Wypadek - Zaczynamy od wezwania pomocy Foto: Auto Świat
Wypadek - Zaczynamy od wezwania pomocy

Nie może być to jednak telefon ograniczający się do informacji, że zdarzył się "jakiś wypadek". Informacje, które przekażemy, mają bowiem ogromne znaczenie dla dalszego sprawnego przebiegu akcji ratowniczej. Dzwoniąc na numer alarmowy (lub zlecając komuś wykonanie tej czynności), należy podać miejscowość i ulicę, na której doszło do wypadku. W przypadku drogi szybkiego ruchu koniecznie wskazujemy kierunek pasa ruchu, na którym miał miejsce wypadek. Jest to bardzo ważne, ponieważ karetka nadjeżdżająca z przeciwnej strony będzie musiała dojechać do najbliższego punktu pozwalającego zawrócić, co zajmie kilka minut (na autostradzie nie zawróci).

Jeżeli nie potrafimy określić miejsca zdarzenia, gdyż jesteśmy na szosie z dala od miejscowości, a wokół tylko lasyi pola, musimy skorzystać z oznaczenia dróg: odczytać liczbę z przydrożnego słupka kilometrowego i podać ją wraz z kierunkiem jazdy. Następnie informujemy, co się stało: np. "wypadek dwóch samochodów osobowych", "zderzenie samochodu osobowego z ciężarówką", "samochód wpadł na drzewo", "zdarzył się karambol". Podajemy liczbę poszkodowanych z opisem ich stanu (ilu z nich jest nieprzytomnych) lub wiadomość "wypadek zbiorowy" (dot. np. autokaru). Informujemy o problemach technicznych: osobach zakleszczonych w samochodzie (różne rodzaje aut wymagają innego sprzętu do pomocy), rozlanym paliwie czy też oleju, które wymagają rozsypania na jezdni substancji absorbującej i neutralizującej, bądź o wypadku pojazdu specjalnego - cysterny przewożącej materiały niebezpieczne.