Wszystko to dzięki systemowi kontroli trakcji, zwanego skrótowo TCS (Traction Control System) lub ASR (Antriebsschlupfregelung, dosł. „regulacja poślizgu napędu”). Jak działa TCS i jakie są jego zalety?

Co to jest TCS?

System kontroli trakcji TCS należy do grupy systemów AVCS, czyli Advanced Vehicle Control Systems. Nadrzędnym zadaniem TCS jest zapobieganie nadmiernemu poślizgowi kół w trakcie przyspieszania, objawiającego się ich buksowaniem. System TCS jest elementem ESC, czyli układu stabilizacji toru jazdy.

System ten może mieć także wpływ na polepszenie trakcji pojazdu w trakcie ruchu w zakręcie. Zazwyczaj takie układy działają tylko na niskich prędkościach, ale inżynierowie opracowują już wersje, które mają docelowo spełniać swoją rolę nawet w całym zakresie prędkości. TCS i ABS to najważniejsze układy wspierające bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego.

Warto wiedzieć, że system kontroli trakcji TCS posiada różne nazwy w Polsce. W takich koncernach jak Mercedes, Volkswagen, Fiat oraz Rover stosuje się w specyfikacji technicznej oznaczenie ASR. W modelach Forda, Saaba, Mazdy oraz Chevroleta system trakcji będzie nazywany skrótowo TCS, natomiast Toyota stosuje nazwę TRC (Track Control). Bawarski producent sportowych samochodów BMW stosuje nazwę ASC+T oraz dsc.

TCS - zasady działania systemu kontroli trakcji

TCS w momencie rozpoznania, że jedno z kół lub osi wpada w poślizg, zmniejsza ich prędkość poprzez wykorzystanie hamulców lub opóźnienie zapłonu. Ewentualnie może spowodować przymknięcie przepustnicy. Zazwyczaj układ kontroli trakcji TCS wybiera jeden sposób sterowania kołem lub osią. System TCS ma za zadanie utrzymać samochód na wyznaczonym torze jazdy.

Układ ten korzysta z czujników, które rejestrują prędkość, z jaką obracają się koła pojazdu. Jednostka sterująca całym procesem trakcji reaguje błyskawicznie i dobiera takie rozwiązania, które w danym momencie mogą jak najszybciej przynieść pożądany efekt. TCS unika blokady kół, tak, aby samochód zachował maksymalnie możliwą sterowność podczas manewrów w poślizgu. Dodatkowym wsparciem dla systemu TCS w nowoczesnych samochodach jest chwilowe ograniczenie momentu obrotowego silnika. W samochodach z silnikiem benzynowym odbywa się to za pomocą przepustnicy, natomiast w z silnikiem diesla za pomocą listwy common-rail.

Ładowanie formularza...

TCS - czy można wyłączyć ten system?

Producenci samochodów odradzają wyłączanie systemów kontroli trakcji w codziennych sytuacjach. Odłączenie TCS ma sens tylko i wyłącznie, gdy chcemy pojeździć w trybie sportowym na zamkniętym obiekcie lub w czasie wydostawania się np. z dużej, śnieżnej zaspy. Wówczas, odłączenie TCS pomaga osi napędowej swobodnie się obracać.

Awarie TCS

Podobnie jak inne układy i systemy asystujące kierowcy w codziennej jeździe, TCS może ulec awarii. Jeśli zauważycie, że układ kontroli trakcji źle pracuje lub pojawi się odpowiednia kontrolka na desce rozdzielczej, warto wybrać się do mechanika, który sprawdzi ewentualne błędy na komputerze diagnostycznym.

Bardzo często źródłem awarii TCS jest wadliwa praca jednego z czujników. Nie zawsze jednak musi się to kończyć kosztowną wymianą elementu układu kontroli trakcji. Mechanik oczyści czujnik i sprawdzi wszystkie przewody, które są podpięte do systemu. Jeśli jednak awarii ulegnie moduł sterujący TCS, to będziemy musieli kupić nowy element. Koszt waha się od 400 do 500 zł. W tym przypadku może również wystarczyć zakup używanego sterownika.

System kontroli trakcji TCS jest z pewnością bardzo dobrym zabezpieczeniem dla każdego kierowcy w każdej sytuacji na drodze, bez względu na warunki pogodowe. Jeśli zadbamy o czujnik układu kontroli trakcji, a także o sprawne ogumienie i prawidłowy stan techniczny przewodów, z pewnością będziemy cieszyć się doskonałą pracą TCS bez żadnych błędów.