Skrzynie biegów - Automaty i roboty Foto: Auto Świat
Skrzynie biegów - Automaty i roboty

Automatycznie znaczy bezpieczniej. Zamiast poświęcić całą uwagę prowadzeniu auta, kierowca zajmuje się wybieraniem przełożenia, na którym silnik przy określonej prędkości będzie pracował możliwie wydajnie. Ponieważ ludzkie lenistwo to najpotężniejsza siła napędowa postępu technicznego, już kilkadziesiąt lat temu pojawiły się pierwsze rozwiązania wykonujące za kierowcę ten zbędny wysiłek. Pierwszym producentem, który zaoferował w pełni automatyczną skrzynię biegów, był Oldsmobile. Za dopłatą wynoszącą 57 dolarów klienci mogli już w 1939 roku otrzymać przekładnie typu Hydramatik. Od tamtej pory przynajmniej w ogólnym zarysie zasada działania klasycznej skrzyni automatycznej nie zmieniła się.Moc silnika przekazywana jest za pośrednictwem sprzęgła hydrokinetycznego, co pozwala na zmianę przełożeń bez konieczności odłączania napędu. Sama skrzynia składa się z zespołu przekładni planetarnych. Zmiana przełożenia następuje za pomocą sprzęgiełek i hamulców blokujących poszczególne sekcje przekładni. Dawniej układ sterowany był hydraulicznie. Teraz o wszystkim decyduje zazwyczaj skomplikowana elektronika. O sukcesie rynkowym skrzyń tego typu zadecydowała przede wszystkim ich kultura pracy oraz to, że mogą one współpacować nawet z bardzo dużymi, mocnymi silnikami. Dzięki temu, że sprzęgło hydrokinetyczne tłumi gwałtowne zmiany obciążeń, "automat" zwiększa trwałość układu napędowego.

Niestety ten typ przekładni ma również wady. Z powodu swojej konstrukcji musi być ona znacznie cięższa i większa odskrzyni manualnej. Z reguły też przynajmniej w niewielkim stopniu wpływa ona na zwiększenie zużycia paliwa oraz pogarsza osiągi samochodu. Z tego powodu raczej nie nadaje się do stosowania w niewielkich autach. Poza tym problemem jest cena znacznie wyższa niż w przypadku skrzyń z ręczną zmianą biegów. Dlatego właśnie od kilku lat coraz większą popularność zyskują skrzynie zautomatyzowane. Nazywane są one również skrzyniami zrobotyzowanymi. Mimo że obsługuje się je zazwyczaj dokładnie tak samo jak zwykłe skrzynie automatyczne, to różnią się od nich konstrukcją. Tak naprawdę są to skrzynie manualne rozbudowane o układ siłowników wyręczających kierowcę w naciskaniu sprzęgła i włączaniu kolejnych biegów. Dzięki komputerowemu sterowaniu przekładnie takie często pozwalają na wybór trybu pracy: całkowicie automatycznego lub sekwencyjnego.