Logo

Przewody wysokiego napięcia

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Wytwarza go cewka zapłonowa. Od niej przewodzą go kable wysokiego napięcia do rozdzielacza, skąd już trafia do świec.Ponieważ jednak cewki zapłonowe "lubią" przebywać w chłodzie (bo same wytwarzają wiele ciepła), najczęściej są mocowane w oddaleniu od silnika. I tę właśnie odległość musi pokonać impuls elektryczny - za pomocą przewodów wysokiego napięcia. Nie jest to najłatwiejsze zadanie, bo w końcu chodzi dziś o prąd o wartości 25-30 tys. woltów.Prąd taki ma tendencje do przedzierania się poprzez wszelkie izolacje, więc przewód (wykonany z normalnej, tyle że grubej miedzi) "ubrany" jest w szczególnie masywny, choć elastyczny pancerz z silikonowego kauczuku.Krytycznymi miejscami są przede wszystkim złącza. Muszą one zapewnić idealne przewodzenie i szczelność, ponieważ już najcieńszy film wodny na powierzchni stykających się złącz spowodowałby ucieczkę prądu (przebicie). W efekcie iskrzyłoby gdzieś poza kablami, na silniku na przykład, ale nie w cylindrach. Z tego powodu "fajki", czyli nasadki złącz pomiędzy przewodami wysokiego napięcia a świecami zapłonowymi, uzbrojone są w długie płaszcze z kauczuku silnikonowego, okrywające nie tylko samo złącze, ale i spory kawałek świecy.Na zewnątrz tak skonstruowanego złącza znajdziemy jeszcze metalowy, najczęściej stożkowego kształtu ekran. Ma on za zadanie pochłaniać fale elektromagnetyczne, powstające w wyniku zapłonowych impulsów elektrycznych, a powodujące zakłócenia radiowe. Temu samemu celowi służą małe elementy opornikowe, umieszczone w samym złączu (mogą mieć różną postać).Tłum. Maciej Pertyński

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: Eksploatacja Porady
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu