Zanim odpowiem, krótka informacja, na czym polega wspomaganie w ogóle. Zastosowano je po to, aby łatwiej, lżej było obracać kołem kierownicy. Wspomaganie składa się z wielu elementów. Najważniejszym jest pompa łopatkowa, która wytwarza ciśnienie oleju.
Pompa napędzana jest od silnika paskiem, wytwarza ciśnienie około 10 atmosfer. Do pompy podłączone są przewody wysokiego ciśnienia, biegną one do zaworu i siłownika. Gdy skręcamy kierownicą, ruch ten jest wspomagany właśnie siłownikiem.
Warunek: silnik musi pracować, aby napędzać pompę.Wspomaganie hydrauliczne jest rozwiązaniem dobrym, ale dość skomplikowanym, zajmuje dużo miejsca, powoduje lekki wzrost zużycia paliwa (napęd pompy). No i nie działa przy zgaszonym silniku. Zaczęto więc szukać innych rozwiązań, które nie miałyby tych wszystkich wad, byłyby tańsze. I tak pojawiło się wspomaganie za pomocą silnika elektrycznego.
Budowa jest prosta: silnik elektryczny prądu stałego, sprzęgło elektromagnetyczne, plus przekładnia zamieniająca ruch obrotowy na posuwisty. Elementów jest mniej niż we wspomaganiu hydraulicznym, mają one prostą budowę, są tańsze i - co ważne - zajmują znacznie mniej miejsca pod maską samochodu. Wspomaganie elektryczne jest też cichsze, działa także przy wyłączonym silniku.Bardzo łatwo nim sterować.
Można na przykład tak je zaprogramować, aby działało mocno przy niewielkich prędkościach, na przykład podczas manewrów na parkingu, i wyłączało się przy prędkości powyżej 60 km/h.
Przy większych prędkościach wspomaganie nie jest bowiem potrzebne, nawet może przeszkadzać, być niebezpieczne, gdyż lekki ruch kierownicą może spowodować znaczną zmianę toru jazdy.-
Znane jest od dawna, ale były kłopoty ze sterowaniem. Pierwszym autem z elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego było malutkie miejskie Suzuki rocznik 1988.
W 1990 roku pojawiło się sportowe auto Honda NSX ze wspomaganiem elektrycznym, potem podobne rozwiązanie zastosowano w Renault Twingo, Oplu Corsie, a ostatnio w najnowszym modelu Fiata Punto.-
Tak. Są trzy wersje wspomagania elektrycznego. W samochodach małych, gdzie są potrzebne niewielkie siły, silnik elektryczny jest przyłączony do wału kierowniczego.
W samochodach większych, klasy średniej i wyższej, silnik umieszczony jest na przekładni kierowniczej. W dużych pojazdach silnik elektryczny jest zintegrowany z przekładnią kierowniczą.-
Bezpieczeństwo jest duże. Gdy zabraknie prądu, wspomaganie przestaje działać, ale kierowca odczuje tylko większy opór na kierownicy. Na kierowalność samochodu nie ma to wpływu.