Jeden z najlepszych motocykli z krajów komunistycznych. W Polsce znacznie częściej występował w wersji z silnikami o pojemności 150 lub 250 cm3 , ale czasem można trafić na "125-ki". Dopracowany dwusuwowy silnik, niezłe osiągi, dobra dostępność części.
WSK 125 4/21 Źródło: Wikimedia Commons / Jacek Halicki, CC BY-SA 4.0
Motocykl, który dawno temu zmotoryzował polską wieś. Kiedyś można go było kupić za przysłowiową flaszkę, teraz w dobrym stanie kosztuje więcej niż niejedna nowa maszyna! Egzemplarze zachowane w oryginalnym stanie bardziej nadają się do majsterkowania niż do jazdy.
Suzuki GN 125 5/21 Źródło: Suzuki
Niewielki, bardzo poręczny japoński motocykl o klasycznym wyglądzie. Produkowany od wczesnych lat 80. XX wieku, tak naprawdę jest przodkiem wielu produkowanych do dziś motocykli chińskich, tajwańskich czy koreańskich. Większość współczesnych klonów ustępuje jakością oryginałowi sprzed lat.
Yamaha SR 125 6/21 Źródło: Yamaha
Kolejny lekki, ale solidny i dopracowany klasyczny "japończyk". Świetny wybór na pierwszy motocykl – bo mimo klasycznego wyglądu prowadzi się go całkiem współcześnie. Raczej nie nadaje się dla rosłych kierowców.
Vespa PX 125 7/21 Źródło: Wikimedia Commons / Danzeb
Vespa to bez wątpienia najbardziej kultowa marka wśród skuterów – dobrze utrzymane egzemplarze, niezależnie od ich wieku, są cenione i poszukiwane. Warto wiedzieć, że w starszych modelach silniki są dwusuwowe, a biegi trzeba zmieniać ręcznie. Nie ma problemów z częściami!
Niezawodne 125-tki z drugiej ręki Nowe chińskie motocykle i skutery klasy 125 można kupić już za mniej niż 10 000 zł. W zbliżonych cenach znajdziecie używane maszyny renomowanych marek. Wśród jednośladów z drugiej ręki mnóstwo jest maszyn powypadkowych – trudno się temu dziwić, w końcu to na takich lekkich maszynach zwykle jeżdżą młodzi, niedoświadczeni kierowcy. Warto wiedzieć, że wprawdzie japońskie motocykle renomowanych marek rzeczywiście z reguły są solidniejsze i trwalsze od "chińczyków", ale z kolei koszty napraw tych drugich są zdecydowanie niższe.
Honda CBR 125 9/21 Źródło: Auto Świat
Filigranowy japoński "ścigacz" jest – jak na skromną pojemność – dosyć żwawy, a przy tym bardzo oszczędny i solidny. Dopracowane zawieszenie kusi młodych gniewnych do sprawdzania, jak bardzo można się kłaść w zakrętach. Dobry sprzęt, ale zachęca do szaleństw.
Hyosung Comet 125 10/21 Źródło: Hyosung
Hyosung to producent solidnych, choć wciąż często niedocenianych u nas motocykli. Jeśli chcecie się wmieszać w tłum innych motocyklistów na poważnych maszynach, albo jesteście więksi od przeciętnego 16-latka, ta rasowa "125-ka" z silnikiem V2 będzie świetnym wyborem.
Romet Retro 7 11/21 Źródło: Romet
Chiński skuter pod polską marką, całkiem nieźle udający "włocha". Klasyczny wygląd, pod łatwymi do wymiany i tanimi plastikami, sprawdzona w milionach egzemplarzy technika. Nawet jeśli coś się zniszczy lub popsuje, naprawicie to za grosze.
Vespa GTS 125 12/21 Źródło: Materiały prasowe
Duży skuter marki Vespa to kultowa, ponadczasowa maszyna. Warto wiedzieć, że piękne nadwozie jest wykonane z blachy (a nie z plastiku, jak w maszynach chińskich czy japońskich), więc naprawy po "szlifach" są droższe. Wysoki komfort jazdy, łatwa odsprzedaż.
