Narzekają zwłaszcza właściciele aut z reflektorami halogenowymi – czyli takimi, w których źródłem światła jest żarówka halogenowa. Stąd pomysł na tuning, który polega na zastąpieniu żarówki halogenowej modułem LED. Dobre LED-y w reflektorze halogenowym już na pierwszy rzut oka świecą lepiej, a w każdym razie… inaczej.

Przetestowaliśmy sześć akcesoryjnych zestawów LED-ów

Tak w reflektorze dacii Duster świeci dobra żarówka halogenowa Foto: ITS
Tak w reflektorze dacii Duster świeci dobra żarówka halogenowa

Kluczem jest tu słowo "inaczej" – światło modułu LED jest zimniejsze niż światło żarówki, a mówiąc po ludzku – ma inny, bardziej niebieski, kolor. Czy oświetlenie jest rzeczywiście lepsze, trudno ocenić na oko, bo wyobraźmy sobie, że po zamontowaniu LED-ów tuż przed maską auta pojawia się wielka biała plama światła: jest rzeczywiście jaśniej, ale... Jeżeli 30 metrów za tą plamą światła "widać ciemność", to znaczy, że w praktyce widzimy mniej (bliżej) niż w przypadku użycia zwykłej żarówki! Nasze oko adaptuje się do jasno oświetlonego pola przed autem, ale za granicą tej jasności nie widzimy już nic. Tak jest bardzo często, ponieważ moduł LED ma jednak znacząco inną budowę niż żarówka. W wielu wypadkach kluczem do osiągnięcia poprawy oświetlenia po montażu retrofitów LED jest przestawienie reflektora albo obrócenie modułu LED wewnątrz lampy – producenci niektórych LED-ów dają taką możliwość.