Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Rowerowe bagażniki dachowe - wybierz najlepszą z opcji

Rowerowe bagażniki dachowe - wybierz najlepszą z opcji

Wożenie nowoczesnego roweru na dachu auta to spore wyzwanie techniczne. Przyczyna tkwi po stronie... zmieniających się rowerów. Jednośladu zbudowanego na ramie z kompozytu węglowego zwykłym uchwytem dachowym niemal nie sposób przewieźć bez ryzyka uszkodzenia ramy, a przeszkodą dla uchwytów przytrzymujących rower za widelec jest mnogość nowych standardów mocowania kół w rowerach. Na wszystko są jednak sposoby, które opisujemy niżej.

Na dachu można przewozić większość nowoczesnych rowerów, także wyposażonych w ramy kompozytowe. Wykluczone jest natomiast przewożenie w ten sposób „elektryków” – są za ciężkieŹródło: Thule
  • Najmniej kłopotów przewozowych sprawiają rowery mające masywne ramy aluminiowe bądź stalowe
  • Obecnie najbardziej uniwersalne – kompatybilne z większością nowoczesnych i starszych rowerów – są uchwyty przytrzymujące rower za koło
  • Niezależnie od typu uchwytu mocowanie roweru na dachu, zwłaszcza gdy rower jest ciężki, wymaga odpowiedniej siły i sprawności
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Niektóre modele dachowych bagażników rowerowych nie zmieniają się od lat, ponieważ jednak zmieniają się rowery, starsze bagażniki są coraz mniej uniwersalne, pasują tylko do niektórych rowerów, a użyte do przewożenia nowoczesnych jednośladów zbudowanych na ramach z karbonu, powodują ich poważne uszkodzenia. Niektórzy producenci bagażników rowerowych są jednak na czasie i oferują odpowiednie rozwiązania.

Rowerowy bagażnik dachowy - budujemy zestaw

By przewieźć rowery na dachu, potrzebujesz: bagażnika bazowego (czyli belek dachowych) oraz uchwytów – po jednym na każdy rower. Uchwyty muszą być kompatybilne z bagażnikiem bazowym, a ten może składać się z belek „aero”, z belek o przekroju prostokątnym starego typu, ewentualnie z belek wyposażonych w rowek montażowy do wsuwek typu „T”. Niektóre uchwyty są kompatybilne niemal z każdym rodzajem belek od razu po wyjęciu z pudełka, inne wymagają dopasowania odpowiedniego adaptera znajdującego się w zestawie, a inne wymagają... dokupienia odpowiedniego adaptera. Niech jednak konieczność dokupowania adapterów nie przesądza o wyborze – ostatecznie liczy się pewność połączenia, bezpieczeństwo i wygoda użytkowania – a dobry uchwyt będzie działał przez lata!

Rowerowy bagażnik dachowy - trzy różne opcje

Jest kilka typów uchwytów dachowych do przewożenia rowerów, które możemy umownie podzielić na tradycyjne, przytrzymujące rower za widelec, a także przytrzymujące rower za koło. Uchwyty tradycyjne jako technicznie najprostsze oferowane są przez dziesiątki producentów. Pozostałe, wymagające zaawansowanej myśli inżynierskiej i dokładnego przetestowania przed wypuszczeniem na rynek, to głównie produkty premium – droższe, ale zdecydowanie warte uwagi.

Tradycyjny bagażnik rowerowy - trzyma rower za ramę

Najpopularniejsze dachowe bagażniki rowerowe przytrzymują rower w pionie za ramę
Najpopularniejsze dachowe bagażniki rowerowe przytrzymują rower w pionie za ramęŹródło: Thule

Jest to szyna (rynna) z odchylanym ramieniem przytrzymującym rower w pionie za ramę, koła mocowane są taśmami do szyny. Ponieważ jednak ramy rowerowe już bardzo rzadko budowane są z rurek stalowych czy profili aluminiowych o przekroju okrągłym, a także profile ram są znacznie szersze niż kiedyś, nie każda szczęka uchwytu dachowego będzie pasować do ramy naszego roweru. Jeśli rama roweru wykonana jest z kompozytu węglowego, w ogóle przewożenie roweru w tradycyjnym uchwycie stoi pod znakiem zapytania – ramy kompozytowe są wprawdzie lekkie, niezwykle sztywne i odporne na przeciążenia, ale jednocześnie są wrażliwe na ściskanie.

Wybierając uchwyt, zwróć uwagę na:

  • „Szczęki” bagażnika przytrzymujące ramę: to one mają kontakt z ramą, muszą się dopasować do profilu ramy, ewentualnie to one będą odpowiedzialne za porysowanie lakieru.
  • Sposób zaciskania „szczęk”: pokrętłem umieszczonym wysoko, albo (wygodniej) patentem na poziomie dachu auta
  • Jakość taśm mocujących koła, w tym ochrona przed uszkodzeniem obręczy. Gumowe nakładki na taśmach są ważne zwłaszcza w przypadku kół karbonowych

Rada: w przypadku roweru z ramą karbonową zaopatrz się w gumowy ochraniacz ramy rozpraszający nacisk szczęk, a najlepiej wybierz inny sposób transportu jednośladu. Nakładki ochronne przydadzą się także w przypadku ram z cienkościennego aluminium, a także zwykłych, których nie chcemy porysować.

