Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Ta funkcja to legalny antyradar. Ma ją prawie każde nowe auto

Ta funkcja to legalny antyradar. Ma ją prawie każde nowe auto

O tym przycisku często się zapomina, a większość kierowców nawet nie wie, że taka funkcja jest dostępna w ich autach. Warto się z nim zaprzyjaźnić, bo niekiedy może nas uratować przed wysokimi i nieplanowanymi wydatkami, a mandaty nie należą do najprzyjemniejszych.

Ogranicznik prędkości jest w prawie każdym nowym aucie
Ogranicznik prędkości jest w prawie każdym nowym aucieŹródło: Shutterstock / Vladimir Mucibabic
  • Ogranicznik prędkości w samochodzie często jest niedoceniany przez kierowców
  • Może pomóc uniknąć wysokich mandatów za przekroczenie prędkości
  • Funkcja ogranicznika prędkości służy bezpieczeństwu, pozwalając na użycie pełnej mocy w sytuacjach awaryjnych
  • Ogranicznik prędkości różni się od tempomatu, ponieważ kierowca musi nadal operować pedałem gazu

Czy znasz wszystkie funkcje swojego samochodu? Wielu kierowców wtedy powie, że przecież to oczywiste. Często jednak okazuje się, że kilka przycisków i opcji jest nieodkrytych. Niektóre z nich mogą się przydać, zwłaszcza jeśli mogą uchronić przed mandatem.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Niepozorny przycisk, pomocna funkcja

Np. ten mały przycisk, który najczęściej znajduje się na kierownicy, a jego obecność w nowoczesnych autach jest niemalże standardowa. Dlaczego jednak jest tak istotny i o co chodzi z oszczędnościami? Jest to bowiem ogranicznik prędkości.

Jak sama nazwa wskazuje, służy on ograniczeniu maksymalnej prędkości, z jaką będziemy się poruszać. Można więc za jego pomocą ustawić limit, a samochód nie przekroczy go nawet o 1 km/h. Ogranicznik można ustawić tak naprawdę na dowolną prędkość. Co ważne, może być dezaktywowany poprzez maksymalne naciśnięcie pedału gazu. To działanie na rzecz bezpieczeństwa — w razie, gdyby kierowca musiał użyć pełnej mocy w awaryjnej sytuacji.

Ogranicznik prędkości a tempomat

Nie mylmy tej funkcji z tempomatem. Ogranicznik jedynie nie pozwoli przekroczyć dozwolonej prędkości, ale kierowca cały czas musi operować pedałem gazu i w zakresie od 0 km/h do ustalonego limitu może jechać z dowolną prędkością.

Jeśli więc używa się go w odpowiedni sposób, można uniknąć przypadkowego przekroczenia prędkości, o co bardzo łatwo w razie rozkojarzenia. W takim przypadku narażamy się na mandat, który odkąd obowiązuje nowy taryfikator, może być bardzo wysoki.

Mandaty za przekroczenie prędkości

  • do 10 km/h – 50 zł;
  • 11-15 km/h – 100 zł;
  • 16-20 km/h – 200 zł;
  • 21-25 km/h – 300 zł;
  • 26-30 km/h – 400 zł;
  • 31-40 km/h – 800 zł (1600 zł przy ponownym popełnieniu tego samego wykroczenia, tzw. recydywa);
  • 41-50 km/h – 1000 zł (2000);
  • 51-60 km/h – 1500 zł (3000 zł);
  • 61-70 km/h – 2000 zł; (4000 zł);
  • ponad 70 km/h – 2500 zł (5000 zł).
Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków