Radzimy jak wybrać świece zapłonowe?
Ukryte w głębi silnika świece zapłonowe pracują w wyjątkowo trudnych warunkach. Dlaczego się psują? Czym grozi ignorowanie usterek ? Jak wybrać i samodzielnie zamontować nowe świece?Zadanie świecy zapłonowej jest oczywiste – powinna powodować zapłon sprężonej w cylindrze mieszanki benzyny z powietrzem. Proste? Może byłoby tak, gdyby nie okoliczności, w jakich świeca działa. Kilka przykładów: napięcie na jej elektrodach sięgać może 30 tys. woltów, temperatura pracy niekiedy przekracza 1000°C, a panujące w komorze spalania ciśnienie dochodzi do 100 barów. Co gorsza, warunki pracy świecy zmieniają się nieustannie – przez ułamek sekundy znajduje się ona w samym środku eksplozji, otoczona gorącymi gazami, by w chwilę później zostać ochłodzoną przez zimne powietrze zasysane do cylindra. Ciężko pracuje, więc może wymagać troskiPo co o tym wszystkim piszemy? Żeby uświadomić, że świece, o których łatwo się zapomina, mogą wymagać troski. Wprawdzie producenci poczynili olbrzymie postępy i nowe modele wytrzymują przebiegi rzędu kilkudziesięciu tys. km, ale nie oznacza to, że są wieczne – tak obciążony podzespół musi prędzej czy później popsuć się lub przynajmniej zużyć. A w nowych silnikach awarie świec mogą mieć poważne konsekwencje. Już nieznaczne pogorszenie parametrów świec powoduje problemy z przewodami zapłonowymi, które narażone są na większe obciążenia elektryczne. Uszkodzenia grożą też innym elementom układu zapłonowego – cewce, rozdzielaczowi, a nawet elektronice sterującej. Im gorzej działa świeca, tym mniej dokładnie przebiega proces spalania mieszanki. Samochód ma przez to gorsze osiągi, dużo pali i emituje więcej substancji szkodliwych. Na tym jednak nie koniec – prawdziwe problemy zaczynają się, kiedy niespalone paliwo trafi do katalizatora. W takiej sytuacji dopala się ono na jego powierzchni, nieodwracalnie go niszcząc. Szkody sięgają wtedy nawet kilku tysięcy złotych! A przecież koszt kompletu nowych świec nie przekracza zwykle 100 złotych! Wymienić, nawet jeśli wyglądają na sprawneŚwiece zapłonowe należy wymieniać przynajmniej tak często, jak zaleca producent auta, nawet jeśli wykonujący przegląd mechanik twierdzi, że wyglądają nieźle. Nie dajmy się przy okazji nabrać na produkty niewiadomego pochodzenia. Można w ten sposób zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych. Za to jeśli świeca rozpadnie się podczas pracy i resztki elektrody wpadną do silnika, koszty naprawy będą nawet setki razy większe!Jak wybrać i zamontować świece?Od właściwego doboru świec zależy bardzo wiele. Nie można tego robić "na oko"! Świece o identycznym wyglądzie mogą mieć zupełnie inne parametry, np. wartość cieplną. Nie należy też dobierać świec na zasadzie, że montujemy takie same, jakie wykręciliśmy z silnika – nigdy nie ma bowiem gwarancji, że osoba, która poprzednio wymieniała świece, zrobiła to prawidłowo. Najpewniejszymi źródłami informacji o zalecanym typie świec są instrukcje obsługi aut oraz katalogi producentów świec. Poszczególne firmy stosują odmienne sposoby oznaczania swoich produktów. Tabele zamienników znaleźć można w specjalistycznych katalogach, które dostępne są w sklepach motoryzacyjnych oraz – w formie elektronicznej – w internecie. Uwaga! Występują dwa rodzaje świec, wymagające odmiennej techniki montażu. Świece z płaską, podatną na nacisk uszczelką należy wkręcić do wyczuwalnego oporu, a następnie dociągnąć o 90°. Świece z uszczelką w kształcie stożka dociąga się po wyczuciu oporu tylko o 15°.Ostrożnie!Przed wykręceniem świecy należy oczyścić jej gniazdo. Nawet ziarnko piasku może zniszczyć gładź cylindra. Nie wolno przesadzać z siłą dokręcania. Szczególnie w głowicach aluminiowych bardzo łatwo zniszczyć można gwint świecy!
Auto Świat
Radzimy jak wybrać świece zapłonowe?