Zwiększa się też liczba pytań kierowanych do policji, a dotyczących tego, jakie kategorie praw jazdy uprawniają do ciągnięcia jakich przyczep?Dla kierowcy planującego podróż z przyczepą kempingową najistotniejszymi przepisami są dwa artykuły Kodeksu drogowego - art. 62 ust. 1 oraz art. 88. Pierwszy przedstawia warunki, jakie powinien spełniać zespół pojazdów złożony z samochodu i przyczepy. Drugi określa, jaka kategoria prawa jazdy upoważnia do ciągnięcia jakich przyczep.Kategoria BPrawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nie przekraczającej 3,5 tony. Z takim dokumentem można ciągnąć przyczepę, ale jej dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać masy własnej pojazdu, który ją ciągnie. Trzeba pamiętać, że zespół (przyczepa+pojazd) nie może ważyć ponad 3,5 tony. Wynika z tego, że w niektórych przypadkach posiadacz prawa kat. B może ciągnąć przyczepę o masie większej niż 750 kg. Najistotniejsze jest teraz to, by uprawnienia te nie kłóciły się z innymi przepisami. Najlepiej zobrazuje to przykład.Osoba posiadająca prawo jazdy kat. B może kierować zespołem pojazdów składającym się z przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej 1000 kg i pojazdu o masie własnej 1200 kg i dopuszczalnej ładowności 500 kg (DMC pojazdu wynosi 1700 kg). DMC całego zespołu wynosi więc 2700 kg. Tu jednak uwaga! Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - przyczepa w podanym przykładzie musi mieć hamulec najazdowy.HamulceZgodnie z wymienionym powyżej rozporządzeniem przyczepa powinna mieć hamulce, jeśli jej DMC przekracza 750 kg. Jeżeli jednak DMC jest większa od połowy masy ciągnącego ją pojazdu, powinna ona mieć hamulec najazdowy, czyli bezwładnościowy, uruchamiany samoczynnie podczas hamowania. W przyczepie o DMC nie przekraczającej 3,5 tony, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego DMC jest nie mniejsza niż 1,33 DMC przyczepy, dopuszcza się hamulec najazdowy. Pozostałe rodzaje przyczep powinny mieć hamulce uruchamiane z miejsca kierowcy równocześnie z włączeniem hamulców pojazdu holującego. Na zakończenie chciałbym dodać, że polskie unormowania prawne dotyczące jazdy z przyczepami są odwzorowaniem postanowień Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym z 1968 r., a więc wyglądają identycznie jak w całej Europie.
Policjant radzi
Wakacje z przyczepami kempingowymi cieszą się w naszym kraju rosnącą popularnością. Na drogach zauważyć można prawdziwe domy na kółkach ciągnięte przez samochody osobowe.