Czym różnią się najtańsze uchwyty po 100-200 zł w porównaniu do produktów po 500-600 zł? Nie tylko tym, jak obchodzą się z naszym jednośladem, ale też m.in. wygodą mocowania roweru na dachu. Dobry uchwyt „patentowy” z ramieniem zaciskanym mechanizmem obsługiwanym z poziomu dachu pozwala zamocować rower w pół minuty, a zwolnić wszystkie blokady w kilka sekund. Gdy – alternatywnie – mamy do czynienia z umieszczonymi wysoko pokrętłami, sprawy przeciągają się...

Bagażnik trzymający rower za widelec - idealny do rowerów z karbonu

W przypadku delikatnych ram rowerowych nieodpornych na ściskanie rozwiązaniem transportowym jest użycie uchwytu przytrzymującego rower za widelec
W przypadku delikatnych ram rowerowych nieodpornych na ściskanie rozwiązaniem transportowym jest użycie uchwytu przytrzymującego rower za widelecŹródło: Taurus

Rower podróżuje bez przedniego koła, przytrzymywany za widelec. Takie uchwyty są bardzo stabilne, ale przednie koło roweru jedzie osobno – w bagażniku albo na osobnym uchwycie na dachu (o ile na taki uchwyt mamy jeszcze miejsce). Z tym bywa różnie, bo dachowe „stojaki” na koło potrzebują – wbrew pozorom – sporo przestrzeni.

To, co kiedyś było technicznie proste, teraz się jednak pokomplikowało: dawniej powszechny standard mocowania przedniego koła roweru za pomocą szybkozamykacza (oś 9 mm) albo nakrętkami obecnie wypierany jest przez sztywne osie występujące w różnych standardach. To wymaga zadbania o kompatybilność mocowania widelca (dostosowanego do konkretnego standardu osi) z mocowaniem bagażnika dachowego. W praktyce kupujemy bagażnik z różnymi adapterami, które trzeba odpowiednio dobierać. Uważajcie na modele uchwytów sprzed kilku lat opisywane jako „pasujące do wszystkich standardów osi rowerowych”. W niektórych przypadkach, owszem, kilka lat temu pasowały do wszystkich standardów, co się jednak w tzw. międzyczasie zmieniło. Wniosek: przed zakupem trzeba się upewnić, czy pasuje.

Zwróć uwagę:

  • Jaki standard mocowania przedniego koła ma twój rower? Dostępne są opcje: mocowanie śrubowe lub za pomocą szybkozamykacza 9 mm – większość uchwytów sobie z tym poradzi domyślnie. Ponadto rower może być wyposażony w sztywną oś (Thrue axle) w standardzie 12x100 mm, 15x100 mm, 15x110 mm, 20x110 mm. Bagażnik (uchwyt rowerowy) musi być zgodny ze standardem mocowania koła w twoim rowerze.
  • Czy zestaw, który kupujesz, zawiera wszystkie niezbędne elementy, czy też trzeba dokupić przejściówkę, adapter, zamek, itp.? Niech konieczność zakupu osobnego adaptera nie przesądza o wyborze, trzeba się jednak upewnić, że niezbędne akcesoria są w praktyce dostępne w sprzedaży.
  • Czy mocowanie tylnego koła pasuje do koła twojego roweru? To w grę wchodzą po pierwsze, wyjątkowo grube opony (typowe np. dla rowerów typu fatbike), albo np. karbonowe obręcze, które należy przypinać taśmami wyposażonymi w gumowe ochraniacze.
  • Czy montaż roweru na dachu jest łatwy i prosty, czy raczej wymaga siły i zręczności? To jest często kwestia wyboru pomiędzy uchwytem ze średniej półki, a uchwytem premium: oba będą działać równie pewnie, ale ten droższy będzie zwykle wygodniejszy

Uchwyt za koło - karbonowa rama na pewno nie ucierpi!

Bagażnik rowerowy przytrzymujący rower za koło (na fot Thule UpRide) nie ma kontaktu z ramą, a rower jedzie na dachu w całości
Bagażnik rowerowy przytrzymujący rower za koło (na fot Thule UpRide) nie ma kontaktu z ramą, a rower jedzie na dachu w całościŹródło: Thule

Rower podróżuje na dachu w całości, ale uchwyt nie ma kontaktu z jego ramą – obejmuje przednie koło, w ten sposób utrzymując jednoślad w pionie. To obecnie najbardziej uniwersalny typ uchwytu, pasujący do większości rowerów i zapewniający ich bezpieczeństwo. Wady tego typu uchwytów to zwiększona komplikacja konstrukcji, a także nieco uciążliwe mocowanie roweru na dachu. Uciążliwe w sensie... są wygodniejsze opcje. Niemniej dla właścicieli nowych rowerów wyposażonych w kompozytowe ramy, sztywne ośki czy karbonowe obręcze kół jest to opcja jedna z lepszych – nie obawiamy się ani o uszkodzenie ramy, ani o porysowanie lakieru.

Zwróć uwagę: czy uchwyt dostosowany jest do wielkości kół roweru, jaki chcesz przewieźć? Problemy mogą dotyczyć przede wszystkim małych kółek rowerów dziecięcych.

Rowerowy bagażnik dachowy - dla kogo to rozwiązanie?

Trzeba sobie zdawać sprawę, że wożenie rowerów na dachu to opcja raczej wykluczona w przypadku samochodów wysokich – busów, aut terenowych, miniwanów. Owszem, można, ale po co się tak męczyć? W niemal każdym przypadku wygodniej wozi się rowery na platformie mocowanej na haku holowniczym. Trzeba jednak mieć w samochodzie hak, a także trzeba mieć miejsce do przechowywania platformy. Nie masz haka holowniczego? Twoje auto nie jest wysokim busem albo terenówką? Dachowe uchwyty rowerowe to rozwiązanie dla ciebie!

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków