Rzadziej zdarzają się takie opcje, jak trasa ciekawa, rowerowa czy optymalna. Każdy profil trasy wyróżnia się określonym algorytmem, według którego system wyznacza drogę do celu. W przypadku tras rowerowych i pieszych uwzględniane są szlaki zamknięte dla ruchu aut. Najczęściej przy planowaniu podróży najlepiej skorzystać z opcji oznaczonej jako najkrótsza lub najszybsza. W obu przypadkach system uwzględnia drogi publiczne. Uwaga na niewygodne drogi gruntowe! W przypadku trasy krótkiej system analizuje również publiczne drogi gruntowe, więc warto zawczasu zaznaczyć opcję unikania takich dróg. Niemniej, decydując się na profil szukania trasy najkrótszej, trzeba liczyć się z ryzykiem, iżbędzie ona mało komfortowa. Dotyczy to szczególnie podróżowania zimą, gdy na bieżąco odśnieżane są tylko drogi wyższych kategorii (a więc krajowe i wojewódzkie). Przy wytyczaniu najszybszej trasy uwzględniane są przede wszystkim drogi szybkiego ruchu, na których dozwolona jest wyższa prędkość jazdy. Zazwyczaj droga najszybsza jest dłuższa, gdyż tras o podwyższonym limicie prędkości jest w Polsce niewiele (niespełna 300 km dróg ekspresowych i 662 km autostrad). W redakcyjnym teście sprawdziliśmy, że są jednak odstępstwa od tej reguły. Krótka trasa nie zawsze jest najkrótsza?W przypadku trasy z Siedlec do centrum Warszawy większość zestawów nawigacyjnych wyznaczała trasy krótkie i szybkie o podobnej długości (średnio ok. 95 km). Wyjątkiem były urządzenia bazujące na programie nawigacyjnym Navigon (Navigon 7110 i Sony NV-U92), w których trasa opisana jako krótka była... dłuższa o kilkanaście km niż droga oznaczona jako szybka. Większe różnice dało się zaobserwować podczas sprawdzania tras do Poznania (ok. 400 km) i Szczecina (ok. 600 km). Tu istotne znaczenie miał czas ostatniej aktualizacji mapy. Brak niektórych dróg (np. autostrady do Strykowa pod Łodzią), sprawiał, iż zestawy ze starszymi mapami zalecały podróż gorszymi drogami. W przypadku podróży na Wybrzeże różnica długości pomiędzy poszczególnymi urządzeniami wynosiła nawet ponad 80 km! Podobne wyniki uzyskaliśmy podczas sprawdzania długiej, międzynarodowej trasy do Paryża. Różnica niespełna 90 km przy dystansie o długości ok. 1700 km nie jest już jednak tak istotna, jak podczas podróżowania po Polsce. Mio C720www.mio-tech.com.plBogato wyposażony system nawigacyjny bardzo sprawnie kalkuluje poszczególne trasy. Jedyny istotny problem to wyznaczenie szybkiej drogi do Paryża, które trwało ponad 14 minut! Co ciekawe, w tańszej wersji (C520) nie było kłopotów z wyznaczeniem podobnej trasy. Brawo za jakość wykonania i wyświetlanie podstawowych informacji nawigacyjnych. Sony NV-U92www.sony.plNiespodzianką są dziwne wyniki przy wyznaczaniu drogi nie dłuższej niż 100 km (trasa krótka jest najdłuższa!). Czas kalkulacji jest przeciętny na tle rywali. Uznanie za świetne i bardzo czytelne wskazania, wysoką jakość wykonania oraz intuicyjną obsługę. Polecamy wyłączyć animowane menu nawigacyjne, bo wyraźnie spowalnia działanie nawigacji. Nokia 330www.nokia.com.plNokia korzysta z nowej wersji popularnego programu AutoMapa ze wskazaniami 3D. System bardzo szybko wyznacza trasy na terenie Polski. Gorzej jest z obliczeniami wykorzystującymi mapy Europy. By sprawdzić szybką drogę do Paryża, trzeba było czekać ponad 10 minut! Producent obiecuje jednak aktualizację, dzięki której błąd zostanie usunięty. Blaupunkt Lucca 5.2www.blaupunkt.plDo nawigacji wgrano tylko część map (reszta na DVD), więc warto sprawdzić przed podróżą zakres pamięci. By skorzystać z kompletnej mapy Europy, trzeba zatem dokupić kartę SD o dużej pojemności. Lucca 5.2 działa dość wolno, a czas kalkulacji trasy jest bardzo przeciętny. Brawo za obsługę i czytelne wskazania właściwej drogi oraz zalecanych manewrów. Tomtom go720www.tomtom.comNowy model GO720 bije niemal wszystkie rekordy. Poszczególne trasy wyznacza bardzo szybko i świetnie prezentuje je na czytelnym ekranie LCD. Niestety, system nie może wyznaczyć bezpośredniej trasy do celu w Europie Zachodniej. Trzeba wybrać przejście graniczne, a następnie przełączyć się na mapę Zachodu. To bardzo uciążliwa wada. Navigon 7110www.navigon.comNavigon nieźle sobie radzi z kalkulacją poszczególnych dróg, ale na tle rywali mieści się w środku stawki. Wpadką są dziwne wyniki przy obliczaniu krótkiej trasy do Warszawy (podobnie jak w Sony). System działa dość szybko mimo atrakcyjnego menu graficznego. Sprzęt imponuje jakością wykonania. Do poprawki mało wygodny uchwyt mocujący. Pioneer avic-s2www.pioneer.plPioneer korzysta z popularnego programu nawigacyjnego iGo. Efekt to bardzo dobre wyniki podczas wyznaczania trasy i szybkie reakcje na zmianę kierunku jazdy. Obsługa nie sprawia problemów (nie licząc kłopotliwego wyszukiwania obiektów POI). Szkoda tylko, żemapa Polski zawiera wiele błędów, a uchwyt do szyby jest mało wygodny dla użytkownika. Garmin nuvi 660www.garmin.plOto produkt godny polecenia. Szczegółowa mapa nie stanowi obciążenia dla procesora, więc wyniki wyznaczania poszczególnych planów podróży są bardzo dobre. Uciążliwe jest jednak przełączanie pomiędzy dodatkową mapą Polski GPMapa a seryjnie wgranym kompletem map Europy. Uznanie za obsługę i wyśmienite wskazania kierunku jazdy. Clarion map 770www.clarion.com.plJapoński Clarion to rekordzista. System działa szybko i niezwykle sprawnie wyznacza określone drogi. Urządzenie jest oferowane z dwoma zestawami map. Dodatkowa mapa Polski MapaMap jest godna polecenia, jakkolwiek jej funkcjonalność wyraźnie ustępuje seryjnie wgranemu pakietowi iGo. Niemniej wyniki pomiarów są także bardzo dobre. Navroad nr730fwww.navroad.plGigantyczne urządzenie z ekranem o przekątnej 7 cali (konkurenci mają 4-calowe) zajmuje sporo miejsca na desce rozdzielczej. Jednakże wskazania nawigacyjne są bardzo dobre i czytelne nawet dla osób korzystających z okularów. Dziwi brak opcji wyznaczania trasy jak najkrótszej. Z obliczeniem drogi najszybszej nie było jednak żadnych problemów. Navimedia hd701www.bsknotebook.plPodobnie jak NavRoad, także NaviMedia wyróżnia się wielkim, 7-calowym ekranem LCD. System wykorzystuje polski program nawigacyjny AutoPilot. Jego obsługa wymaga przyzwyczajenia, gdyż nie jest intuicyjna. Uznanie budzi szybkość wyznaczania trasy w Polsce. W testowej wersji niestety nie można było wyznaczyć drogi do wskazanego adresu w Paryżu. Becker Ferrariwww.becker.comEkskluzywna wersja Ferraribazuje na starszych rozwiązaniach technicznych, więc uzyskuje tylko przeciętne wyniki. System jednak działa na tyle sprawnie, że nie ma kłopotów z obsługą. Niestety, mapa Polski firmowana przez Navteq jest bardzo skromna, więc lepiej wybrać model nowej generacji ze znacznie lepszym pakietem map naszego kraju. Jak testowaliśmy sprzęt?W teście porównaliśmy 12 różnych przenośnych systemów nawigacji satelitarnej. Sprzęt różni się nie tylko marką, ale także wykorzystanymi mapami dostarczonymi w różnych wersjach od kilku znanych producentów. Za każdym razem wpisywaliśmy te same adresy, do których dojazd wyznaczaliśmy ze stałego punktu startowego w Siedlcach. Drogę do trzech celów w Polsce i jednego za granicą systemy nawigacji wyznaczały według dwóch kryteriów szacowania trasy: jak najkrótszej i jak najszybszej. Im dłuższa trasa, tym więcej czasu wymaga jej kalkulacja. Rekordziści - jak Clarion czy NavRoad - potrzebują niespełna 40 sekund na wyliczenie planu podróży o długości 1700 km. Wystarczy jednak drobny problem w oprogramowaniu, by system stracił ponad 10 minut na wyznaczenie właściwej drogi (MIO C720 i Nokia 330 AutoMapa 4.0 EU). Stąd potrzeba regularnego aktualizowania oprogramowania w celu wyeliminowania błędów. Polecamy często odwiedzać strony internetowe producentów. Czas kalkulacji trasy zależy również od szczegółowości map cyfrowych. Im więcej dróg do przeanalizowania, tym więcej czasu potrzeba na wyliczenie planu podróży. Dlatego właśnie dobre wyniki osiągają urządzenia wyposażone w mapę głównych dróg Europy. Im dłuższa podróż, tym lepiej przed wyjazdem obejrzeć zaproponowaną przez urządzenie trasę w tradycyjnym atlasie drogowym. Warto też odwiedzić stronę informującą o utrudnieniach w ruchu spowodowanych remontami (www.gddkia.gov.pl). Pamiętajmy też, że nie można bezgranicznie ufać nawigacji - im starsza mapa, tym większe ryzyko przykrych niespodzianek podczas podróży.Więcej w "Poradniku AŚ"Więcej informacji na temat testowanych urządzeń nawigacyjnych klasy premium (ceny powyżej 1500 zł) znajdziecie Państwo w listopadowym wydaniu "Poradnika AŚ".
Wybierz swoją drogę
Jak najlepiej zaprogramować cel podróży w systemie nawigacji GPS? Większość urządzeń umożliwia dopasowanie kryteriów, według których program wyznaczy najlepszą drogę do celu. Najczęściej możemy wybierać pomiędzy kilkoma rodzajami tras: najszybszą, najkrótszą, z pominięciem autostrad czy pieszą.