To nieprawda, że współczesne samochody są już zupełnie bezobsługowe. Ale i tak na parkingu pod domem już niewiele przy nich zdziałamy.
Ale Proste czynności serwisowe, takie jak wymiana klocków i tarcz hamucowych, oleju w silniku nie są zbytnio skomplikowane nawet w wielu najnowszych modelach. Właśnie dla tych, którzy nie boją się takich wyzwań, a nie mają dostępu do garażu z kanałem ani odpowiednich narzędzi, stworzono warsztaty samoobsługowe.
Co naprawimy w warsztacie samoobsługowym?
Serwisy takie wyposażone są w podnośniki hydrauliczne i narzędzia, jakie na co dzień mają do dyspozycji mechanicy samochodowi. W pełni wyposażone stanowisko warsztatowemoże wynająć każdy. Ceny wahają się od 15 do 30 zł za godzinę, plus ewentualna dopłata za specjalistyczne narzędzia i elektronarzędzia.
Stali klienci lub osoby wynajmujące stanowisko na dłużej mogą liczyć na rabaty lub promocyjne pakiety. Większość punktów oferuje także pomoc doświadczonych mechaników w przypadku, gdyby naprawa okazała się poważniejsza, niż się spodziewaliśmy. Stawka za godzinę pracy fachowca zwykle jest ustalana indywidualnie i zależy od tego, w jakim terminie korzystamy z warsztatu – ale i tak zazwyczaj jest niższa niż w normalnym serwisie.
Elastyczność godzin pracy warsztatów to ich kolejna zaleta w stosunku do tradycyjnych serwisów mechanicznych. W większości punktów, po wcześniejszym uzgodnieniu, możliwe jest wynajęcie stanowiska w godzinach wieczornych, a nawet w niedzielę lub dni świąteczne. Oczywiście opłaty za wynajem są wtedy wyższe. Warsztaty samoobsługowe od wielu już lat znane są na zachodzie Europy, gdzie cieszą się sporym zainteresowaniem wśród kierowców.
W Polsce pierwsze tego typu serwisy pojawiły się stosunkowo niedawno i wciąż jest ich niewiele, w związku z tym jeszcze nie każdy znajdzie je w swojej okolicy. Ich właściciele twierdzą, że aktualnie z usług korzystają głównie zawodowi mechanicy, którzy po godzinach wykonują dodatkowe zlecenia „na boku”. Zwykli kierowcy nadal nie mają świadomości, że takie warsztatyw ogóle istnieją.
Jak korzystać z warsztatu?
W większości warsztatów samoobsługowych wymagana jest wcześniejsza, telefoniczna rezerwacja terminu wizyty. Pracownicy proszą też o podanie orientacyjnegoczasu wynajmu stanowiska. Kalkulując to, pamiętajmy, że zawsze może pójść coś nie tak, dlatego warto uwzględnić pewien zapas, tym bardziej że płaci się tylko za rzeczywisty czas pracy na stanowisku. Warto też na wszelki wypadek zaopatrzyć się w dodatkowe elementy, takie jak śruby, uszczelki, zapinki, które mogą się uszkodzić podczas wymiany. Zaoszczędzimy w ten sposób czas, jaki stracilibyśmy na wizytach w sklepach w trakcie naprawy.
Na co możesz liczyć?
Oferta działających na rynku warsztatów samoobsługowych różni się cenami, ale też zakresem wyposażenia. Jedni oferują w cenie wszystkie dostępne narzędzia, inni żądają za korzystanie z nich dodatkowej opłaty. Najczęściej trzeba dopłacić za elektronarzędzia (szlifierkę, klucz pneumatyczny). Na miejscu można też liczyć na pomoc pracownika.
Jeśli czeka nas poważniejsza wymiana, warto zapytać, czy na miejscu będzie mechanik, który pomoże nam w naprawie. Część serwisów oprócz wynajmu stanowiska oferuje dodatkowe usługi, np. wymianę opon, przygotowanie auta do sprzedaży, naprawę alternatorów itp. Dużą zaletą warsztatów samoobsługowych jest elastyczność godzin pracy – stanowisko można wynająć wieczorem lub w weekendy.
Skąd brać części?
Wbrew pozorom hurtownie z częściami samochodowymi nie zawsze są najtańsze. Indywidualni klienci nie mogą tam liczyć na zniżki, jakie dostają warsztaty lub sklepy z częściami. Często właśnie w tych ostatnich ceny są znacznie atrakcyjniejsze. Warto też sprawdzić ofertę samych warsztatów samoobsługowych, które też oferują sprzedaż części. Wynajmując jednocześnie stanowisko z podnośnikiem, możemy liczyć na rabat przy zakupie zamienników. Trzeba się jednak liczyć z tym, że zamówienie należy złożyć przynajmniej 1-2 dni wcześniej. Na miejscu są zazwyczaj dostępne opaski zaciskowe, oleje, płyny i chemia warsztatowa.
Jak znaleźć warsztat?
W Polsce warsztaty samoobsługowe to stosunkowo nowy pomysł (zaczerpnięty od naszych zachodnich sąsiadów, gdzie firmy takie działają z powodzeniem od wielu lat), dlatego majsterkowicze nie mają jeszcze do dyspozycji zbyt wielu takich punktów.
Serwisy tego typu działają już m.in. w okolicach: Warszawy, Gdyni, Bydgoszczy, Opola, Ostrołęki i Szczecina (np. www.autohobby.waw.pl, samnaprawiam.net, www.warsztat-samoobslugowy.pl, www.car-system.com.pl, www.donia.pl, autoklub-self-service.pl, www.samoobslugowy.waw.pl).
Ceny w warsztatach są zróżnicowane i wahają się od 15 do 30 zł za godzinę. Nie zawsze te najtańsze są najatrakcyjniejsze, ponieważ w punktach z najniższą stawką godzinową dodatkowo zapłacimy za wynajęcie podstawowych narzędzi i sprzętu warsztatowego.
Galeria zdjęć
W większości warsztatów samoobsługowych wymagana jest wcześniejsza, telefoniczna rezerwacja terminu wizyty
Sklepy i hurtownie: zawsze warto negocjować ceny – w większości można liczyć na spore zniżki.
Giełdy: to źródło tanich części, choć ich pochodzenie jest często niepewne. Łatwo trafić na trefny towar.