Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...
  • Prawo
  • Eksploatacja
  • Prawo jazdy
  • Kupno i Sprzedaż
  • Wszystko o LPG
  • Wszystko o silniku
  • ...
Auto Świat Porady Eksploatacja Regeneracja części - stare może być nowe

Regeneracja części - stare może być nowe

Robert Rybicki
27 paź 08 01:00 Auto Świat
Ekologia to od lat modny temat, z kolei widmo kryzysu gospodarczego skłania do myślenia o oszczędnościach. Najwyższy więc czas, żeby przypomnieć sobie o tym, że wiele części zamiast wyrzucać, można naprawiać. Regeneracja popadła w ostatnich latach w niełaskę w związku z coraz lepszą dostępnością tanich (i jeszcze tańszych) zamienników. Większość użytkowników aut – chyba z przyczyn psychologicznych – woli kupić część nową (nieważne jakiej marki), a nie używaną, choćby nawet przywróconą do stanu pełnej używalności. Niesłusznie!Regenerowane mogą być lepsze od nowych Korzyści z regeneracji wynikają z faktu, iż wiele elementów wchodzących w skład danego podzespołu nie zużywa się wcale lub tylko w minimalnym stopniu. Po co wymieniać kompletny rozrusznik, jeśli zużyły się w nim tylko zębnik i szczotki, a obudowa różni się od nowej tylko tym, że jest brudna? Wyczyszczenie elementów jest znacznie tańsze od wyprodukowania ich od nowa, a w dodatku pozwala oszczędzać coraz cenniejsze surowce. Wymieniane są te podzespoły, które nie spełniają norm dla elementów nowych. Tym różni się regeneracja od zwykłej naprawy – w tym drugim przypadku wymienia się bowiem wyłącznie to, co się popsuło.Zdaniem Przemysława Wołosewicza z firmy Lauber, dostarczającej części regenerowane do hurtowni motoryzacyjnych Inter Cars SA, wyrób regenerowany może być nawet lepszy niż fabrycznie nowy! Zdarza się to wtedy, gdy doświadczenia eksploatacyjne wskazują na niedociągnięcia konstrukcyjno-technologiczne, które udaje się wyeliminować w procesie regeneracji.Nie każdą część przyjmą na wymianęCzęści regenerowane dostępne są w ofercie większości hurtowni motoryzacyjnych, serwisów sieciowych, a w wielu przypadkach nawet w autoryzowanych serwisach różnych marek. Sprzedawcy niekiedy nie chwalą się tym, że oferowane przez nich podzespoły mają już za sobą „jedno życie”. Można je zwykle poznać po tym, że oferowane są taniej, ale pod warunkiem zwrotu elementu używanego. Zużytej przekładni kierowniczej do Golfa nie uda się więc wymienić na zregenerowaną maglownicę Corolli. Ale uwaga! Nie każdą niesprawną część można wymienić na część zregenerowaną.W ramkach podaliśmy przykładowe kryteria przyjmowania elementów do regeneracji przemysłowej obowiązujące w firmie Lauber.Kiedy rozrusznik nadaje się do przemysłowej regeneracji?Zębnik rozrusznika nie może nosić śladów przegrzania (przebarwienia koloru fioletowego). Obudowa nie może być zdeformowana, pęknięta ani mieć wyłamanych elementów. Zwracany rozrusznik nie powinien nosić śladów rozkręcania, nie może też być rozłożony lub niekompletny. Elementy mocujące rozrusznika nie mogą być wyłamane lub uszkodzone.
Regeneracja części - stare może być nowe Foto: Auto Świat
Regeneracja części - stare może być nowe
  1. Zewnętrzna obudowa, wsporniki montażowe i otwory pod śruby nie mogą być popękane ani zdeformowane. Mechanizmy ruchome nie mogą być zatarte ani zablokowane. Zęby wielowypustu, otwory gwintowane, drążki kierownicze nie mogą być uszkodzone ani ścięte.Przekładnia nie może być silnie skorodowana (ze względu na możliwe naruszenie konstrukcji). Przewody hydrauliczne nie mogą być zagięte czy też zdemontowane.
  1. Przyjmowany alternator nie może nosić śladów rozkręcania, być rozłożony ani zdekompletowany. Obudowa nie może być zdeformowana, pęknięta ani mieć wyłamanych elementów. Mocowania muszą być sprawne. Część musi być dostarczona z kołem pasowym.

Uwaga! Niektóre firmy przyjmują na wymianę alternatory z uszkodzonymi obudowami.Regeneracja z tradycjamiJednym z pionierów w dziedzinie przemysłowej regeneracji jest firma Volkswagen. Zajęła się tym już w początkach produkcji „garbusa”, w przypadku którego fabrycznie regenerowano m.in. silniki, gaźniki i pompy paliwa. Aktualnie firma szczyci się tym, że ma najbardziej rozbudowany program wymiany części zużytych na zregenerowane. Oferta niemieckiego koncernu obejmuje ponad 10 tys. pozycji, zarówno do aut osobowych, jak i użytkowych. Klientom autoryzowanych serwisów radzimy, żeby zawsze przed podjęciem decyzji o zakupie nowej części spytali o dostępność tańszej alternatywy. Podzespoły „na wymianę” oferowane są często nawet za pół ceny elementów fabrycznie nowych.

Google News
Źródło:
Auto Świat
Robert Rybicki
Robert Rybicki
Tematy: Eksploatacja, Porady

Polecane z kategorii

Ranking opon całorocznych do aut osobowych. Przetestowaliśmy 35 modeli 225/45 R17
Ranking opon całorocznych do aut osobowych. Przetestowaliśmy 35 modeli 225/45 R17
Rzęzi, brzęczy, nie odpala – usterki w aucie, które ujawni mróz
Rzęzi, brzęczy, nie odpala – usterki w aucie, które ujawni mróz
Awaryjne odpalanie samochodu z rozładowanym akumulatorem. Instrukcja krok po kroku
Awaryjne odpalanie samochodu z rozładowanym akumulatorem. Instrukcja krok po kroku
Czy paliwo może zamarznąć? Co robić, gdy przestaje płynąć?
Czy paliwo może zamarznąć? Co robić, gdy przestaje płynąć?
Za co policjanci zabierają dowody rejestracyjne?
Za co policjanci zabierają dowody rejestracyjne?
Klimatyzacja zimą w samochodzie. Są przynajmniej dwa dobre powody, aby z niej korzystać
Klimatyzacja zimą w samochodzie. Są przynajmniej dwa dobre powody, aby z niej korzystać
12 najgorszych silników, jakie można kupić. Na liście i diesle, i benzyniaki
12 najgorszych silników, jakie można kupić. Na liście i diesle, i benzyniaki
Czy trzeba rozgrzewać silnik po mroźnej nocy?
Czy trzeba rozgrzewać silnik po mroźnej nocy?
Polska tonie w śniegu. Oto jak bezpiecznie poruszać się w trudnych warunkach
Polska tonie w śniegu. Oto jak bezpiecznie poruszać się w trudnych warunkach

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.