Audi A3 - Ostatni tak prosty model Audi.
Producenci starają się utrudnić lub – jak mówią najnowsze doniesienia – nawet prawnie zakazać samodzielnych napraw aut. Na razie jeszcze nie trzeba się obawiać sankcji za prace przy własnym samochodzie, ale nowoczesne konstrukcje często i tak uniemożliwiają skuteczne naprawy bez specjalistycznej wiedzy i narzędzi.
Jeśli jednak lubicie samodzielnie pomajsterkować przy aucie i macie ochotę na zakup kompaktu segmentu premium, to polecamy stare Audi – przyjrzeliśmy się modelowi A3 I generacji sprzed liftingu, z popularnym silnikiem 1.8.
Doświadczenia są bardzo pozytywne – to auto wręcz przemyślane pod kątem ułatwienia prostych samodzielnych operacji. Już po kilku nieskomplikowanych operacjach dojdziecie do wniosku, że konstruktorzy nie utrudniali życia niedoświadczonym osobom, a wręcz przeciwnie – starali się im pomóc.
Do tego wszystko jest bardzo solidne i mimo leciwego wieku (egzemplarz z 1999 r.) łatwe do odkręcenia, śruby okazują się nieskorodowane.
Przykłady? Proszę bardzo: osłona silnika nie trzyma się na wyskakujących uchwytach na wcisk, ale jest przykręcona 4 nakrętkami (do zdjęcia potrzebny klucz imbusowy 10 mm).
Audu A3 - Łatwe naprawy i obsługa oraz szeroki wybór części zamiennych obniżają koszty eksploatacji.
Do wielu czynności w ogóle zbędne są narzędzia: wymiana żarówek w tylnej lampie czy w reflektorze, kontrola bezpieczników, wymiana filtra przeciwpyłkowego, a nawet… płynu chłodzącego – wszystko zrobicie bez sięgania po klucze!
Uzbrojeni w śrubokręt krzyżakowy wymienicie np. filtr powietrza i żarówki w kierunkowskazach. Do większości elementów (rozrusznik, alternator) dostęp jest wręcz wymarzony.
Kłopoty? Pojawią się na pewno przy silniku – mimo że jest to mało skomplikowana jednostka, prawidłowa diagnoza uszkodzeń (hałasujący napinacz rozrządu, łańcuszek, popychacze) może wymagać jednak doświadczenia, zwłaszcza że niektóre naprawy są dość trudne (sporo elementów do zdemontowania) i drogie, lepiej więc nie robić ich z przypadku.
Audi przewidziało interwały międzyprzeglądowe z wymianą oleju co 15 tys. km.
Audi A3 - Naszym zdaniem.
Świetnie przemyślane!
Samodzielna praca przy Audi A3 to… czysta przyjemność. Wygląda na to, że projektujący auto konstruktorzy dostali zadanie, żeby maksymalnie uprościć wszystkie czynności związane z codzienną obsługą i drobnymi awariami w trasie, np. wymiana żarówki nawet w nocy, gdy pada deszcz, nie powinna zająć więcej niż 5 minut.
Galeria zdjęć
Samodzielna obsługa prestiżowego kompaktu nie sprawia kłopotów. Ułatwieniem w obsłudze może być fabryczna instrukcja auta, ale pomocy można też szukać w księgarniach. Poradnik obsługowo-naprawczy znajdziecie w ofercie m.in. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (koszt książki: 70 zł).
Cały zestaw bezpieczników znajdziecie po otwarciu drzwi kierowcy, z boku deski rozdzielczej – trzeba kluczykiem podważyć dużą osłonę (w jej dolnej części poszukajcie specjalnego wcięcia). Dość wyraźny opis bezpieczników na obudowie. Czas: 15 min/dla amatora
Producent nie przewiduje konieczności wymiany płynu (G12 Plus, 5 l), ale trzeba regularnie kontrolować jego stan, a co kilka lat i tak warto go wymienić. W dolnej części chłodnicy znajdziecie wygodny korek z króćcem do nasunięcia przewodu odpływowego. Czas: 40 min/dla amatora
Przykład wzorcowego umieszczenia filtra: wystarczy, że podniesiecie maskę i zdejmiecie uszczelkę ze ściany grodziowej. Następne kroki to odchylenie pokrywki, odpięcie dwóch zatrzasków i wyjęcie filtra. Wymiana co 30 tys. km, koszt wkładu: od 22 zł. Czas: 10 min/dla amatora
Wkład filtra powietrza jest łatwo dostępny – znajdziecie go z lewej strony komory silnika. Wystarczy śrubokrętem krzyżakowym odkręcić dwa wkręty i wysunąć obudowę z zaczepów po przeciwnej stronie. Wkład należy wymieniać co 60 tys. km, koszt – 30 zł. Czas: 10 min/dla amatora
Wymiana żarówek jest łatwa: odpinacie zaczepy i zdejmujecie pokrywę, pod którą znajdują się żarówki reflektora. W przypadku kierunkowskazu przez otwór w błotniku śrubokrętem obracacie śrubę w uchwycie i po ściśnięciu go wysuwacie migacz. Czas: 10 min/dla amatora
Wymiana żarówki w tylnej lampie nawet niedoświadczonej osobie zajmie dosłownie kilka minut – wystarczy zdjąć obudowę z boku bagażnika i ścisnąć zaczepy na płytce z żarówkami. Nie trzeba nawet rozłączać kostki z przewodami elektrycznymi. Czas: 5 min/dla amatora
Do silnika 1.8 potrzeba 4,5 l oleju o lepkości 5W-30 (klasa jakości wg normy VW 500.00 lub 502.00). Filtr umieszczono z przodu silnika, najłatwiej dostać się do niego od dołu. Do odkręcenia korka spustowego w misce potrzebny jest klucz 19 mm. Czas: 30 min/dla amatora
Kolejny przykład uproszczenia konstrukcji – świece umieszczono głęboko pod kolektorem, ale producent przewidział wygodny uchwyt do wyciągnięcia „fajki”. Potrzebny będzie długi klucz nasadowy do wykręcenia świec. Wymiana (NGK BKUR6ET) co 60 tys. km. Czas: 30 min/dla amatora
Z przodu psują się głównie drobiazgi, tylna belka (1) okazuje się bardzo trwała. Wymiana łączników stabilizatora (3), sworznia wahacza (4) czy klocków hamulcowych (2) średnio doświadczonemu mechanikowi amatorowi nie powinna sprawić większych kłopotów. Czas: 30 min-1,5 godz. (zależnie od czynności)/dla amatora
Zastosowanie automatycznego napinacza paska ułatwia wymianę, ale z przodu silnika jest ciasno i po zerwaniu może być problem z prawidłowym ułożeniem paska.
Silnik 1.8 przykryty jest osłoną poprawiającą estetykę i wygłoszającą hałas. By ją zdjąć kluczem imbusowym 10 mm musicie odkręcić 4 nakrętki.
Napęd rozrządu Wymiana paska rozrządu zalecana jest co 120 tys. km. Jednak nawet zdjęcie obudowy (np. żeby skontrolować stan paska) wymaga wielu czynności przygotowawczych. Lepiej pozostawić to mechanikowi. Drobne wycieki Pokrywa zaworów i odma to tylko niektóre miejsca, gdzie może pojawić się wyciek oleju. Niestety, od góry silnik jest osłonięty kolektorem, może być więc problem z lokalizacją wycieku.