W naszym teście wzięło udział 8 przetwornic o dopuszczalnym obciążeniu (podczas pracy ciągłej) od 75 do 400 W. Sprawdzaliśmy działanie urządzeń przy nominalnym obciążeniu deklarowanym przez producenta, w tym napięcie wyjściowe i częstotliwość generowanego prądu zmiennego. Obserwowaliśmy również, jak nagrzewają się podczas pracy obudowy konwerterów oraz przewody zasilające.Generalnie wszystkie urządzenia dały się uruchomić, choć dwa z nich po obciążeniu mocą nominalną wyraźnie dawały do zrozumienia (zbyt małe i niestabilne napięcie wyjściowe, nagrzewanie się obudowy i kabli), że długo tak nie popracują…Z naszych testów wynika jeden bardzo ważny wniosek. Otóż jeżeli zamierzamy w pełni wykorzystać możliwości urządzenia o dopuszczalnym obciążeniu przekraczającym 100 W, to należy przyłączyć je bezpośrednio do zacisków akumulatora. Spadek napięcia na przewodach dostarczających prąd do gniazda zapalniczki będzie bowiem zbyt duży, by działało prawidłowo.Uwaga: bezpiecznik chroniący obwód zapalniczki jest zazwyczaj dość duży (np. 30 A), tak by mogła ona pracować prawidłowo. Jednak mało która instalacja wytrzyma bez szwanku dłuższy pobór prądu o takim natężeniu!Zapamiętaj:
- Zawsze jeśli możesz skorzystać z dostępu do zwykłej sieci energetycznej, zrób to! Używanie konwertera, szczególnie podczas postoju samochodu, to ostateczność.Pracującej przetwornicy nie wolno zostawiać bez nadzoru. Grozi to nawet pożarem samochodu!Nie próbujmy przyłączać do gniazda zapalniczki konwerterów obciążonych mocą powyżej 100 W. Grozi to zniszczeniem wiązki elektrycznej deski rozdzielczej. A to nie jest tania rzecz!Jeśli kable zasilające są długie i cienkie, nie ma szans, by konwerter działał prawidłowo. Oględziny przetwornicy zacznijmy więc od dokładnego obejrzenia kabli!

Test przetwornic napięciaŻródło: Auto Świat
Samochodowe konwertery napięcia 12 V/230 VVakoss TP-3287-XK
- Dop. obciążenie ciągłe: 75 WNapięcie wejściowe: 11-15 VCena: 69 złUrządzenie do umieszczenia bezpośrednio w gnieździe zapalniczki. Podczas pracy przy mocy nominalnej zachowywało się bez zastrzeżeń.
+ Bardzo małe rozmiary i masa, uniwersalne (wielosystemowe) gniazdo wtykowe 230 V.- Mała moc wyjściowa, problemy z włożeniem w gniazdo zapalniczki w niektórych samochodach.Hama "puszka energii"
- Dop. obciążenie ciągłe: 100 WNapięcie wejściowe: 10-15 VCena: 117 złDobry pomysł: inwerter ma obudowę w formie puszki, którą obsadzić można w standardowym uchwycie na napoje. Działanie bez zastrzeżeń.
+Praktyczna obudowa, dobre wykonanie (w tym bardzo solidny wtyk do gniazda zapalniczki). - Można przyłączyć tylko wąskie wtyki sieciowe. Brak instrukcji obsługi w języku polskim.Ezetil Power Inverter
- Dop. obciążenie ciągłe: 150 WNapięcie wejściowe: 11-15 VCena: 179,99 złProdukt sprzedawany w sieci Norauto – tym bardziej dziwi brak instrukcji po polsku. Podczas pracy z mocą nominalną funkcjonował bez zastrzeżeń.
+ Solidne wykonanie, akustyczna sygnalizacja działania, ostrzeganie o rozładowaniu akumulatora. - Brak polskiej instrukcji obsługi. Dostosowany tylko do wąskich wtyków sieciowych.Unitec 76826
- Dop. obciążenie ciągłe: 100 WNapięcie wejściowe: bd.Cena: 139,99 złProdukt "made in China" dostępny w Norauto. Już po minucie pracy przy nominalnym obciążeniu obudowa i kabel zasilający były rozgrzane.
+ Praktyczna obudowa, polska instrukcja ze wskazówkami eksploatacyjnymi, duże gniazdo wtykowe.- Słaba jakość wykonania, za niskie (210 V) napięcie wyjściowe przy nominalnym obciążeniu.OLYS 200 W
- Dop. obciążenie ciągłe: 200 WNapięcie wejściowe: 11-14 VCena: 84,99 złUrządzenie sprzedawane w sklepach dla turystów ma wielosystemową nakładkę na wtyczkę. Przy nominalnym obciążeniu grzeje się przewód zasilający.
+ Niewielkie rozmiary, bezszmerowy wentylator, uniwersalne gniazdo.- Marny przewód zasilający, brak instrukcji po polsku, elementy elektroniczne tuż przy otworach wentylacyjnych w obudowie, brak znaku CE.Cartec 7244D
- Dop. obciążenie ciągłe: 200 WNapięcie wejściowe: 11-15 VCena: 199 złKonwerter dostępny w sklepach Feu Vert jest dość drogi, duży i ciężki, za to praca przy nominalnym obciążeniu nie robi na nim żadnego wrażenia!
+ Dwa komplety kabli zasilających, solidne wykonanie, ostrzeżenie przed rozładowaniem baterii, duże gniazdo sieciowe.- Dość głośny wentylator chłodzący, znaczna masa i rozmiary. Power Inverter
- Dop. obciążenie ciągłe: 300 WNapięcie wejściowe: 10,5-15 VCena: 90 złTani produkt (zapewne z Chin) pracował zaskakująco stabilnie. Nieco grzał się jedynie przewód zasilający.
+ Zaciski pozwalające na przyłączenie kabla bezpośrednio do akumulatora, uniwersalne gniazdo sieciowe, optyczna sygnalizacja przeciążenia, dobry stosunek jakości do ceny.- Brak polskiej instrukcji obsługi, nieznany producent. Power Inverter 400 W
- Dop. obciążenie ciągłe 400 WNapięcie wejściowe: 10,5-15 VCena: 99 złLipa! Przy pełnym obciążeniu urządzenie „nie trzyma” napięcia wyjściowego, grzeją się kable i obudowa. Możliwe obciążenie ciągłe to maks. 200-250 W.
+ Solidna obudowa, duże gniazdo sieciowe, optyczna i akustyczna sygnalizacja rozładowania baterii.- Brak kabla do gniazda zapalniczki, głośny wentylator, moc znacznie niższa od deklarowanej.