Z korzystnymi ofertami mamy zazwyczaj do czynienia w przypadku tzw. pakietów, które obejmują kilka elementów wyposażenia. Najczęściej są to zestawy w rodzaju: zamek centralny, elektrycznie sterowane szyby oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka. Cena całości bywa znacznie niższa od sumy cen elementów składowych zestawu, zresztą zdarza się i tak, że niektóre z tych elementów w ogóle nie są dostępne oddzielnie. Potrafi to jednak obrócić się także przeciwko kupującemu. Klasyczny przykład to skórzana tapicerka, która bardzo często bywa oferowana tylko w wypadku zakupu samochodu wyposażonego w "elektrykę"(regulacja i podgrzewanie) foteli. W takiej sytuacji dużo taniej będzie zamówić "skórę" na mieście.Jednak przeglądając oferty dilerów, należy zwracać uwagę nie tylko na ceny. Trzeba przede wszystkim pamiętać o różnicy (i upewniać się w razie wątpliwości) między opcjonalnym wyposażeniem fabrycznym auta a dodatkowym wyposażeniem montowanym przez dilera. Za to pierwsze często warto zapłacić, natomiast to co może zamontować diler, można też zazwyczaj znacznie taniej założyć poźniej w niezależnych warsztatach.
Dobry przykład to elektryczne sterowanie szyb. Warto kupić podnośniki fabryczne, bo te akcesoryjne są dość awaryjne, a na drzwiach nie będziemy mieć zaślepek po korbach. Jeśli jednak musimy założyć akcesoryjne, to nie ma sensu robić tego u dilera. Oddzielna sprawa to kwestia gwarancji - wielu dilerów przekonuje, że montaż wyposażenia dodatkowego poza salonem grozi utratą gwarancji. Wydaje się to naciągane - w wypadku akcesoriów mających odpowiednie atesty i certyfikaty nie powinno być problemu. Do tego tematu wrócimy w jednym z najbliższych numerów "AŚ".
Alarm
Alarmy oferowane jako fabryczne to bardzo często systemy montowane przez dilerów. Z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej są to po prostu atrapy alarmów - instalowane we wszystkich autach w sposób powtarzalny, tak aby każdy firmowy serwis w razie awarii dał sobie z nimi radę bez pomocy specjalisty. Dla złodzieja rozbrojenie takiego "zabezpieczenia" to tylko odrobina wysiłku.Zamawiając alarm u dilera, zapłacimy zazwyczaj ponad 1000 zł. To zdzierstwo, bo porównywalne centralki kosztują wraz z osprzętem na wolnym rynku ok. 200-400 złotych, drugie tyle trzeba zapłacić za montaż. Specjaliści od zabezpieczeń poradzą sobie również z nowymi modelami wyposażonymi w instalację CAN-bus.Przy wyborze rodzaju zabezpieczenia nie warto kierować się "wodotryskami" wbudowanymi w centralkę alarmu, ale fachowością instalatora. Nawet najprostsze, ale pomysłowo zamontowane zabezpieczenie będzie znacznie skuteczniejsze. Uwaga! Montaż niefabrycznego alarmu bywa pretekstem do kwestionowania gwarancji.
Radio
W wypadku radia wiele zależy od naszych oczekiwań. W cenie przeciętnego modelu fabrycznego na wolnym rynku kupimy lepiej wyposażony sprzęt o świetnych parametrach, dużej mocy itd. Za to fabryczne radia przekonują do siebie komfortem użytkowania. Nie mają aż tylu funkcji ani oszałamiającej mocy, za to można w nich spotkać czytelne wyświetlacze i wygodne, duże przyciski. Bardzo często też fabryczna zabudowa radia w desce rozdzielczej właściwie uniemożliwia kradzież.
Przyciemniane szyby
Oryginalne szyby atermiczne czy może folie przyciemniające? Te pierwsze są na pewno trwalsze, ale zazwyczaj nie zapewniają takiego "zaciemnienia", jakie można uzyskać przy pomocy folii. Często miłośnicy podróży incognito nie mają wyjścia - nie dla każdego modelu da się zamówić ciemne szyby. Uwaga! Folie często są ciemniejsze niż przewiduje to ustawa.
Czujniki cofania
Zanim dopiszemy tę pozycję do zamówienia, warto dwa razy upewnić się, czy sprzedawca proponuje nam opcję fabryczną czy akcesoryjne czujniki montowane przez dilera. Te ostatnie da się zazwyczaj kupić taniej na wolnym rynku. Dobre, fabryczne systemy oferują dodatkowe funkcje, takie jak np. sygnalizacja dźwiękowa za pomocą głośników po tej stronie, po której jest przeszkoda.
strona 2
Felgi ze stopów lekkich
Felgi? Na pewno nie musimy ograniczać się do tego, co znajduje się w cenniku wyposażenia dodatkowego. Ale uwaga! Rynek zalany jest mnóstwem tanich, dalekowschodnich imitacji markowych felg. Różnice trudno jest wprawdzie zauważyć gołym okiem, ale "podróby" zazwyczaj są trudniejsze do wyważenia, znacznie mniej odporne na uszkodzenia i szybciej korodują. Za dobrą, ładną felgę trzeba sporo zapłacić, chociaż u niezależnych sprzedawców i tak bywa znacznie taniej niż u dilera.
Klimatyzacja
Zdecydowanie polecamy klimatyzację fabryczną - montując ją później, będziemy musieli słono zapłacić za przeróbkę auta, a efekt i tak będzie na ogół gorszy niż w wypadku rozwiązań seryjnych. Uwaga - warto upewnić się, czy diler nie próbuje nam montować klimatyzacji akcesoryjnej!
Elektryczne szyby
Nawet jeśli jest to droższe rozwiązanie, zawsze lepiej wybrać podnośniki montowane fabrycznie. Podnośniki akcesoryjne są bardziej zawodne, ich przyciski sterowania zazwyczaj wyglądają kiepsko i nie pasują do reszty elementów wyposażenia wnętrza. Nawet w przypadku doposażania samochodu używanego naszym zdaniem lepiej będzie kupić choćby używane części fabryczne, niż montować podnośniki uniwersalne.
Skóra
Dobry tapicer samochodowy potrafi uszyć tapicerkę co najmniej równie dobrą, a przy okazji tańszą od fabrycznej. Ale tapicer musi wiedzieć, co robi! Po pierwsze, wiele nowych aut ma w fotelach poduszki powietrzne - trzeba je uwzględnić przy obszywaniu. Po drugie, nie każda skóra nadaje się do użycia w szczególnych warunkach panujących w samochodzie.
Szyberdach
Chociaż coraz popularniejsze klimatyzacje wypierają szyberdachy z rynku, nadal trafiają się miłośnicy tego dodatku. Fabryczny czy niefabryczny? To zależy od tego, jakie mamy oczekiwania. Jeżeli chcemy mieć po prostu okno w dachu, to markowy, fachowo zamocowany, akcesoryjny szyberdach może okazać się sensownym i znacznie tańszym rozwiązaniem. Fabryczne szyberdachy są znacznie bardziej finezyjne, np. otwarty dach chowa się w podsufitce. Ma to też jednak swoje wady - wersje z oknem w dachu mają często wyraźnie mniej miejsca na głowy pasażerów. Wady tej pozbawione są mniej efektowne szyberdachy akcesoryjne, bo otwierają się na zewnątrz. Uwaga! Źle zamontowane okno dachowe grozi korozją blach i zalaniem wnętrza.
Nawigacja
Podstawową zaletą systemów fabrycznych jest ich pełne zintegrowanie z samochodem - informacje prezentowane są na fabrycznych wyświetlaczach, a radio automatycznie ścisza się w czasie podawania komunikatów. Nawigacje akcesoryjne są za to często nawet kilkukrotnie tańsze, a przy tym co najmniej równie dokładne. Firmy niezależne znacznie szybciej aktualizują oprogramowanie i mapy, a to w Polsce jest bardzo ważne! Urządzenia w formie palmtopów da się też swobodnie przenosić między autami, a w dodatku przydają się nie tylko podczas jazdy samochodem. Ciekawym rozwiązaniem są też radia z nawigacją. Niefabryczne górą!
Centralny zamek
Uniwersalne zamki akcesoryjne nadają się w zasadzie tylko do doposażania aut używanych. Wprawdzie komplet siłowników da się kupić już za kilkadziesiąt zł, jednak ich montaż jest bardzo pracochłonny. O ile w przypadku drzwi operacja zazwyczaj się udaje, o tyle już w przypadku klap bagażnika bywają problemy. Naszym zdaniem warto dopłacić za zestaw fabryczny. Uwaga na zamki akcesoryjne montowane przez dilerów!
Ksenony
Jeśli ksenony, to w zasadzie tylko fabryczne. Z zestawów akcesoryjnych można polecić tylko produkty firm oferujących lampy również na pierwszy montaż. Cena takiego zestawu może być jednak wyższa niż wybór opcji fabrycznej. Wszelkie "kity" za 800-1000 zł to szarlataneria i oszukaństwo! Nie wolno ich stosować!