W autach sportowych - nawet do 10 tysięcy. A w dieslach? Jeszcze kilka lat temu maksymalne obroty wynosiły 2,5-3 tysiące. Teraz nowoczesne jednostki osiągają moc maksymalną przy 4-4,5 tysiąca obrotów na minutę. I to jest kres, więcej w dieslu nie można uzyskać.- Dlaczego?- Wynika to z procesów spalania. W silniku benzynowym mieszanina powietrza i paliwa tworzy się przed jej sprężeniem i zapaleniem w cylindrze. W silniku Diesla mieszanina palna jest tworzona cały czas podczas sprężania powietrza. W pewnym momencie do sprężonego powietrza wtryskiwana jest dawka oleju napędowego. W ułamek sekundy później następuje samozapłon. Ten czas między wtryśnięciem paliwa a samozapłonem (tzw. opóźnienie zapłonu) wynosi od 3/10 000 do 5/1000 sekundy. Najlepiej, gdy ten czas jest jak najkrótszy. Ale stanie się to możliwe tylko wtedy, gdy paliwo, czyli olej napędowy, jest dobrej jakości.- A kiedy ma dobrą jakość?- Gdy ma dużą skłonność do samozapłonu. Jakość benzyny charakteryzuje liczba oktanowa. Widzimy ją na dystrybutorze: 95, 98, ostatnio nawet 99. Olej napędowy określamy liczbą cetanową. Niestety, nie jest ona umieszczana na dystrybutorach. Trzeba też podkreślić, że w przypadku liczby cetanowej tolerancja jest znacznie większa niż przy benzynie, zawiera się ona między 50 a 80. Paliwo o dużej liczbie cetanowej szybciej ulega samozapłonowi i daje możliwości uzyskania wysokich prędkości obrotowych silnika. Przy obecnych paliwach, których liczba cetanowa nie przekracza 80, maksymalne obroty silnika wynoszą 4-4,5 tysiąca na minutę. Tak więc paliwo w silniku Diesla jest jednym z podstawowych parametrów ograniczających obroty silnika, a co za tym idzie wielkość mocy uzyskiwanej z danej pojemności skokowej.- A czy byłoby dobrym rozwiązaniem zwiększenie stopnia sprężania, podobnie jak w silnikach benzynowych? - Nie, ponieważ spalanie w dieslu odbywa się w innych warunkach niż w silniku benzynowym, a stopnie sprężania w tych silnikach są i tak bardzo wysokie, dochodzą do 22.- Co zatem możemy poradzić kierowcom, którzy mają auta z silnikami Diesla? - Przypomnę, że do prawidłowego spalania taki silnik potrzebuje dobrego jakościowo oleju napędowego. Należy więc tankować na sprawdzonych stacjach markowych. Raczej trzeba unikać przypadkowych, małych stacji oferujących często tańsze paliwo, ale nie gwarantujących jego jakości. Nie jest dobre dla silnika Diesla "kręcenie" do maksymalnych obrotów przez dłuższy czas. Nie tylko zwiększy to spalanie, ale też skróci jego żywotność. Diesle osiągają maksymalny moment obrotowy już przy 1700-2000 obrotów na minutę, już wtedy są elastyczne, a jednocześnie ekonomiczne. - Czy stosowanie oleju opałowego zamiast napędowego jest dla silnika szkodliwe? - Olej opałowy ma niską liczbę cetanową. Nie radzę go stosować w jakimkolwiek silniku Diesla.
Spalanie w dieslu
- Panie doktorze, dlaczego silniki Diesla osiągają mniejsze moce niż silniki benzynowe o tej samej pojemności?- Moc zależy od prędkości obrotowej silnika. W silnikach benzynowych zwykłych aut obroty dochodzą do 6-6,5 tysiąca na minutę.