Samochody terenowe są zdolne do holowania ciężkich przyczep (nawet do 3,5 tony). Jeśli mamy mocny hak, pociągniemy jacht, lawetę z mniejszym autem, przyczepę z koniem itp. Sam montaż haka to w sumie nic trudnego, największych i właściwie jedynych problemów przysparza obecnie elektronika. Trzeba jednak wybrać właściwy produkt.
Najtańsze haki to toporne urządzenia z główką mocowaną na stałe, wymagające często wycięcia otworu w zderzaku. Znacznie sensowniejsze są haki z główką zdejmowaną. Choć teoretycznie autem wyposażonym w hak zamontowany na stałe można wyjeżdżać za granicę bez ograniczeń (samochód spełniający wymagania techniczne kraju, w którym jest zarejestrowany ma prawo poruszać się w krajach, gdzie obowiązują inne przepisy rejestracyjne), to w praktyce w niektórych krajach możemy mieć nieprzyjemności.
Kulę zdejmowaną za pomocą narzędzi teoretycznie każdy zdemontuje sam. Zwykle trzeba odkręcić dwie śruby. W praktyce bywają z tym problemy (korozja!).Haki patentowe (główkę zdejmujemy i zakładamy jedną ręką, blokujemy kluczykiem), to najlepsze,ale i najdroższe rozwiązanie.
Pamiętajmy, aby wybrać produkt o odpowiednim uciągu, jednak radzimy zachować ostrożność w kupowaniu haków „wzmocnionych”. Co z tego, że hak wytrzymaciągnięcie przyczepy o masie 2 ton, jeśli nasze auto jest konstrukcyjnie przystosowane do przyczepy o masie 1500 kg?
Jeśli chodzi o cięcie zderzaka, to w przypadku niektórych aut można wybierać wśród haków wymuszających wycinanie otworów lub też nie. Jeżeli jednak wszyscy renomowani producenci oferują produkt wymuszający oszpecenie auta, a podrzędny wytwórca ma hak niewymagający cięcia plastiku, warto zastanowić się, na ile taki produkt jest bezpieczny.
Pozostaje kwestia instalacji elektrycznej: fabryczne, gotowe wiązki przewodów są drogie (400-800 zł). Tymczasem monterzy często oferują dorobienie wiązki za ćwierć tej ceny. W przypadku aut z tradycyjną instalacją elektryczną nie ma przeciwwskazań, aby płacić taniej, jednak są samochody, w których dorabianie czegokolwiek na własną rękę lub zlecanie tego monterowi jest wielce ryzykowne.
Coraz więcej jest też samochodów, w których po zamontowaniu haka i tak musimy pojawić się w serwisie elektromechanicznym bądź dilerskim, aby za pomocą firmowego diagnoskopu „sparować” hak z instalacją. Monter powinien nas o tym jednak uprzedzić.
Zamontowany hak powinien być wyposażony w tabliczkę z oznaczeniem producenta i typu urządzenia, znak jego klasy, numer hoologacji „e” oraz wartość S, czyli maksymalne statyczne obciążenie pionowe. To jest niezbędne, aby diagnosta wbił pieczątkę do dowodu rejestracyjnego.
Galeria zdjęć
Choć hak można kupić i zamontować samodzielnie, to nie warto tego robić.
Główny koszt to nie robocizna, a samo urządzenie.
Jakie są rodzaje haków i który wybrać?
Lepiej zainwestować w hak demontowalny
Dokumentacja porządnego haka przewiduje, gdzie montuje się przewody i moduł.
W przypadku niektórych aut trzeba komputerowo doprogramować hak w firmowym serwisie
Takie urządzenia wraz z montażem kosztują od ok. 1600 do nawet 2600 zł (jeśli konieczne jest programowanie komputerem).
Radzimy jak wybrać i zamontować hak
Radzimy jak wybrać i zamontować hak
Radzimy jak wybrać i zamontować hak
Radzimy jak wybrać i zamontować hak
Radzimy jak wybrać i zamontować hak