• W przyczepkach, w zależności od wersji, można przewozić jedno albo dwoje dzieci
  • Wiele przyczepek rowerowych, po zdemontowaniu dyszla i zamocowaniu kółek, może służyć jako wózek dla dziecka na co dzień
  • Niektóre przyczepki można wykorzystywać jako wózki do biegania

Na czym polega użytkowa przewaga przyczepki rowerowej nad fotelikiem dla dziecka montowanym w przedniej albo tylnej części roweru? Po pierwsze, przyczepka jest „bardziej długodystansowa” – dziecko przypięte pasami w przyczepce może spać. Po drugie, po zatrzymaniu, dziecko z fotelika trzeba natychmiast uwolnić – nie można pozostawić roweru z dzieckiem opartego o ścianę albo stojącego na podpórce – zbyt duże ryzyko, że się przewróci. Przyczepka może stać wraz z pasażerem i nie trzeba jej niczym podpierać.

Przyczepka do roweru – zastąpi wózek i nie tylko...

Na krótkich dystansach dziecko można z powodzeniem przewozić w foteliku rowerowym i choć nie ma problemu, by nawet podczas godzinnych wycieczek korzystać z przyczepki, to jednak wiele osób myśli o przyczepce w kontekście raczej dłuższych wakacyjnych wyjazdów. Ale kupować przyczepkę, by skorzystać z niej raz albo dwa razy w roku? By nie było takich dylematów, producenci zwłaszcza przyczepek z górnej półki, projektują je tak, aby spełniały one funkcję luksusowego wózek dla dziecka.

Teraz to co innego: komfortowy, składany wózek wyposażony w cztery kółka (w takiej sytuacji dwa przednie są odpinane, podobnie jak dyszel przyczepki) przyda się na co dzień – i już jest pretekst, by ponieść niemały w końcu wydatek. Ale to nie wszystko: po zamontowaniu jednego dużego kółka z przodu nasza przyczepka staje się wózkiem do joggingu, który można zabrać wraz z dzieckiem na maraton biegowy (tak, są tacy, co biegają maratony z wózkiem!). No i kolejna opcja, dość ekstremalna i rzadka: np. firma Thule proponuje do swoich przyczepek-wózków także zestaw płóz do używania zimą, na nartach.

Tego rodzaju obciążenie roweru (bagaże, namiot, przyczepka z dzieckiem) jest już wyraźnie odczuwalne podczas jazdy, niemniej da się je opanować Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Tego rodzaju obciążenie roweru (bagaże, namiot, przyczepka z dzieckiem) jest już wyraźnie odczuwalne podczas jazdy, niemniej da się je opanować

Przyczepka do roweru - czym się różnią poszczególne modele

Łatwo zauważyć, że przyczepki do roweru zasadniczo różnią się cenami: najtańsze można kupić już za kilkaset złotych, ale więcej jest takich, które kosztują znacznie więcej – nawet ponad 4 tys. zł! Za co płacimy? Przede wszystkim tanie przyczepki nie mają zawieszenia, a jedyną formą amortyzacji jest miękkie mocowanie „budki”. Koła umocowane są „na sztywno” do stalowej (w kategorii poniżej tysiąca zł trudno mówić o aluminium) ramy. Wiele tanich przyczepek to po prostu przyczepki – i tyle.

Produkty premium są bardzo lekkie, łatwo rozkładane i składane do kompaktowych rozmiarów, by dało się je przewozić autem, łatwo zamienić je na zwykły wózek, wózek do biegania, mają zawieszenie (nawet o regulowanej twardości) – a to ma znaczenie nie tylko podczas wyjazdów rowerowych, ale też np. podczas biegania. Dochodzi kwestia wentylacji, zabezpieczenia przed deszczem, wyjmowanych okienek, moskitier, ogólnej jakości, schludności, itp.

No i mocowanie: w razie przewrócenia roweru sensowna przyczepa nie przewróci się wraz z nim i nie wypnie się, a jednocześnie połączenie nie ulegnie uszkodzeniu. Płacisz dużo, ale... w tym roku kilkuletnia używana przyczepka dobrej marki kosztuje ponad połowę ceny przyczepki nowej! Nie zniszczysz – po dwójce dzieci odzyskasz jeszcze znaczną część zapłaconej kwoty!

Przyczepka do roweru - kto może być pasażerem?

Thule Chariot Cross – wersja jednoosobowa. Przyczepka klasy premium, wielofunkcyjna i wyposażona w szereg praktycznych rozwiązań – regulowane zawieszenie, moskitiery, osłony przeciwsłoneczne, system wentylacji, itp. Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Thule Chariot Cross – wersja jednoosobowa. Przyczepka klasy premium, wielofunkcyjna i wyposażona w szereg praktycznych rozwiązań – regulowane zawieszenie, moskitiery, osłony przeciwsłoneczne, system wentylacji, itp.

Pamiętajmy, że nie każda przyczepka jest uniwersalna – niektóre nie nadają się dla bardzo małych dzieci. Co do zasady dziecko młodsze niż rok raczej w przyczepce nie jeździ albo tylko na bardzo krótkich dystansach, powinno przynajmniej bardzo pewnie siedzieć. Najmłodsi podróżują w specjalnych wkładkach, a gdy z wkładek wyrosną – bez nich.

