A przy dużych samochodach wyposażonych w mocne jednostki napędowe nie jest to rzeczą prostą. Dlatego producenci ogumienia dwoją się i troją, by ich konstrukcje były coraz bardziej wyrafinowane pod każdym względem. Ale o ile w Europie Zachodniej rynek sprzedaży opon intensywnie ewoluuje w kierunku opon HP (High Performance) i UHP (Ultra High Performance), o tyle w Polsce nadal nie przekracza on kilku procent (patrz: aple).Wdzięczny tematOgumienie z najwyższej półki stanowi też bardzo wdzięczny temat do prac nad tuningiem pojazdu. Przy zastosowaniu atrakcyjnych felg aluminiowych i niskiego profilu samej opony efekt wizualny może być bardzo interesujący. Trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim powinniśmy stosować tylko bezpośredni zamiennik opony, która jest fabrycznie zamontowana w aucie lub polecana przez producenta pojazdu w instrukcji obsługi. Warto w tym celu zapoznać się z tabelami zamienników opon (publikowaliśmy je w "Auto ŚWIECIE" numery: 8, 9, 10, 11/2002). Jednak przed wyborem zarówno samej felgi, jak i opony odwiedźmy wyspecjalizowany serwis, by sprawdzić, czy koła nie będą ocierać o elementy nadwozia, blokować układu hamulcowego lub w istotny sposób nie pogorszą parametrów jazdy samochodu. Zachowajmy też rozsądny umier. Choć szerokie, niskoprofilowe opony ładnie wyglądają, to jednak są one bardzo podatne na mechaniczne uszkodzenia. A o wpadnięcie w dziurę na polskich ulicach stosunkowo nietrudno. Trzy nowościW obecnym sezonie w tym segmencie debiutują trzy nowości: należąca do Continentala marka Barum przedstawia oponę Bravuris, a Sava (grupa Goodyear) prezentuje model Intensa. Stosunkowo najbardziej spektakularną nowością jest flagowa opona Goodyeara - Eagle F1 GS-D3, która docelowo zastąpi utytułowaną poprzedniczkę GS-D2.
Szybkie opony na lato
Obiekty pożądania każdego kierowcy - opony letnie o najwyższych osiągach. Ich zadaniem jest zapewnienie nie tylko optymalnych parametrów trakcyjnych, ale także najwyższych rezerw bezpieczeństwa.