Auto Świat > Dobry Warsztat > Porady dla kierowców > Jak dobre są systemy wspomagające kierowcę?

Jak dobre są systemy wspomagające kierowcę?

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Współczesne samochody potrafią być naładowane różnorakimi systemami wspomagającymi aż po sam dach. Oto przegląd wszystkich najważniejszych „wspomagaczy”: sprawdzamy, jak działają i czy naprawdę są przydatne.

Jak działają systemy bezpieczeństwa?Źródło: Auto Bild
  • Producenci prześcigają się w przedstawianiu coraz to nowych systemów wspomagających. Cóż, romantyczne to nie jest, ale bezpieczne – owszem
  • Dzięki lokalizacji satelitarnej samochód dokładnie wie, gdzie się znajduje. Często z dokładnością co do metra
  • Kiedyś czujniki jedynie włączały w razie potrzeby światła mijania/drogowe – dziś dzięki nim auto z matrycowymi LED-ami potrafi modulować snop światła co do centymetra

Aktywne wspomaganie utrzymania pasa, szarpiące za wolant, ilekroć nawet pomyślisz o zmianie, brzęczyk ostrzegający przed zmianą pasa, wibracje informujące o najechaniu na linię, układ Lane Keeping Assist (LKA) – jeden cel, wiele różnych nazw i podejść...

Przeczytaj też:

Niezłe zamieszanie, w którym pewne w zasadzie jest tylko to, że systemy wspomagające, choć z zasady podobne, potrafią nie tylko inaczej się nazywać, lecz także odmiennie działać. Bo w jednym aucie o niechcianej zmianie pasa może informować jedynie dyskretny brzęczyk, w innym trzeba się liczyć z tym, że system sam wyprostuje kierunek jazdy. Albo oba naraz. Koniec końców chodzi jednak zawsze o to samo: bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Ale system wspomagający utrzymanie pasa to tylko wierzchołek góry lodowej – dziś auta są tak napakowane „wspomagaczami”, że czasem można pomyśleć, że pojazd żyje własnym życiem. Poczynając od wspomagania hamowania, przez układy wykrywające rowerzystę i zapobiegające „zdjęciu” go drzwiami podczas wysiadania, na (pół)autonomicznych systemach jazdy w korku kończąc. Jak się w tym wszystkim połapać? Które systemy warto mieć/kupić, a które okazują się zwykłą stratą nerwów i pieniędzy? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć, z zastrzeżeniem, że układy w różnych autach mogą działać nieco inaczej. Nasze opinie dotyczą konkretnych testowanych modeli.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Piotr Wróbel
Powiązane tematy:systemy bezpieczeństwa
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków