Nie oznacza to jednak automatycznie, że niższy profil i większa szerokość założonej opony zawsze poprawią parametry pojazdu. Dlatego też zanim zdecydujemy się na wymianę, udajmy się do wyspecjalizowanego serwisu oponiarskiego i tam skonsultujmy nasz wybór. Przy dużych szerokościach i niskim profilu opon zwracajmy także uwagę na wszystkie niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o złym doborze (ocieranie o elementy nadkola, szybsze ścieranie się bieżnika, przyspieszone zużycie elementów zawieszenia, trudności w prowadzeniu auta).Przed dokonaniem wyboru pomocna będzie tabela zamienników.Jak czytać tabelę?Zamienniki zamieszczone w poniższej tabeli zostały wyliczone na podstawie maksymalnej średnicy danego rozmiaru serii, przy tolerancji od +1,5 proc. do -2,0 proc. Tabelę należy czytać od strony lewej do prawej. Zamienniki opony głównej (oznaczonej wytłuszczoną czcionką) umieszczone są po jej prawej stronie. Na przykład oryginalnie zamontowana opona 235/55 R 17 ma zamienniki 235/50 R 18, 255/45 R 18, 255/40 R 19 itd. Pamiętajmy, że choć opony niższych serii (np. 35 i 30) także będą spełniały wymogi co do średnicy zewnętrznej, to jednak mogą być problemy z ich montażem. Dlatego też jako zamiennika lepiej jest szukać opony maksymalnie do trzeciej kolumny serii na prawo od opony obecnie używanej (np. jeśli opona jest serii 55, to poszukiwać zamienników w serii 40, 45 i maksymalnie w serii 40).
Odpowiedni rozmiar
Bardzo wielu właścicieli samochodów decyduje się, by na sezon wiosenno-letni zamienić opony zimowe na letnie o szerszym bieżniku i niskim profilu. Taki zabieg (najczęściej opony takie montuje się na felgach z lekkich metali) jest dość korzystny dla zawieszenia pojazdu, a przy odpowiednio dobranych szerokościach auto może zyskać lepsze właściwości jezdne.