- Kiedy wiele lat temu zaczęto eliminować gaźniki w silnikach benzynowych, umieszczano wtryskiwacze dokładnie w tym samym miejscu, gdzie wcześniej zamocowany był gaźnik. Oczywiście, były to wtryski jednopunktowe, ich główną zaletą było dokładne odmierzanie dawki paliwa. Wtrysk jednopunktowy był lepszy od gaźnika, ale miał pewne wady: dawał taką samą dawkę paliwa, ale nie zapewniał jednakowego rozdziału mieszanki do każdego cylindra. Tę wadę wyeliminował dopiero wtrysk wielopunktowy. Ma tę zaletę, że zapewnia jednorodną mieszankę o stosunku powietrza do paliwa 14,7:1 dostarczaną do każdego cylindra. Przy tym wtrysku każdy cylinder ma swój wtryskiwacz, umieszczony jest on w kolektorze dolotowym lub w głowicy silnika.- Czy wtryskiwacze w silniku benzynowym różnią się od stosowanych w silnikach Diesla? - Różnią się, i to bardzo. Wtrysk paliwa w silniku wysokoprężnym odbywa się pod bardzo dużym ciśnieniem dochodzącym do kilkuset atmosfer. Wtryskiwacz musi te wysokie obciążenia znosić i cały czas działać bardzo precyzyjnie. Natomiast w silniku benzynowym wtrysk odbywa się pod bardzo niewielkim ciśnieniem. Zasadnicze różnice są też w budowie. W silniku Diesla wtryskiwaczem steruje pompa paliwa: ciśnienie narastając powoduje w pewnym momencie uniesienie iglicy zaworu i wtrysk paliwa. W silniku benzynowym sterowanie jest elektromagnetyczne, czyli wtryskiwacz jest zaworem. Na iglicy umieszczony jest elektromagnes, który steruje jej otwieraniem i zamykaniem. Jak to działa? Gdy nie ma napięcia na uzwojeniu elektromagnesu, wtedy sprężyna dociska iglicę i zamyka gniazdo. Gdy w elektromagnesie pojawi się napięcie, wtedypole magnetyczne wciąga iglicę do góry i w tym momencie paliwo jest wtryskiwane do cylindra. Procesem tym steruje komputer. - Co jest stałe, a co zmienne we wtrysku? - Stała jest proporcja powietrza i paliwa (14,7:1), natomiast zmienne są dawka paliwa i moment wtrysku. Te dwa parametry zależą od obciążenia silnika, od obrotów. Czyli decyduje o tym kierowca wciskając mocniej lub słabiej pedał gazu.- Czy strumień wtryskiwanego paliwa zawsze jest taki sam? - Nie, jego sposób rozpylenia zależy od ukształtowania dysz. Strumień paliwa może być zatem bardzo cienki jak struga, może mieć kształt trójkąta, podwójnej strugi, czaszy parasola itp. O tym decyduje konstruktor. Kształt strumienia paliwa zależy od rodzaju silnika, jego osiągów, kształtu denka tłoka. Są też nowe konstrukcje wtryskiwaczy z tak zwaną otuliną powietrzną. Uzyskuje się w nich optymalny kształt stożka paliwa, następuje lepsze wymieszanie mieszanki paliwa i powietrza.- Jaka jest trwałość wtryskiwaczy w silnikach benzynowych, jak często trzeba je wymieniać?- Wspomniałem już, że w silnikach benzynowych wtryskiwacze nie są poddawane tak wielkim obciążeniom jak w silnikach Diesla. Dzięki temu ich trwałość jest bardzo duża. Można powiedzieć, że wytrzymują tyle ile sam silnik. Nie potrzeba ich zatem - w odróżnieniu od wtryskiwaczy w dieslach - wymieniać. Rozmawiał: Roman Dębecki
Wtryskiwacze
- Panie doktorze, współczesne samochody nie mają gaźników, zasilanie odbywa się poprzez wtrysk. Przybliżmy zatem naszym Czytelnikom wtryskiwacze paliwa.