Ok. 22 kg to z kolei maksymalna masa wożonego dziecka. W przyczepce można przewozić jeszcze do ok. 10 kg bagażu, a maksymalna masa pojazdu wraz z zawartością to 45 kg. Jest to masa, która nie przeszkadza specjalnie podczas jazdy po twardej nawierzchni, ale na piachu – już tak, na luźnej nawierzchni każdy dodatkowy kilogram ma znaczenie.

Warto mieć na uwadze, że przyczepki mogą być przystosowane do wożenia jednego dziecka albo dwójki. Warto się dobrze zastanowić – ma to niewielki wpływ na cenę, ale istotny na komfort użytkowania. Węższa przyczepka dla jednego dziecka jest nieco lżejsza niż „dwójka” i łatwiej się ją ciąga po nierównych, leśnych ścieżkach. Jeśli zamierzamy przyczepkę wykorzystywać jako wózek na co dzień, szersza, podwójna wersja dla jednego dziecka nie ma sensu.

Regulacja twardości zawieszenia – można dostosować do obciążenia i do jakości drogi Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Regulacja twardości zawieszenia – można dostosować do obciążenia i do jakości drogi

Przyczepka do roweru - czy do mojego roweru będzie pasować?

Obecnie na rynku funkcjonuje równolegle kilka standardów mocowania tylnego koła w rowerach i w każdym przypadku potrzebne jest inne mocowanie przyczepki: chyba wciąż najbardziej popularne jest mocowanie koła na szybkozamykacz, ale są też koła wyposażone w piastę wielobiegową Shimano – i wtedy koło mocowane jest do ramy nakrętkami, są nieco inne piasty wielobiegowe Sram, no i – rzecz typowa dla rowerów z wyższej półki – sztywna oś. Niektóre przyczepki przystosowane są domyślnie tylko do najpopularniejszych szybkozamykaczy, ale niektóre firmy, np. Thule czy Burley, oferują adaptery do różnych mocowań. Nie są one tanie (od ok. 100 do ok. 300 zł w zależności o standardu), ale rozwiązują wszystkie problemy kompatybilności i są absolutnie godne zaufania w kwestii wytrzymałości.

Przyczepkę da się zamocować do zdecydowanej większości rowerów, a jeśli mamy wątpliwości – zamawiajmy przyczepkę wraz z mocowaniem dobranym przez sklep do naszego jednośladu. Odpowiednie mocowanie jest szczególnie ważne w przypadku ram rowerów zrobionych z kompozytu węglowego. Uwaga na najtańsze mocowania w postaci obejmy do tylnych widełek ramy – rama roweru będzie po tym porysowana, nie jest to problem jedynie w przypadku tanich i starych rowerów, których nie szkoda.

Mocowanie (tu z adapterem do piasty wielobiegowej): gumowa, zakończona kulą końcówka dyszla jest odporna na „przewrotki” roweru. Zabezpiecza przyczepkę przed wywróceniem się i wygina, zamiast się złamać Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Mocowanie (tu z adapterem do piasty wielobiegowej): gumowa, zakończona kulą końcówka dyszla jest odporna na „przewrotki” roweru. Zabezpiecza przyczepkę przed wywróceniem się i wygina, zamiast się złamać

Należy pamiętać o oświetleniu – przyczepka powinna mieć odblaski z przodu i z tyłu, a także lampki pozycyjne (w Polsce mogą być migające).

Przyczepka do roweru dla dziecka - czy to jest legalne?

Tak – obowiązujący dawniej ogólny zakaz przewożenia osób w przyczepach został „rozbrojony” i obecnie Kodeks drogowy mówi tak:

Przyczepka do roweru - także bagażowa, także dla psa...

Przyczepki rowerowe służą nie tylko do wożenia dzieci. Są też wersje bagażowe – zarówno jedno- jak i dwukołowe. Przyczepki wykorzystywane są także do wożenia czworonogów, które nie są w stanie nadążyć za rowerem na własnych łapach (takie przyczepki zamiast pasów 5-punktowych dla dziecka mają solidniejszą, odporną na pazury podłogę). Przyczepki bagażowe mogą mieć postać stelaża z kołem, do którego przyczepia się sakwy rowerowe, ale też mogą mieć normalną skrzynkę ładunkową. Jeśli potrzebujemy przyczepki bagażowej do jazdy sportowej po trudnym terenie, np. w górach, powinniśmy rozważyć przyczepkę z jednym kołem. W każdym innym przypadku przewagę mają dwa koła.

Ten tekst jest częścią naszego cyklu Onet Wakacje. Gdzie spędzić urlop za niewielkie pieniądze? Jakich miejsc unikać, a które koniecznie odwiedzić w czasie wakacyjnego wypoczynku? Jakie atrakcje i kultowe destynacje znajdziecie w swoich regionach? Sprawdzamy i informujemy: czy wypoczywacie w mieście, czy nad morzem - jesteśmy z Wami!

 Foto: Auto Świat