• Awaria przepływomierza zazwyczaj oznacza np. wyższe spalanie i spadek osiągów
  • Wymiana przepływomierza na ogół okazuje się dość prosta

Usterka przepływomierza daje zazwyczaj co najmniej kilka objawów, ale poprawne zdiagnozowanie jej może być utrudnione choćby ze względu na to, że podobny efekt wywołuje np. awaria sondy lambda. Ważne: nawet podpięcie auta pod komputer nie zawsze wskazuje na uszkodzenie przepływomierza. Objawy: 

  • wzrost średniego spalania; 
  • spadek dynamiki;zaświecenie się kontrolki awarii silnika (nie zawsze!); 
  •  dymienie z układu wydechowego – nieprawidłowy skład mieszanki; 
  •  falowanie obrotów na biegu jałowym,
  • a nawet nieznaczne pogorszenie kultury pracy jednostki napędowej. 

Przepływomierz - jak to działa?

Przepływomierz – jak sama nazwa wskazuje – mierzy ilość/masę powietrza zasysanego do silnika. Jak doskonale wiecie, paliwo (np. olej napędowy, benzyna, LPG) spala się jedynie w obecności powietrza – i to właśnie na podstawie danych dostarczanych przez przepływomierz komputer (ECU) jak najdokładniej oblicza dawkę paliwa potrzebną w danej chwili. Chodzi m.in. o to, żeby jak najbardziej ograniczyć zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji oraz uzyskać idealne warunki pracy jednostki napędowej. Przepływomierz, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z silnikiem o zapłonie iskrowym, czy benzynowym, zawsze pełni więc bardzo podobną funkcję, choć w dieslach parametry dostarczane przez „przepływkę” mogą mieć wpływ na sterowanie recyrkulacją spalin, zaś w benzyniakach – na kąt wyprzedzenia zapłonu.

Przepływomierz to element układu dolotowego. Najczęściej montuje się go bezpośrednio za filtrem powietrza, ale zdarzają się też wersje wyposażone w czujnik wpinany bezpośrednio w obudowę filtra. Dolot to optymalne miejsce, jednak wraz z biegiem czasu i przybywającymi kilometrami przepływomierz ulega zabrudzeniu/zużyciu. Dzieje się to tym szybciej, im rzadziej wymienia się filtr powietrza, dodatkowo „przepływce” nie służą też np. nieszczelności (piasek, pył) oraz olej w dolocie (niesprawna odma). Awarię może przyspieszyć zastosowanie „sportowego” filtra/stożka („mniej restrykcyjny”, czyli nierzadko gorzej filtruje). Trudno jednoznacznie określić żywotność przepływomierza, jednak zazwyczaj jest to między 100 a 200 tys. km, choć zdarza się, że może to być sporo więcej.

Zasadniczo wyróżniamy kilka typów przepływomierzy, choć obecnie stosuje się przede wszystkim urządzenia typu HLM (z tzw. termoanemometrem drutowym) lub przepływomierze HFM (z termoareometrem warstwowym). W uproszczeniu: komputer sprawdza, ile prądu potrzeba do utrzymania stałej temperatury platynowego drucika (HLM) i na tej podstawie oblicza ilość przepływającego powietrza, a następnie odpowiednio ustala skład mieszanki/ilość paliwa. „Przepływki” HLM mają nieco inną konstrukcję i potrafią dodatkowo mierzyć kierunek przepływu powietrza – da się wychwycić np. przedmuchy z odmy. Zanim pojawiły się przepływomierze masowe HLM i HFM, stosowano elementy analogowe (tzw. klapkowe).

Pamiętaj: gdy dojdzie do uszkodzenia lub zużycia przepływomierza, nowy element należy dobrać dokładnie do danego silnika/wersji mocy. Dopuszczalny błąd pomiaru wynosi w tym wypadku tylko ok. 2 proc. – gdy będzie większy, silnik może nie pracować prawidłowo. Sytuację utrudnia to, że na rynku występuje mnóstwo podróbek, a jedyne, po czym często da się je poznać na pierwszy rzut oka, to... cena, mocno zaniżona w stosunku np. do ASO. Regeneracja? Dawniej mechanicy niekiedy czyścili platynowy drucik (część z nich praktykuje to nadal!), dziś nowoczesne przepływomierze potrafią same zainicjować proces oczyszczania (krótkotrwałe podgrzanie płytki). W tabelce poniżej stronie przedstawiamy orientacyjne ceny markowych części do kilku popularnych modeli – robocizna zazwyczaj dużo nie kosztuje, bo dostęp do przepływomierza przeważnie jest dobry, choć niekiedy, żeby się do niego dostać, należy zdemontować też kilka innych części.

Ile kosztuje wymiana przepływomierza?

Główny problem polega na tym, że rynek jest zalany tanimi podróbkami, niekiedy bardzo dobrze udającymi części oryginalne. Jak ich uniknąć? Najprościej – nie wybierać elementów z najniższej półki cenowej, lepiej też korzystać z renomowanych serwisów oraz hurtowni.

Marka i model Producent przepływomierza Cena – orientacyjna z dużej hurtowni internetowej
Audi A3 (8L) 1.9 TDI Bosch 572 zł
BMW 325i (E46) Delphi 391 zł
Citroën C4 II 2.0 HDi Pierburg 526 zł
Fiat Stilo 1.9 JTD Magneti Marelli 330 zł
Ford Mondeo Mk IV 1.6 EB Pierburg 691 zł
Honda CR-V II 2.2 i-CTDi VDO 934 zł
Nissan Juke I 1.6 DIG-T Pierburg 844 zł
Renault Gr. Scenic II 1.9 dCi Delphi 415 zł
Toyota Avensis T27 2.0 D-4D Delphi 714 zł
VW Passat B7 1.8 TSI Hella 526 zł