Zakup w takim miejscu zawsze związany jest z ryzykiem i wymaga sporej wiedzy fachowej. Klient ma zwykle kilka dni na sprawdzenie i ewentualny zwrot części, ale sam montaż i demontaż niejednokrotnie pochłaniają sporo pracy, a czasem i pieniędzy.Podzespoły używane są przeważnie rozsądną alternatywą w przypadku elementów karoseryjnych, części wyposażenia pojazdu, tapicerki czy oświetlenia. Zwykle można gołym okiem ocenić ich stan. Atutem używanych "blach" w dobrym stanie jest też fakt, że mogą pasować lepiej do danego samochodu od droższych lub porównywalnych cenowo zamienników. Bardziej problematyczna jest kwestia zakupu podzespołów mechanicznych. Sprzedawcy na złomowiskach kuszą relatywnie niskimi kosztami. Ceny używanych silników i skrzyń biegów zaczynają się już od kilkuset złotych, podczas gdy za nowy element trzeba zapłacić kilkanaście tysięcy. W zamian otrzymujemy jednak część, której trwałości nie da się określić. Często znajduje się ona w podobnym stanie jak element, który ma zastąpić. Bardzo atrakcyjnie prezentują się ceny podzespołów elektronicznych. Komputery sterujące silnika kosztują ok. 200-1000 zł, porównywalny nowy element oznacza wydatek kilku tysięcy złotych. Części używanych nie wolno kupować "na oko". Większość elementów samochodu ma numery katalogowe. Numer znajdujący się na części oryginalnej musi zgadzać się z numerem umieszczonym na elemencie kupowanym. Elementy wyglądające na identyczne (szczególnie elektroniczne) miewają zupełnie różne przeznaczenie.Z giełdySzczególnie ostrożnie należy podchodzić do zakupu części na giełdach samochodowych, choć bywa, że ich stan jest niemal idealny. Przeważnie sprzedawcy nie są w stanie udokumentować ich pochodzenia. W skrajnych przypadkach korzystny z pozoru zakup może stać się początkiem poważnych problemów - klientowi grozi oskarżenie o paserstwo. Używane jak nowePod względem stosunku jakości do ceny bardzo korzystnie prezentują się części regenerowane, szczególnie kiedy pochodzą od renomowanego producenta. Mają je w swojej ofercie m.in. Bosch, Sachs, czy Volkswagen. Części takie objęte są gwarancją producenta, spełniają te same normy co elementy nowe, a kosztują o ok. 40-50 proc. mniej. Najczęściej oferowane są regenerowane podzespoły elektromechaniczne; rozruszniki, alternatory, elementy przeniesienia napędu, sprzęgła, półosie napędowe, elementy układu zasilania oraz elementy zawieszenia i hamulców. Producenci oferują również kompletne, zregenerowane silniki i skrzynie biegów. Warunkiem zakupu podzespołu regenerowanego może być zwrot zużytego elementu oryginalnego w stanie umożliwiającym regenerację.Podzespoły używane nie zawsze prezentują najlepszy stosunek ceny do wartości. Dochodzi czasem do sytuacji, kiedy właściciele szrotów, korzystając z powszechnego przekonania, że ich oferta jest najkorzystniejsza, sprzedają nowe, ale rozpakowane i celowo przybrudzone zamienniki jako elementy używane - te same można kupić taniej w sklepie. W przypadku starszych samochodów zdarzają się promocje związane z likwidacją zapasów części do danego modelu. Wielu producentów oferuje również wymianę zespołów zużytych na regenerowane z gwarancją. Zakup używanych bywa więc opłacalny, ale ostrożność jest bardzo wskazana.
Tanie naprawianie
Najpopularniejszym źródłem części używanych są tzw. szroty.