Zostawmy więc nazwę, zajmijmy się zasadą działania.Benzyna + diesel = biesel Każdy z napędów ma swoje zalety. Diesel jest oszczędny, za to "benzyna" pracuje ciszej i jest mniej kłopotliwa w eksploatacji.

Nowy silnik Volkswagena

Nowy eksperymentalny silnik Volkswagena ma połączyć zalety obu rozwiązań i pozwolić kierowcom zapomniećo ich wadach. Zasilany jest specjalnym paliwem, które można uzyskać z gazu ziemnego (Gas to liquid, GTL), węgla albo biomasy (BTL).

Volkswagen wybrał kooperację z koncernem Shell opartą na tej ostatniej technologii, gdyż jak twierdzą specjaliści zaangażowani w projekt CCS, "w idealnym przypadku nowy silnik wyemituje dokładnie tyle dwutlenku węgla, ile zużyją go rośliny do wyprodukowania paliwa, które zatankujemy do baku".

Będzie ekologicznie

Technicy potrafią otrzymać biomasę z różnych roślin, m.in. konopii, słoneczników i czegoś, co nazywa siępo polsku miskant olbrzymi.Głównym celem projektu jest obniżenie emisji spalin. Już w początkowej fazie badań udało się ją obniżyć o 5 proc. w porównaniu z silnikiem 2.0 TDI, na którym to motorze bazuje eksperymantalny napęd Tourana CCS.

Co więcej, o podobną wartość zmniejszyło się również spalanie. Ponieważ nowe paliwo ma inną szybkość spalania i wartość energetyczną, w silniku trzeba było wprowadzić nowe nastawy komputerowego sterowania dawką paliwa, momentem wtrysku, a także recyrkulacją spalin.

Zbudowany na bazie 2-litrowego TDI eksperymentalny silnik ma 3 zawory na cylinder i mimo domieszki w paliwie10 proc. benzyny syntetycznej pracuje bez udziału świec zapłonowych. Mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się od wysokiej temperatury podczas sprężania.

Trzy nowe paliwa na stacjach w roku 2015

Na początku nowy system ma podbić Europę, a potem ruszyć w świat. W roku 2015 na stacjach ma być dostępny roślinny SunFuel, olej napędowy z 10-procentową domieszką syntetycznej benzyny oraz E10/E15 jako standardowa benzynaz domieszką etanolu. Touran CCS jeździ dynamicznie, a dieslowski klekot słychać jedynie na biegu jałowym.W razie potrzeby auto pojedzie również na zwykłym ON.

Zasada działania nowego systemu spalania CCS

Największa nowinka silnika VolkswagenaCCS to sposób powstawania mieszanki paliwa z powietrzem. Suw ssania przypomina tradycyjnego diesla, alew silniku CCS wprowadzono bardzo duży udział recyrkulacji spalin. W ten sposób znaczna ich część zamiast do rury wydechowej trafia z powrotem do cylindrów. Różnice podczas sprężania są już większe.

W TDI wtrysk następuje, gdy tłok jest na samej górze, wtedy też następuje jego natychmiastowy zapłon. Niestety, paliwo niezapalasię równocześnie w całej swojej objętości, a w kilku miejscach. Płomień wędruje z zewnątrz do środka. Stąd pochodzi charakterystyczny dieslowski klekot. W silniku CCS wtrysk paliwa następujeznacznie wcześniej.

Paliwo i powietrze mają dzięki temu znacznie więcej czasu na wymieszanie się ze sobą. Podobnie jak w silniku benzynowym taka mieszanka spala się znacznie efektywniej i co najważniejsze mniejuciążliwie dla środowiska. Aby było to możliwe, użyto specjalnego syntetycznego paliwa o mniejszej palności i obniżonym zakresie wrzenia, co pozwoliło przesunąć punkt jego zapłonu. Do prawidłowej pracy w nowym cyklu silnik wymaga dostosowania systemu wtrysku oraz czujników spalania stukowego.