W zimę, gdy gęstnieje olej i akumulator wolniej porusza wał korbowy, trudniej uzyskać konieczny do zapłonu szybki wzrost temperatury sprężanego powietrza. Zimne ścianki komory silnikowej odbierają tak duże ilości ciepła, że temperatura powietrza nie osiąga potrzebnego minimalnego poziomu (350 stopni C).Grzałka W tych warunkach niezbędne do prawidłowego rozruchu jest dodatkowe podgrzewanie powietrza. Zadanie to spełniają elektryczne podgrzewacze żarowe, zwane też potocznie świecami żarowymi.Świeca żarowa jest w istocie miniaturową grzałką elektryczną wkręconą w głowicę silnika. W pierwszych świecach spirala grzejna nie była osłonięta i jej rozżarzony drut narażony był na gwałtowne schładzanie rozpryskującym się olejem napędowym.Niska trwałość tego typu świec spowodowała, że nie są one już obecnie stosowane. W ich miejsce wprowadzono świece żarowe, w których element grzejny umieszczony jest wewnątrz szczelnie zamkniętej rurki. Spirala grzejna w trakcie pracy nagrzewa się do bardzo wysokiej temperatury (ponad 1000 st. C). Zwoje spirali rozszerzając się mogłyby zwierać się z sobą. Aby temu zapobiec, wnętrze rurki wypełnia się sproszkowanym tlenkiem magnezu. Potrzebna jest tu wielka precyzja wykonania. Poszczególne zwoje spirali oddzielone są od siebie warstewką tlenku grubości jednej dziesiątej części milimetra i niewiele większa jest odległość pomiędzy grzałką a zewnętrzną obudową. Ta ostatnia odległość, jak i grubość ścianki zewnętrznej, jest dobierana przez producenta odpowiednio do typu jednostki napędowej, w którym ma być stosowana.Pamiętać więc należy, by używać tylko takich świec żarowych, które są zalecane do konkretnej jednostki napędowej.EksploatacjaW nowoczesnych świecach najmocniej nagrzewa się jej końcówka w odległości do kilku milimetrów od czubka.Dlatego też po wkręceniu świecy miejsce to musi znaleźć się poza strugą wtryskiwanego paliwa, w strefie gdzie docierają tylko rozpylone cząstki odbite od ścian komory. Zbyt niskie ciśnienie wtrysku i nieprawidłowo ustawiony czas wtrysku skracają znacznie żywotność świec, a w normalnych warunkach wytrzymują one nie mniej niż 15 000 cykli rozruchowych i 200 000 km przebiegu pojazdu. Dobrze jest jednak od czasu do czasu kontrolować stan świec. DiagnozaNa podstawie wyglądu pręta grzejnego świecy można ocenić nie tylko stan aparatury wtryskowej, ale także poprawność działania układu elektrycznego zasilającego świece. Fałdy i garby na powierzchni pręta grzejnego świadczą o przegrzewaniu się grzałki.Powodem tego mogą być:3 zbyt długi czas przepływu prądu grzania przy rozruchu,3 nadmiernie wydłużony czas dogrzewania świec przy pracującym silniku,3 stosowanie pomocniczych (dodatkowych) urządzeń rozruchowych dostarczających zbyt wysokiego napięcia zasilającego.Wymiana uszkodzonych świec to spory wydatek, ale przesadna oszczędność może nas drogo kosztować. Okazyjnie kupiona świeca bywa nierzadko marną podróbką markowej. Takie świece mogą puchnąć, łamać się i wywoływać zwarcia w instalacji, jednym słowem: przysporzyć nam wielu zmartwień.Uwaga! Nie zawsze dostęp do świec żarowych jest łatwy. W niektórych silnikach do wymiany świecy trzeba użyć specjalnie wygiętego klucza, a czasami przynajmniej częściowo zdemontować przewody wysokiego ciśnienia. Wskazane jest przeprowadzenie wymiany świec w specjalistycznym warsztacie.Spirale grzejnePomimo identycznego wyglądu świece mogą mieć zabudowane wewnątrz różne spirale grzejne. Starsze świece jednospiralne miały moc 100 W i rozgrzewały się dopiero po około 50 sekundach, natomiast nowoczesne (dwuspiralne) przy mocy około 35 W stają się czerwone już po 2-3 sekundach i grzeją jeszcze po rozruchu nawet do trzech minut. Dzięki tej fazie dogrzewania silnik po rozruchu pracuje spokojniej, mniej dymi i samochodem można szybciej ruszyć.Posiadacze starszych pojazdów (wyprodukowanych przed grudniem 1988 r.) mogą zamontować świece dogrzewające, ale niestety trzeba przy tym dokonać zmian w systemie elektrycznym zasilania świec (dotyczy to tzw. układów jednoprzekaźnikowych). Jedną z przyczyn trudności z uruchomieniem silnika może być zamontowanie niewłaściwych świec. Jeśli w miejsce świecy dogrzewającej zamontujemy świecę standardową, po kilkunastu uruchomieniach ulegnie ona przepaleniu. Przy niskich temperaturach powietrza wystarczy, że jedna świeca przestanie działać, a uruchomienie silnika staje się już bardzo trudne.Leszek Moszczyński
Świece żarowe
Cechą charakterystyczną każdego silnika Diesla jest brak układu zapłonowego. Teoretycznie w silniku wysokoprężnym czyste powietrze powinno być sprężane do tak znacznego ciśnienia, aby powstająca przy tym wysoka temperatura w komorze spalania mogła wywołać samoczynny zapłon wtryskiwanego paliwa.