Logo
PoradyEksploatacjaSkrzynie biegów - Automaty i roboty

Skrzynie biegów - Automaty i roboty

bAutomat może to zrobić za nas szybciej, lepiej i wygodniej Po co właściwie w samochodzie jest skrzynia biegów? Wynika to z niedoskonałości źródła napędu. Silnik spalinowy, do którego tak się wszyscy przyzwyczailiśmy, z technicznego punktu widzenia nie bardzo nadaje się do napędzania pojazdów. Jedną z jego podstawowych wad jest to, że może on efektywnie pracować tylko w stosunkowo niewielkim zakresie obrotów. Dlatego właśnie wymyślono skrzynie biegów - służą one do tego, aby niezależnie od prędkości jazdy auta jego silnik mógł pracować na "wygodnych" dla siebie obrotach, przy których wytwarza wystarczający moment obrotowy potrzebny do napędzania pojazdu. Na początku, kiedy auta poruszały się powoli, wystarczał jeden bieg do jazdy do przodu. Wraz ze wzrostem osiągów zwiększała się też liczba przełożeń. Teraz dla większości kierowców zmiana biegów jest czymś oczywistym, jednak jeśli spojrzeć na to z boku, nie sposób nie zauważyć, że to zajęcie uciążliwe.

Skrzynie biegów - Automaty i roboty
Auto Świat
Skrzynie biegów - Automaty i roboty
Skrzynie biegów - Automaty i roboty
Skrzynie biegów - Automaty i robotyŻródło: Auto Świat

Automatycznie znaczy bezpieczniej. Zamiast poświęcić całą uwagę prowadzeniu auta, kierowca zajmuje się wybieraniem przełożenia, na którym silnik przy określonej prędkości będzie pracował możliwie wydajnie. Ponieważ ludzkie lenistwo to najpotężniejsza siła napędowa postępu technicznego, już kilkadziesiąt lat temu pojawiły się pierwsze rozwiązania wykonujące za kierowcę ten zbędny wysiłek. Pierwszym producentem, który zaoferował w pełni automatyczną skrzynię biegów, był Oldsmobile. Za dopłatą wynoszącą 57 dolarów klienci mogli już w 1939 roku otrzymać przekładnie typu Hydramatik. Od tamtej pory przynajmniej w ogólnym zarysie zasada działania klasycznej skrzyni automatycznej nie zmieniła się.Moc silnika przekazywana jest za pośrednictwem sprzęgła hydrokinetycznego, co pozwala na zmianę przełożeń bez konieczności odłączania napędu. Sama skrzynia składa się z zespołu przekładni planetarnych. Zmiana przełożenia następuje za pomocą sprzęgiełek i hamulców blokujących poszczególne sekcje przekładni. Dawniej układ sterowany był hydraulicznie. Teraz o wszystkim decyduje zazwyczaj skomplikowana elektronika. O sukcesie rynkowym skrzyń tego typu zadecydowała przede wszystkim ich kultura pracy oraz to, że mogą one współpacować nawet z bardzo dużymi, mocnymi silnikami. Dzięki temu, że sprzęgło hydrokinetyczne tłumi gwałtowne zmiany obciążeń, "automat" zwiększa trwałość układu napędowego.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: