Tu częstokroć zaskoczy nas fakt, że węższe gumy lepiej i szybciej odprowadzą wodę spod kół i ostatecznie dłużej będą zachowywać przyczepność (później nastąpi zjawisko aqua-planingu). Dlatego właśnie szerokie, niskoprofilowe opony mają tak dużo (3-4) szerokich rowków obwodowych (pompujących wodę za oponę) i szerokie rowki poprzeczne (usuwające wodę na boki). Przed zmianą szerokości i profilu opony powinniśmy też mieć na uwadze fakt (istotny w naszych polskich warunkach), iż opony niskoprofilowe są bardzo podatne na wszelkiego rodzaju mechaniczne uszkodzenia będące efektem np. szybkiego podjeżdżania na wysokie krawężniki. Auto z takimi oponami także gorzej się prowadzi na drogach, na których występują koleiny. Dlatego w obniżaniu profilu opony i powiększaniu jej szerokości powinniśmy wykazać rozsądny umiar. ZamiennikTabela zamienników publikowana obok (poprzednie ukazały się w nr. 8 i 9 "Auto ŚWIATA") została wyliczona tak, by średnica zamiennika zawierała się w tolerancji od +1,5 proc. do -2,0 proc. w stosunku do opony bazowej. Nie brano przy tym pod uwagę szerokości zamiennika (może się okazać, że jest ona za duża i nowa opona nie mieści się w nadkolu). Należy także pamiętać, iż wraz ze zmianą rozmiarów opony konieczna może być (i najczęściej jest) zmiana felgi, na którą ma być założona. Jak czytać tabelę?Tabelę czytamy od strony lewej do prawej. Zamienniki opony bazowej (oznaczonej wytłuszczoną czcionką) umieszczone są po jej prawej stronie (warto pamiętać, że czasami dana opona nie ma bezpośrednich zamienników).
Właściwy rozmiar
Pewne jest to, że szerokie opony o niskim profilu będą się lepiej trzymać suchej nawierzchni niż węższe i wyższe. Nie oznacza to jednak, że tak samo dobrze będą zachowywały się na mokrej.