Próbują dodatkowo obniżać koszty eksploatacji, stosując tańsze "zamienniki" oleju napędowego. Od wielu lat "przebojem" w tej dziedzinie jest olej opałowy. W ubiegłym roku jego sprzedaż mimo niezbyt ciężkiej zimy wzrosła aż o 36 proc. Oleju napędowego sprzedano tylko o 2 proc. więcej. A sprzedaż diesli nieustannie rośnie! Do niedawna ryzyko takich eksperymentów dotyczyło jedynie tego, czy silnik wytrzyma zasilanie "alternatywnym" paliwem. Starsze diesle bez większych problemów znoszą jazdę na "opale". Samochody z doładowanymi silnikami wysokoprężnymi z bezpośrednim wtryskiem są jednak niezwykle wrażliwe na złą jakość paliwa. Serwisanci twierdzą, że większość uszkodzeń silników wysokoprężnych spowodowana jest stosowaniem "wynalazków" zamiast oleju napędowego. To jednak niejedyne zmartwienie amatorów tańszego paliwa. Od niedawna muszą się liczyć również z konsekwencjami prawnymi.Inne paliwoOlej napędowy i olej opałowy są paliwami o podobnym składzie chemicznym. Różnica w cenie obu produktów wynika głównie z innej stawki akcyzy. Olej opałowy kosztuje o połowę mniej od paliwa przeznaczonego do samochodów. Aby umożliwić łatwe odróżnienie go od paliwa silnikowego, barwi się na kolor czerwony. Na tym różnice się jednak nie kończą. Olej napędowy przeznaczony jest do spalania w zupełenie innych warunkach niż paliwo opałowe. Musi więc spełniać inne kryteria jakościowe. Bardzo ważna jest lepkość oleju oraz jego liczba cetanowa. Od tych parametrów zależy wielkość dawki wtryskiwanego paliwa, ciśnienie i temperatura spalania, a co za tym idzie skład spalin. I na tym właśnie polega ryzyko jazdy na "opale". Olej opałowy, nawet pochodzący od renomowanych producentów, nie musi spełniać żadnych norm liczby cetanowej! Czym grozi zastosowanie paliwa o zbyt niskiej liczbie cetanowej? Silnik nie rozwija pełnej mocy, pracuje twardo, ciężko się uruchamia, intensywnie dymi. Może dojść do uszkodzenia silnika, turbosprężarki czyzniszczenia głowicy. Po prostu zapłon następuje w niewłaściwym momencie. Jeżeli nastąpi zbyt późno, olej dopala się już poza komorą spalania.Wadą oleju opałowego są również jego kiepskie właściwości smarne w porównaniu z olejem napędowym. Bez dodatków uszlachetniających zawartych w oleju napędowym grozi zatarcie lub przedwczesne zużycie aparatury wtryskowej. Równie niebezpieczna dla silnika jest wysoka zawartość siarki w paliwie opałowym. Domorośli specjaliści od paliw starają się temu zaradzić, mieszając olej opałowy z olejem do dwusuwów lub olejem silnikowym. To z kolei może niekorzystnie wpłynąć na liczbę cetanową i gęstość paliwa. Silnik zatykany jest złogami nagarów. Uwaga na stacjiOlej opałowy wykorzystywany jest także do fałszowania paliwa przez nieuczciwych sprzedawców. Aby utrudnić wykrycie oszustwa, przestępcy odbarwiają olej opałowy przy pomocy agresywnych substancji. Jedną z metod pozbawienia go intensywnej czerwonej barwy jest dodanie rozcieńczonego kwasu siarkowego. Taka mieszanina w baku to prawdziwa trucizna dla silnika i instalacji paliwowej, dużo groźniejsza nawet od czystego, nieodbarwionego oleju opałowego. Powoduje korozję wszystkich elementów metalowych, rozpuszcza uszczelki, niszczy pompę wtryskową i wtryskiwacze. Niespalone resztki agresywnego paliwa przedostają się do oleju silnikowego przez co rujnują układ korbowy. O składzie spalin samochodu zasilanego takim "wynalazkiem" lepiej nawet nie myśleć! Oszczędność kilku groszy na litrze paliwa kończy się często rachunkiem za naprawę silnika opiewającym nawet na kilkanaście tysięcy złotych. Piotr Szypulski Policja kontrolujeOd kilku miesięcy policja może kontrolować paliwo znajdujące się w baku samochodu. Używanie oleju opałowego jest wykroczeniem, kierowca może za nie zostać ukarany mandatem w wysokości 500 złotych. Na tym jednak nie kończą się problemy osoby złapanej z "lewym" paliwem. Policja przesyła informację o stwierdzeniu wykroczenia do odpowiednich izb skarbowych, które wszczynają dochodzenie z powodu złamania przepisów o podatku akcyzowym. Znajdujące się na wyposażeniu policji zestawy do kontroli paliwa pozwalają na stwierdzenie nawet nieznacznych domieszek opału do oleju napędowego.
Olej dla ryzykantów
Auta zsilnikami Diesla są chętnie kupowane przez oszczędnych kierowców. Niektórym jednak niższe zużycie paliwa w porównaniu do aut benzynowych nie wystarcza.