• Dobre opony całoroczne w warunkach zimowych nie ustępują oponom zimowym
  • Większym wyzwaniem okazują się dla nich nawierzchnie suche i mokre – w takich warunkach przegrywają często z oponami letnimi
  • To, że opon nie trzeba wymieniać, nie oznacza, że nie warto ich raz na jakiś czas wyważyć. To też okazja, żeby sprawdzić stan zawieszenia
  • Opony całoroczne nie opłacają się w przypadku aut pokonujących duże przebiegi roczne. Do nich bardziej opłaca się kupić dwa komplety opon sezonowych
  •  Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Rosnąca popularność opon całorocznych nie bierze się znikąd. Nie chodzi tu tylko o to, że w ciągu ostatnich lat większość z nas nie doświadczyła zimy z prawdziwego zdarzenia. Ich zalety są oczywiste – można zapomnieć o uciążliwych wymianach opon sezonowych i o konieczności ustawiania się co pół roku w kolejce do warsztatu wulkanizacyjnego. Do tego dochodzą niemałe oszczędności – bo przecież dodatkowy zestaw felg i opon to spory wydatek, w wielu nowych modelach aut trzeba do tego doliczyć jeszcze koszt zestawu czujników ciśnienia powietrza w oponach. Nie zapominajmy też o opłatach za składowanie opon – bo przecież nie każdy dysponuje własnym garażem.

Opony całoroczne – z czego trzeba zrezygnować?

Tyle tylko, że są przecież kwestie ważniejsze od oszczędności – takie jak choćby troska o życie i zdrowie. Pojawia się więc pytanie: czy cała ta wygoda i niezaprzeczalne oszczędności nie są okupione nadmiernymi kompromisami w kwestiach bezpieczeństwa? Po intensywnych i wnikliwych testach znamy już odpowiedź: dobre opony całoroczne są naprawdę bezpieczne i można im zaufać. Utarte opinie o oponach wielosezonowych, w myśl których „jeśli coś jest do wszystkiego, to musi być do niczego”, zdezaktualizowały się wraz z postępem technologii.

Opony całoroczne - wady i zalety

Dzisiejsze opony całoroczne są zupełnie inne od tych sprzed lat i wymagają od kierowców coraz mniejszej gotowości na kompromisy. To nie znaczy, że w najbliższym czasie ogumienie całoroczne całkowicie zastąpi sezonowe ogumienie letnie i zimowe – na to się nie zapowiada! Większość kierowców rozważających zakup gum całorocznych martwi się przede wszystkim o to, jak radzą sobie one na śniegu i lodzie. Z tym jednak konstruktorzy już dawno się uporali – teraz do najsłabszych stron „wielosezonówek” należy raczej niska trwałość na skutek dynamicznej jazdy po suchej drodze.

Test opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16 - kwalifikacje

 Foto: Auto Bild

Runda kwalifikacyjna składa się w tym przypadku z prób hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Opony, w przypadku których suma dróg hamowania ze 100 km/h na mokrej i suchej drodze przekracza 95 metrów, zaliczamy do „drugiej ligi”, bez szans na zwycięstwo i naszą rekomendację. Opony, w przypadku których suma dróg hamowania przekracza 100 metrów, uznajemy za niedostatecznie bezpieczne.

Wyniki testu opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16

 Foto: Auto Świat
 Foto: Auto Świat

Opony całoroczne - naszym zdaniem

Nasz test, do którego wystartowały aż 32 modele opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R 16, pokazuje, że choć niemal wszystkie nowoczesne opony wielosezonowe do aut osobowych wyglądają prawie tak samo (np. mają bieżniki z kostkami ustawionymi we wzór w kształcie litery „V”), to w praktyce różnice w ich osiągach są większe, niż mogłoby się wydawać. Nie każda opona sprzedawana i oznaczona jako całoroczna rzeczywiście nadaje się na cały rok.