Według niektórych czeskich źródeł zakłady zmieniły nazwę na Tatra w 1919 r. Według innych w 1923 r., kiedy pojawił się model 11 konstrukcji Hansa Ledwinki. Po zwiększeniu mocy silnika i dodaniu hamulców na przednie koła powstał model 12. Nadwozie oparto na centralnej, rurowej ramie, której przedłużeniem była z przodu skrzynia biegów i silnik, a z tyłu dyferencjał z łamanymi półosiami. W oparciu o te założenia w 1926 r. powstał model 52. Samochód napędzany był chłodzonym powietrzem, 4-cylindrowym, czterosuwowym silnikiem w układzie bokser o pojemności 1919 ccm i mocy 30 KM. Kombinacja taniego i prostego podwozia z dość dużym, ekonomicznym i przy tym dynamicznym silnikiem inspirowała projektantów do tworzenia luksusowych karoserii dla średnio zamożnych klientów. Przykładem jest prezentowane nadwozie konstrukcji inż. Sodomki z 1931 r.
Tatra 52 1931 Czechosłowacja
Zakłady w Koprzywnicy uznawane są za kolebkę czeskiej motoryzacji. Pierwszy samochód o nazwie Prezydent powstał w fabryce Nesseldorfer Werke.
Auto Świat
Tatra 52 1931 Czechosłowacja