Jak sobie z tym poradzić? Proponujemy zawsze zacząć od sprawdzenia stanu opon i panującego w nich ciśnienia – to uda się zrobić samodzielnie. Można też poeksperymentować z zamienianiem kół miejscami. To jednak pracochłonne zajęcie, tym bardziej że uzyskanie pożądanego efektu wymaga zwykle wielu prób. Najlepszym sposobem będzie znalezienie dobrego serwisu oponiarskiego, którydysponuje wyważarką z funkcją testu drogowego. Przyznajemy – w polskich warsztatach to nadal rzadkość, ale mamy nadzieję, że jeśli coraz więcej klientów będzie chciało z takiego urządzenia skorzystać, to warsztaty wyciągną z tegoodpowiednie wnioski. Na takiej wyważarce koło w trakcie pomiaru dociążane jest specjalną wirującą rolką, która imituje drogę. Dzięki temu można zbadać zachowanie koła w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Poza stwierdzeniem niewyważenia (powodującego m.in. wibracje na kierownicy) możliwy jest pomiar sił bocznych wytwarzanych przez koło (to właśnie one powodują znoszenie auta). I co najważniejsze – nowoczesne wyważarki po zmierzeniu właściwości kompletu kół potrafią wskazać, w jakiej konfiguracji powinno się je zamontować w aucie.Kiedy przyda się ustawienie geometrii?Teoretycznie stan i rodzaj opon nie powinny mieć żadnego związku z ustawieniem geometrii zawieszenia, podczas pomiarów bierze się bowiem pod uwagę pozycję tarczy koła, a nie opony. W praktyce często bywa inaczej, bo zawieszenie ustawia się często tak, żeby było dobrze, a nie jak zaleca instrukcja. To, że auto na starych kołach jeździło prawidłowo, nie znaczy wcale, że zawieszenie wyregulowano właściwie – być może dostosowano je do nierównomiernie zużytych opon. Przed zamontowaniem kompletu nowego ogumienia radzimy zatem sprawdzić zawieszenie i zadbać o prawidłowe ustawienie geometrii. Zabieg taki kosztuje zwykle poniżej 200 złotych – znacznie mniej niż przedwczesna wymiana zniszczonych opon. Uwaga! Im nowocześniejsze auto, tym częściej należy sprawdzać stan zawieszenia. ZDANIEM FACHOWCAW przypadku samochodów, któresprawiają problemy po wyważeniu kół na klasycznych wyważarkach, używamy urządzenia Hunter GSP9700 z funkcją testu drogowego. Umożliwia ono wyeliminowanie ściągania i bicia kół, występującego mimo wyważenia na innych urządzeniach. Ponadto wyważarka pozwala wykryć niewidoczne gołym okiem uszkodzenia opon. Poza powyższymi przypadkami z urządzenia korzystamy też przy wyważaniu kół do aut o wysokich osiągach.Robert Puchała, http://www.radial.pl
Wyważanie kół - Czyli jak jechać? Prosto, cicho i bez wibracji
„Na oponach letnich samochód jeździł doskonale, po założeniu zimówek zaczął się koszmar: koła drżą, auto znosi na boki. Co robić?” – takich listów otrzymujemy o tej porze roku mnóstwo. Przyczyn takich kłopotów może być wiele. Oto najczęstsze z nich:ciśnienie w oponach jest nieprawidłowe;opony zimowe są już po prostu zużyte;ustawienie kół (opon) jest inne niż w poprzednim sezonie (w większości nowoczesnych samochodów zamienianie kół miejscami jest niewskazane!);opony były źle przechowywane zimą, przez co uległy deformacji;zawieszenie auta ustawiono tak, żeby zatuszować wady innego (letniego) zestawu kół.