Płyn chłodniczy - Zanim zrobi się gorąco Foto: Auto Świat
Płyn chłodniczy - Zanim zrobi się gorąco

Zanim wejdzie ona na czerwone pole, musi włączyć się wentylator chłodnicy! To właśnie uszkodzenie termicznego włącznika wentylatora jest najczęstszą przyczyną przymusowego postoju na poboczu. Jeśli dojdzie do takiej awarii, kierujący starszymi autami mogą pokusić się o podłączenie wentylatora "na krótko" (czyli zwarcie popsutego włącznika). Jednak w wypadku nowoczesnych aut zdecydowanie nie zalecamy żadnych manipulacji przy instalacji elektrycznej - pozostaje wezwać pomoc drogową. W wielu autach wentylatory chłodnicy napędzane są przez silnik za pośrednictwem sprzęgła sterowanego temperaturą (tzw. wisko). Jego niesprawność trudno zauważyć, bo nawet w razie awarii wentylator obraca się, tyle że za wolno. Gorzej, gdy układ chłodzenia przegrzewa się nawet wtedy, kiedy wentylator pracuje prawidłowo. Należy wtedy sprawdzić poziom płynu w układzie chłodzenia.

Płyn chłodniczy - Zanim zrobi się gorąco Foto: Auto Świat
Płyn chłodniczy - Zanim zrobi się gorąco

Znaki wskazujące stan znajdziemy na zbiorniczku wyrównawczym. Uwaga: otwarcie jego korka, kiedy silnik jest gorący, może skończyć się poparzeniem, nawet gdy w zbiorniku nie ma płynu. Z dolewkami czekamy do chwili, aż układ ostygnie, także dlatego, by nie uszkodzić silnika! Małe ubytki płynu są normalne, ale w przypadku gdy trzeba dolać go dużo, należy szybko ustalić przyczynę wycieku. Termostat, pasek lub po prostu brud Jeśli wskazówka temperatury płynu wchodzi na czerwone pole mimo jego prawidłowego poziomu i sprawnego wentylatora, układ chłodzenia na pewno wymaga naprawy. Przyczyn problemów może być kilka. Bywa, że zatnie się termostat, co prowadzi do przegrzania nawet zimą. Przewody do chłodnicy będą wtedy zimne, nawet gdy silnik jest gorący. Kolejna przyczyna to ślizgający się pasek pompy wody. Trzecia możliwość to mała sprawność chłodnicy, wynikająca z zanieczyszczenia jej błotem, owadami lub - w środku - kamieniem kotłowym.