Auto Świat Porady Eksploatacja Praktyczne rady dla kierowców skuterów

Praktyczne rady dla kierowców skuterów

Kto może prowadzić skuter?Najpopularniejsze „50-tki” rejestrowane są jako motorowery – osoby pełnoletnie mogą prowadzić je, legitymując się jedynie dowodem osobistym. Kierowcy niepełnoletni (ale co najmniej 13-letni!) muszą mieć kartę motorowerową lub prawo jazdy kategorii A1 (wydawane od 16. roku życia).

Praktyczne rady dla kierowców skuterów
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Praktyczne rady dla kierowców skuterów
  • Karty motorowerowe wydawane sa zwykle przez dyrektorów szkół, po sprawdzeniu kwalifikacji młodego kierowcy przez nauczyciela wychowania komunikacyjnego, specjalnie przeszkolonego policjanta lub uprawnionego egzaminatora.
  • Jeżeli skuter nie jest motorowerem, do jego prowadzenia potrzebne będzie prawo jazdy kategorii A1 (poj. silnika do 125 cm3, moc do 11 kW) lub A (bez ograniczenia mocy i pojemności). Jest też ono niezbędne do prowadzenia odblokowanych "50-tek".
  • Większość skuterów rejestrowanych jako motorowery może osiągać prędkości znacznie wyższe od dopuszczonej przez prawo (45 km/h) – wystarczy usunąć fabryczne zabezpieczenia. Uwaga! Motorower staje się wtedy motocyklem, motorowerowe OC traci ważność, a kierowca musi mieć prawo jazdy kat. A!
  • Typowe, niewielkie skutery o pojemności 50 cm3 zużywają od 2 do nawet 4 l/100 km. Pojazdy z silnikami 4-suwowymi są z reguły znacznie bardziej oszczędne od 2-suwów. Duży wpływ na zużycie paliwa ma to, ile waży kierujący!
  • Marketysprzedają skutery nawet za ok. 1600 zł. Czy warto? Naszym zdaniem: nie! Za niską cenę otrzymujemy zwykle źle wykonany, awaryjny pojazd z iluzoryczną gwarancją.
  • Dlaczego u poważnych dystrybutorów nawet chińskie skutery są znacznie droższe niż w marketach? Bo szanujące się firmy przed sprzedażą weryfikują podzespoły wpływające np. na bezpieczeństwo.
  • Jeśli skuter jest zarejestrowany jako motorower, to nie wolno poruszać się nim po autostradach i drogach ekspresowych – są one przeznaczone wyłącznie dla pojazdów samochodowych, a motorowery, rowery, ciągniki rolnicze i pojazdy zaprzęgowe nie są do nich zaliczane! Naruszenie zakazu grozi mandatem w wysokości 250 zł.
  • Kodeks drogowy nakazuje kierowcom i pasażerom motocykli oraz motorowerów używania kasków (hełmów) ochronnych. Za złamanie tego przepisu grozi mandat karny w wysokości 100 zł oraz dwa punkty karne. Uwaga! W przypadku gdy kasku nie ma pasażer, za wykroczenie zostanie ukarany zarówno on, jak i kierujący.
  • Kupując nowy skuter, powinniśmy otrzymać rachunek lub fakturę z wyszczególnionym modelem i numerem ramy, wyciąg ze świadectwa homologacji, ewentualnie zaświadczenie o odprawie celnej. Dokumenty te są konieczne do rejestracji pojazdu.

PodsumowanieOd kilku lat na polskich drogach przybywa jednośladów. Spora część z nich to skutery rejestrowane jako motorowery.Nie wymagają one motocyklowego prawa jazdy, są tanie, a po zakorkowanych ulicach miast poruszają się znacznie sprawniej od samochodów. W naszym klimacie nie zastępują wprawdzie auta, ale zapewniają (przynajmniej w ciepłych miesiącach roku) mobilność i mnóstwo frajdy.Poszukiwaczom okazji radzimy jednak zachować rozsądek i ostrożność – najtańsze chińskie pojazdy to często niebezpieczne atrapy skuterów.W najniższej kategorii cenowej lepszym rozwiązaniem będzie zakup pojazdu używanego, ale markowego.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: