Niestety, ich cena zazwyczaj jest wysoka. Porównywalne felgi (tyle że o innym, niezastrzeżonym dla danej marki wzorze) są na wolnym rynku tańsze nawet o połowę. Produkty mniej znanych marek kosztują jeszcze mniej, ale ich jakość bywa niezadowalająca. Zaletą felg oryginalnych jest to, że nawet po latach można dokupić jedną sztukę, podczas gdy nabywcy tańszych w razie uszkodzenia jednej muszą często zakupić cały komplet.
- Zadanie: ostrzegają przed przeszkodami, ułatwiają manewrowanie samochodem. Opcja fabryczna: jeżeli czujnik występuje samodzielnie, a nie w promocyjnym pakiecie, jest z reguły bardzo drogi. Zaletą rozwiązań oryginalnych jest przede wszystkim to, że są dobrze dopasowane do stylistyki auta i nie szpecą zderzaków ani wnętrza. Jeśli chodzi o skuteczność, to oryginalne czujniki za kilka tys. złotych nie działają znacząco lepiej od tych z uniwersalnych zestawów kosztujących kilkaset złotych.Zadanie: zwiększa możliwości przewozowe pojazdu. Opcja fabryczna: producenci aut nie wytwarzają haków holowniczych, tylko montują zestawy przygotowane przez specjalistyczne firmy. Zakup haka poza autoryzowanym salonem pozwala sporo zaoszczędzić. W nowych autach nie wolno montować uniwersalnych wyrobów "rzemieślniczych" - bezpieczne są tylko modele skonstruowane zgodnie z oryginalną specyfikacją.Zadanie: zabezpieczenie przed kradzieżą. Opcja fabryczna: oryginalne alarmy są cenione głównie przez złodziei, bo nie utrudniają im zbytnio pracy. Poważnie traktują je co najwyżej ubezpieczyciele. Jeśli zależy nam na uniknięciu kradzieży, warto wybrać zabezpieczenia dobierane i montowane przez prawdziwych fachowców. Są one tańsze i skuteczniejsze - niestety, w razie awarii samochodu możemy mieć problemy z gwarancją.Zadanie: zwiększenie wygody użytkowania auta. Opcja fabryczna: podobnie jak w przypadku klimatyzacji, coraz większa popularność tego dodatku sprawia, że jest on traktowany nie jako "ekstras", lecz staje się dla nabywców oczywistością. "Gołe" auto - bez podstawowych dodatkówz zakresu komfortu - trudniej jest później odsprzedać. Niefabryczne podnośniki szyb nie są wcale tańsze, a w dodatku - zamiast podnieść - mogą obniżyć wartość samochodu, bowiem nabywcy niechętnie wybierają pojazdy z widocznymi modyfikacjami. Wersja dla skąpców: w niektórych modelach można zamówić wyłącznie "elektrykę" z przodu - większość kupujących przełknie to, że pasażerowie będą posługiwać się korbkami.Zadanie: poprawa komfortu podróżowania.Opcja fabryczna: wraz ze wzrostem popularności tego dodatku jego ceny spadły do akceptowalnego poziomu. Jeśli klimatyzacja znajduje się w zasięgu możliwości finansowych, nie należy z niej rezygnować - taka decyzja strasznie zemści się przy odsprzedaży auta. Późniejsze doposażenie auta w "klimę" jest możliwe, ale trudne i drogie.Zadanie: poprawa widoczności. Opcja fabryczna: poza nielicznymi wyjątkami jedyna legalna i bezpieczna możliwość instalacji ksenonów wymaga zamówienia ich przy zakupie pojazdu. Wszystkie "uniwersalne", akcesoryjne ksenony to nabijanie klientów w butelkę, i to w sposób groźny nie tylko dla nich, lecz także i dla innych użytkowników drogi.Zadanie: do "lansu" i rozrywki w czasie jazdy i postoju. Opcja fabryczna: doskonały sposób na pozbycie się dużej kwoty. Nie ma co liczyć na odzyskanie wydanych pieniędzy przy odsprzedaży auta. Jedyną zaletą zestawów montowanych fabrycznie jest to, że są dobrze wkomponowane we wnętrze auta. Możliwości sprzętu nie uzasadniają wysokich cen!Zadanie: wsparcie w trafieniu do celu, zastępuje pomoc pilota. Opcja fabryczna: oryginalne nawigacje nadają się dla rozrzutnych fanatyków oryginalnego wyposażenia. Znacznie tańsze urządzenia akcesoryjne działają co najmniej równie dobrze (zwykle lepiej), a w dodatku dostępne są tanie aktualizacje ich oprogramowania. Kilka zaoszczędzonych tysięcy można wydać lepiej...Ogrzewanie postojowe od 2000 zł Zadanie: zapewnia nawet zimą ciepłe wnętrze i podgrzany przed jazdą silnik. Opcja fabryczna: zamówienie ogrzewania przy zakupie nowego auta to rozsądna alternatywa - o ile oczywiście czegoś takiego potrzebujemy. Większość osób, które mogą sobie pozwolić na taki dodatek, stać też na garaż. Ogrzewanie postojowe przydaje się, tylko jeśli parkujemy "pod chmurką". Późniejszy montaż jest oczywiście możliwy, ale często niewiele tańszy od fabrycznego. Wyjątkiem są niektóre nowe auta z silnikami Diesla, wyposażone w fabryczne "dogrzewacze silnika". Zwykle da się niedużym nakładem sił i środków rozbudować je do w pełni funkcjonalnego ogrzewania postojowego. Taką usługę warto zlecić poza autoryzowanym serwisem, w warsztacie profesjonalnie zajmującym się układami ogrzewania.Zadanie: poprawa bezpieczeństwa biernego. Opcja fabryczna: fabryczny montaż to jedyna możliwość zdobycia dodatkowych poduszek (chociaż słyszeliśmy już o "dozbrajaniu aut" częściami kupowanymi na szrotach!). Nabywcy samochodów używanych coraz częściej przy wyborze pojazdu kierują się liczbą zamontowanych w nim poduszek!Zadanie: ułatwiają, a niekiedy wręcz są niezbędne do montażu bagażnika dachowego na samochodzie. Opcja fabryczna: w przypadku wielu aut należą do wyposażenia fabrycznego. Jeśli ich nie ma, a zamierzamy przewozić na dachu np. rowery lub bagażniki dachowe, to warto zdecydować się na ten wydatek. Rozwiązania "aftermarketowe" są zwykle niewiele tańsze, a ich profesjonalny montaż nie jest wcale łatwy.Zadanie: poprawa właściwości jezdnych pojazdu (teoretycznie), poprawa wyglądu. Opcja fabryczna: oferowane wprost z fabryki zestawy "usportawiające" zawieszenie zwykle zachowują przynajmniej resztki komfortu znanego z normalnych wersji. Ze względu na stan polskich dróg można je jednak polecić tylko tym, którzy używają auta do powolnego paradowania przed modnymi klubami. Zestawy niefabryczne bywają tańsze - ale też znacznie bardziej "ekstremalne", (czytaj: twarde).Zadanie: ułatwia wietrzenie wnętrza auta, zapewnia doświetlenie kabiny. Opcja Fabryczna: niegdyś modny dodatek - od momentu wzrostu popularnościklimatyzacji popada w coraz większą niełaskę. W tej chwili modne są przeszklone, ale niekoniecznie otwierane dachy. "Ekstras" godny polecenia głównie palaczom - pozwala znacznie sprawniej przewietrzyć zadymiony samochód, powodując przy tym znacznie mniejszy przeciąg niż otwarcie bocznych szyb. Szyberdachy można montować też poza fabryką, ale z racji coraz mniejszej popularności znalezienie profesjonalnego warsztatu, który się tym zajmie, staje się coraz trudniejsze.Zadanie: otwieranie i zamykanie wszystkich zamków. Opcja fabryczna: jeśli ktoś ma ochotę oszczędzać, ten na pewno nie powinien tego robić przy zamawianiu centralnego zamka. Nie musi być z pilotem, ważne, żeby był! Po pierwsze - w dzisiejszych czasach nie wypada obchodzić auta dokoła, żeby sprawdzić, czy wszystkie drzwi są zamknięte. Po drugie - brak takiego zamka jest koszmarnie niewygodny i utrudnia odsprzedaż auta. Niefabryczny montaż jest oczywiście możliwy, ale bywa pracochłonny, a końcowe efekty - niezadowalające.