Dynamic Stability Control to system, który jest układem dynamicznej kontroli stabilności pojazdów. Stabilizuje on tor jazdy samochodu, gdy ten pokonuje dynamicznie zakręty lub reaguje na nagłe przeszkody, które pojawiły się na drodze. Po uruchomieniu się przejmuje kontrolę również nad innymi układami, takimi jak ABS i asr. System odpowiednich czujników ma za zadanie wykryć tendencję do wyślizgnięcia się pojazdu z zakrętu. dsc reaguje wtedy samoczynnie, wykonując różne operacje związane z przyhamowywaniem wybranych kół celem ustabilizowania toru jazdy. Zapobiega on również blokowaniu się kół i wpadaniu ich w poślizg. Występuje pod taką nazwą w samochodach marki Jaguar, BMW, Ford, Mazda, MINI i Land Rover.

W jaki sposób działa DSC?

Samochód wyposażony jest w wiele czujników wartości, takich jak prędkość obrotowa kół, przyspieszenie poprzeczne, przyspieszenie kątowe, skręt kierownicy i ciśnienie w układzie hamulcowym. Istotna jest również pozycja pedału gazu. DSC, poprzez analizę powyższych danych, w bardzo szybkim czasie decyduje o wystąpieniu podsterowności lub nadsterowności. Jeżeli kierunek jazdy jest inny, niż być powinien, następuje aktywacja jednostki hydraulicznej i zwiększenie ciśnienia płynu hamulcowego w obwodzie. Zwiększa to prędkość obrotową określonego koła lub kół. Dodatkowo dochodzi do tego wyhamowywanie pozostałych, umożliwiając jednocześnie sterowanie kierunkiem jazdy.

Dzięki takim zabiegom kierowca potrafi w bezpieczny sposób opanować samochód. Zmniejsza się prawdopodobieństwo wypadnięcia z zakrętu. W trakcie codziennego użytkowania, w pewnym sensie zwiększa się prędkość początkowa, z którą może poruszać się pojazd wjeżdżający w zakręt. W przypadku większej prędkości DSC spowoduje utrzymanie odpowiedniego toru jazdy, zapewniając efektywne pokonanie odcinka trasy.

Nazewnictwo DSC

DSC to tylko jeden z wariantów nazwy systemu, który występuje w różnych konfiguracjach w zależności od marki samochodu. Niejako neutralnym skrótem jest ESC, czyli Electronic Stability Control, który został uznany za ogólny termin określający opisywany układ. Uznają go organizacje, takie jak: Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów, Północnoamerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych czy Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Mimo to nazwy handlowe różnią się w znacznym stopniu. Najpopularniejszymi zamiennikami DSC są:

  • ESP - Electronic Stability Program;
  • VDC - Vehicle Dynamic Control;
  • AFS - StabiliTrak & Active Front Steering;
  • CST - Controllo Stabillita;
  • VSA - Vehicle Stability Assist;
  • RSC - AdvanceTrac with Roll Stability Control;
  • IVD - Interactive Vehicle Dynamics;
  • VDIM - Vehicle Dynamics Integrated Management;
  • VSC - Vehicle Stability Control;
  • MSP - Maserati Stability Program;
  • PCS - Precision Control System;
  • PSM - Porsche Stability Program;
  • DSTC - Dynamic Stability and Traction Control.

DSC – wyłączenie trybu

Najczęściej, w wyniku zaistniałej potrzeby, system DSC aktywuje się automatycznie. W niektórych przypadkach można go jednak wyłączyć za pomocą przycisku, usytuowanego na środkowej konsoli lub w ustawieniach wyświetlacza. Zaleca się taką operację, kiedy poruszamy się po drogach o luźnej i miękkiej nawierzchni, gdzie odczyty czujników mogą być niewiarygodne. Robi się to w celu zapobiegania działania systemu bez potrzeby, gdyż mogłoby to utrudniać taką podróż. Podobnie sprawa wygląda w przypadku jazdy z założonymi na kołach łańcuchami.

DSC nie stosują również profesjonalni kierowcy podczas zawodów sportowych. Wyścigi są o tyle specyficzną formą poruszania się samochodem, że kontrola toru jazdy ogranicza osiągi pojazdu. Przede wszystkim ma to związek ze zmniejszeniem prędkości wyjścia z zakrętu oraz uniemożliwianiem wykonywania manewrów, takich jak hamowanie poprzez poślizg boczny.