Można się zastanawiać dlaczego dochodzi do wypadków na przejazdach kolejowych. Często oglądając relacje z takich zdarzeń, zastanawiamy się jak kierowcy mogli nie zauważyć pociągów. A jednak co roku dochodzi do około 200 wypadków na przejazdach, z czego 66 proc. na przejazdach niestrzeżonych.OznakowanieMiejsca przecinania się drogi z linią kolejową przeważnie oznakowane są odpowiednimi znakami. Ostrzegają one, czy przejazd jest wyposażony w zapory, czy też nie. Informują o zbliżaniu się do przejazdu, wyznaczają miejsce zatrzymania się pojazdu w związku z ruchem pociągu lub innego pojazdu szynowego na przejeździe bez zapór lub bez półzapór oraz informują, że na przejeździe jest jeden lub więcej torów.ObowiązkiNiezależnie od oznakowania w Prawie o ruchu drogowym, znajdziemy sposób zachowania się kierujących pojazdami podczas pokonywania przejazdów kolejowych. Zbliżając się do przejazdu kierujący zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności (niezależnie od tego czy przejazd jest strzeżony, czy nie). Powinien prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pociąg lub, gdy urządzenie zabezpieczające albo inny sygnał, zabrania wjazdu na przejazd. Ponadto przed wjechaniem na tory trzeba upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, zwłaszcza, kiedy z powodu niesprzyjających warunków atmosferycznych (opady, zmierzch, mgła) ograniczona jest widoczność.ZakazyW sytuacji, gdy na strzeżonym przejeździe kolejowym zapory lub półzapory są opuszczone, zabronione jest ich objeżdżanie. Zakazane także jest wjeżdżanie na przejazd, gdy zapory są opuszczane lub nie zakończono ich podnoszenia. Podobnie jak na tradycyjnym skrzyżowaniu nie wolno wjeżdżać na przejazd, jeżeli po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy. Ponadto zabronione zostało wyprzedzanie pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim, a także omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, w przypadku, kiedy wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczonej dla przeciwnego kierunku ruchu.Zaznaczyć w tym miejscu należałoby jeszcze jeden obowiązek nałożony na kierującego. W przypadku unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, należy jak najszybciej pojazd z tego przejazdu usunąć, a jeśli nie jest to możliwe ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Policjant radzi
Wydawać by się mogło, że pokonanie przejazdu kolejowego nie powinno być niczym trudnym i niebezpiecznym. Faktycznie większej trudności technicznej to nie sprawia, natomiast z bezpieczeństwem nie jest już tak jednoznacznie dobrze.