Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do tego, że metalowe tabliczki z zieloną strzałką przyczepiane bezpośrednio pod sygnalizatorem zostały zastąpione przez świecące strzałki montowane obok zielonego światła. Obserwując zachowanie naszych kierowców na dorgach, trzeba sobie jednak zadać pytanie, czy nie znają oni zasad warunkowego skrętu w prawo, czy może z premedytacją łamią je?Fałszywy odruchJednym z motywów wprowadzenia skrętu warunkowego było zapewnienie płynniejszego ruchu. Tabliczki z zielonymi strzałkami były jednak umieszczane rozrzutnie, niemal na każdym skrzyżowaniu. To zapewne spowodowało u większości kierowców przeświadczenie, że skręt warunkowy w prawo przy zapalonym czerwonym świetle jest zawsze dozwolony. Taki tok rozumowania jest oczywiście nie do przyjęcia.PrawoPrzypomnę, jak przepisy zawarte w Prawie o ruchu drogowym regulują kwestię skrętu warunkowego. Zaznaczyć trzeba, że sygnały drogowe mogą zezwalać na skręt w prawo oraz w lewo. Z tej ostatniej możliwości zarządzający drogami nie korzystają zbyt często. Jak należy się zachować, widząc sygnalizator ze światłem czerwonym oraz z wyświetlaną zieloną strzałką? Nadawany przez sygnalizator S-2 taki sygnał oznacza, że na skrzyżowaniu dozwolone jest skręcanie w najbliższą jezdnię, w kierunku wskazywanym przez strzałkę. W przypadku, kiedy dozwolony jest warunkowy skręt w lewo, można również zawrócić z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że manewr ten będzie zabroniony znakiem zakazu B-23 "zakaz zawracania". W tym przypadku znak drogowy jest ważniejszy od sygnalizacji świetlnej.WarunkiNajważniejsze w tym wszystkim są jednak warunki, które muszą być spełnione przez kierującego autem, aby z ułatwienia skręcania można było skorzystać. Przede wszystkim należy bezwzględnie zatrzymać się przed sygnalizatorem. Zasada ta jest zazwyczaj nieprzestrzegana, a ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa pieszym, dla których wyświetlane jest akurat zielone światło. Niedostosowanie się do tego obowiązku, zwłaszcza w miej-scach, w których zauważenie tego, co się dzieje na przejściu dla pieszych, utrudniają stojące samochody, może skończyć się tragicznie. Drugi warunek, którego spełnienie jest wymagane przed skrętem warunkowym, to wykonanie manewru w taki sposób, aby nie zakłócił on poruszanie się innych uczestników ruchu.
Policjant radzi
Jakiś czas temu pewien Szwed zwrócił mi uwagę na rzecz, którą był bardzo ciężko przerażony. Poruszając się po Polsce, zauważył, że nasi kierowcy skręcają na skrzyżowaniach w prawo, pomimo tego że na sygnalizatorze świeci się czerwone światło.