Yamaha YBR 125 13/21 Źródło: Auto Świat
Jeśli szukacie niezawodnego, dobrego i oszczędnego motocykla do codziennych dojazdów do pracy lub szkoły, to model YBR Yamahy będzie świetnym wyborem. Furory pod klubem może nie zrobicie, ale jazda na tej lekkiej i poręcznej maszynie jest łatwa i przyjemna.
Nowe motocykle i skutery klasy 125 Zainteresowanie motocyklami klasy 125 cm3 nieco ostatnio osłabło, ale takie maszyny wciąż stanowią ponad 40 proc. wszystkich sprzedawanych w Polsce nowych motocykli. Liderką sprzedaży w tym segmencie jest Honda (według danych z 2021 roku). Niestety, ceny takich pojazdów w ciągu ostatnich lat zauważalnie wzrosły – to efekt nie tylko inflacji, ale też i tego, że nowe jednoślady muszą spełniać coraz bardziej wyśrubowane wymogi dotyczące emisji spalin czy bezpieczeństwa. Te wymagania spowodowały, że z rynku zniknęło wiele najtańszych maszyn.
Aprilia SX 125 (cena: 18 900 zł) 15/21 Źródło: Aprilia
Aprilia SX 125 to supermoto zbudowane na bazie popularnego enduro RX 125. Silnik tego modelu rozwija maksymalną dopuszczalną moc, jeśli chcesz jeździć z prawem jazdy kategorii B. Prędkość maksymalna przekracza 105 km/h, ABS działa na przednie koło.
Barton Blade R (cena: 14 999 zł) 16/21 Źródło: Barton
Sportowa sylwetka i zielone akcenty z daleka mogą wprowadzić w błąd – to nie ścigacz marki Kawasaki, ale niedrogi "chińczyk" sprzedawany pod polską marką. Silnik marki Zongshen rozwija moc 12,6 KM, współpracuje z 6-biegową przekładnią.
Honda MSX 125 GROM (cena: od 17 700 zł) 17/21 Źródło: Honda
Wielu producentów stara się upodabniać motocykle klasy 125 cm3 do poważniejszych maszyn. Tu mamy model, który jest motocyklem o wyglądzie motorynki! Silnik ma zaledwie 10 KM mocy, ale to wystarcza do rozpędzenia tego maleństwa do ponad 90 km/h.
Junak 711 (cena: od 11 990 zł) 18/21 Źródło: Junak
Bardzo duży i wygodny skuter wyposażony w silnik o bardzo umiarkowanych osiągach – 7,6 KM powinno wystarczyć do niespiesznych weekendowych przejażdżek. Wielkoseryjna azjatycka technika pod całkiem atrakcyjnie wyglądającym nadwoziem.
Kymco Agility (cena: od 12 000 zł) 19/21 Źródło: Auto Świat
Jeśli maszyna ma być przede wszystkim wygodna, praktyczna i niezawodna, a przy tym niedroga, to ten model powinien znaleźć się w centrum zainteresowania. Świetny skuter do przeciskania się przez miejskie korki, dzięki dużym kołom prowadzi się go stabilnie, nie boi się też wertepów.
Peugeot Django 125 (cena: od 17 200 zł) 20/21 Źródło: Auto Świat / Archiwum
Choć od dłuższego czasu jednoślady tej marki produkowane są w Azji, to pod względem stylu należą one do europejskiej czołówki. Maszyna rzuca się w oczy, jeździ też bardzo przyjemnie, choć niektórym przeszkadza mniej wygodna niż np. w Vespach pozycja za kierownicą.
Vespa Primavera 125 (cena: od 22 500 zł) 21/21 Źródło: Materiały prasowe
Mały skuter marki Vespa to pojazd uwielbiany przede wszystkim przez panie. Poręczna niewielka maszyna występuje także w wersji 50 cm3 , rejestrowanej jako motorower. Mimo klasycznego wyglądu zadbano o to, żeby skuter mógł współpracować ze smartfonami!: od 22 500 zł